Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Hymenopus skrev:

Kan lägga upp denna som jag stötte på i Sydafrika, och som har ett väldigt intressant utseende:

Har tyvärr inte tagit mig tiden att försöka artbestämma den, men har sett liknande i fångenskap.

Hade också denna lilla filuren ett tag, som jag tyvärr inte heller vet vilken art det är. Men den var väldigt söt iallafall och blev inte större än ca 1,5-2 cm :)

Den bönsyrsan var väldigt liten, vad matade du den med? kanske bananflugor?

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:

Ytterligare en bild.

64
41
Hymenopus:
EmanuelKarl skrev:

Den bönsyrsan var väldigt liten, vad matade du den med? kanske bananflugor?

Kackerlacksnymfer och lite annat har jag för mig. Den kunde ta rätt stora byten trots sin storlek.

141
35
GeckoLover99:
EmanuelKarl skrev:

Jag tror inte att orkideebönsyrsa är bra för nybörjare då den bara är någon cm lång men indisk jättebönsyrsa har hannar på ca 7 till 9 cm och honor på ca 9 till 12 cm. Har du dubia, mjölmask, syrsor eller gräshoppor så har du redan fodret till den =)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5369

Skicka PM till mig om du undrar mera om indisk jättebönsyrsa.

Ok, tack :D

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej! jag haft flera bönsyrsor: Phyllocrania paradoxa, Creobroter nebulosus och Tenodera sinensis. Jag har just nu Phyllocrania paradoxa som jag har fått ägg på. Phyllocrania paradoxa är en väldigt bra nybörjar art. Tenodera sinensis anses vara en nybörjar art den med. Jag tror att anledningen att bönsyrsor inte är lika populära i Sverige som i andra länder, är att vi ofta köper vuxna djur vilka oftast dör ganska snabbt. I andra länder så köper man oftast äggsäckar eller nymfer. I vissa länder T: ex USA används Tenodera sinensis som skadedjurs bekämpning.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
EmanuelKarl skrev:

Jag tror inte att orkideebönsyrsa är bra för nybörjare då den bara är någon cm lång men indisk jättebönsyrsa har hannar på ca 7 till 9 cm och honor på ca 9 till 12 cm. Har du dubia, mjölmask, syrsor eller gräshoppor så har du redan fodret till den =)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5369

Skicka PM till mig om du undrar mera om indisk jättebönsyrsa.

Varför skulle storleken påverka hur lättskött arten är?

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Fredrik89 skrev:

Varför skulle storleken påverka hur lättskött arten är?

Nu kanske jag är helt ute och cycklar men jag tänker så att deras mat, bananflugor, är ganska små så att det är svårt att kolla om bönsyrsan har ätit eller inte.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
EmanuelKarl skrev:

Nu kanske jag är helt ute och cycklar men jag tänker så att deras mat, bananflugor, är ganska små så att det är svårt att kolla om bönsyrsan har ätit eller inte.

Finns det inga flugor hos bönsyrsan så har den ätit upp dem.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Fredrik89 skrev:

Finns det inga flugor hos bönsyrsan så har den ätit upp dem.

Det jag menar är att det kan vara svårt att se flugorna så att man behöver öppna osv.

141
35
GeckoLover99:
Måste man mata med så smått när dem är vuxna/större eller kan dem äta större byten? Praying mantis (ursäkta, har inte vetenskapliga namnet i huvudet och skriver bara snabbt nu), honorna alltså, äter väl t.o.m. sin partner...? 
Eller är jag helt å cyklar nu?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild