Levande möss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

240
183
Mickee:
Alex_ask skrev:
Det är klart man kan mata sina djur med levande föda inget konstigt allts med det alla djur äter föda som nångång levt löjligt att hålla på gnälla om mata med levande eller ej jag matar mina djur med allt möjligt levande möss råttor ödlor andra ormar detta är vad dom äter i naturen och detta är vad dom får hemma hos mig också vare sig det är en mänsklig rättighet eller inte betyder ingenting för mig.

Dom endå som gnäller över att mata med levande är olagligt elakt bla bla bla är dom som sitter med en skäggagam och en majsorm seriöst ormfolk bryr sig knappast om det matas med levande eller dött enda anledningen dom matar med döt är av praktiska skäll när man ha många djur man slänger bara in fodret och går vidare sen tittar till så dom ätit.

Gäsp, jaha!...tufft värre!..nä läggdags var det...

161
107
Alex_ask:
Falk skrev:

Tar för givet att du är ett troll

knappast har hållit på länge, är bara inte en känslig mupp som sitter o gnäller över att andra matar med levande då det är väldigt få seriösa som bryr sig om det på det sättet som det målas upp ibland kör man levande och ibland inte och anledningen till att man inte gör det har inget med att det skulle vara olagligt eller inte att göra vilket det egentligen heller inte ens är

1275
1725
Falk:

"Väldigt få seriösa som bryr sej" du lär ju inte vara seriös i din hobby för fem öre som du resonerar.

Du fattar inte ens att det handlar om onödigt lidande för foderdjuren så jag undrar vem som är en mupp egentligen =)

Med ditt resonemang så är det alltså ok att tex slakta nötdjur med hammare eller jaga älg med spjut osv?

161
107
Alex_ask:
Falk skrev:
"Väldigt få seriösa som bryr sej" du lär ju inte vara seriös i din hobby för fem öre som du resonerar.

Du fattar inte ens att det handlar om onödigt lidande för foderdjuren så jag undrar vem som är en mupp egentligen =)

Med ditt resonemang så är det alltså ok att tex slakta nötdjur med hammare eller jaga älg med spjut osv?

Jaga djur med spjut är inte det ovanligaste genom tiderna det fungerar ju så varför inte.
Onödigt och onödigt det är så dessa djur äter inte så mkt mer med de låt folk mata sina djur hur dom vill.

Man kan alltid välja att inte mata levande men även om man gör det så Ere inget konstigt med det.

Du kokar säkert kräftor levande varje år som ingenting eller matar ödlor med syrsor och kakerlakor som lever dessa djur har samma värde som alla andra djur om man ska vara petig i mitt tycke.

5387
4126
Tropfrog:
Alex_ask skrev:

Du kokar säkert kräftor levande varje år som ingenting eller matar ödlor med syrsor och kakerlakor som lever dessa djur har samma värde som alla andra djur om man ska vara petig i mitt tycke.

Anledningen varför det bara gäller däggdjur är att man vet helt säkert hur deras nervbanor funkar och hur de känner smärta. De andra djuren är uppbyggda på ett annat sätt och känner inte smärta på samma sätt.

Mvh
Magnus 

161
107
Alex_ask:
Tropfrog skrev:

Anledningen varför det bara gäller däggdjur är att man vet helt säkert hur deras nervbanor funkar och hur de känner smärta. De andra djuren är uppbyggda på ett annat sätt och känner inte smärta på samma sätt.

Mvh
Magnus 

aa jo det är sant men du menar att du med säkerhet vet att inte andra djur utom däggdjur känner någon smärta fast att vi inte med säkerhet vet att andra djur inte gör det i sådant fall är det ju en ren chansning?

Dessutom är det inget direkt lidande att tala om när det gäller matande med levande då händelseförlopet är relativt kort, exempel är det lidande att separera huvudet från kroppen på ett däggdjur? då man vet att hjärnan fortfarande är vid medvetande ett tag efter separationen eller att man bryter nacken av en mus innan matning då djuret fortfarande kan uppfatta saker i hjärnan men inte kan rör sig även om det inte skulle känna smärta så lär detta vara ett ganska stort psykologiskt lidande men vad vet jag bara spekulationer.

5387
4126
Tropfrog:
Alex_ask skrev:

aa jo det är sant men du menar att du med säkerhet vet att inte andra djur utom däggdjur känner någon smärta fast att vi inte med säkerhet vet att andra djur inte hör det

Jag förstår inte vad du menar. Men kan garantera dig att jag själv inte menade något annat än att förklara varför det är som det är. I övrigt saknar jag relevant kunskap för att kunna göra en egen bedömning.

Mvh
Magnus 

161
107
Alex_ask:
Tropfrog skrev:

Jag förstår inte vad du menar. Men kan garantera dig att jag själv inte menade något annat än att förklara varför det är som det är. I övrigt saknar jag relevant kunskap för att kunna göra en egen bedömning.

Mvh
Magnus 

Klumpigt formulerat av mig ser jag svårt att förstå själv nästan haha 

Vad jag menade var att jag tolkade det  du skrev som att du visste att insekter inte känner smärta trots att det inte finns någon vetenskaplig grund för det men jag kan ha missuppfattat. 

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Alex_ask skrev:

Vad jag menade var att jag tolkade det  du skrev som att du visste att insekter inte känner smärta trots att det inte finns någon vetenskaplig grund för det men jag kan ha missuppfattat. 

Det finns vetenskaplig grund för det. Det har gjorts ett flertal undersökningar på ämnet. Det är en fråga under debatt. Finns även artiklar som påvisar att motsatsen kan gälla. 

Om vi åtetgår till den eviga frågan "död mus vs. levande mus" så måste vi alla sköta det enligt de djurskyddslagar som råder.
Visst, det vore önskvärt om de var ännu mer detaljerade, men de kan knappast anses som otydliga. I något enstaka fall är det dock  lite "moment 22" över det hela. 

Argumentet "så funkar det i naturen" håller inte. Skulle alla zoo runt om i världen anse samma sak, ja då hade de bara släppt lös en gammal avdankad travhäst i lejonhagen. Vilket ramaskrik det hade blivit av det. Just det, det har ju redan hänt. Lasagne hette det då =P

Kort och gott, om djuret kan läras att ta dött så ser jag ingen poäng i att göra annorlunda. 

Mvh Niklas

5387
4126
Tropfrog:
Alex_ask skrev:

Det där med kommunikation är svåra grejor :)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild