Levande möss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

1275
1725
Falk:
Fixa palmhuggormsungar så får ni se ni, som aldrig upplevt att ormar strular med dött dvs :-)

11
1
AMo:
logain skrev:
Det som gör jbv tolkning ej kan anses gälla för 100 % av alla ormar är skrivningarna såsom "Det finns alternativa utfodringsmetoder som fungerar väl" samt "..alla ormar som hålls i fångenskap kan läras att ta dött foder." Detta är ju inte sant. Vissa ormar svälter ihjäl snarare än att äta dött. 

Att låta sin orm svälta för att den bara äter levande föda är således ett klockrent brott mot 3§ i djurskyddslagen ("Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras").

Således finns det en konflikt mellan 2 § och 3§ i djurskyddslagen som Jbv av någon anledning negligerar. 

Jbv har således ej uttalats sig i de fall då ormar ej äter något annat än levande föda. Där finns ingen tolkning.

För att kunna döma i detta fall ligger det således på tillsynsmyndighetenrna att påvisa att ormen verkligen kan lära sig att äta dött (innan den svälter ihjäl) för en domstol för att kunna använda argumentationen som anges i Dnr 31-6812/10.

Däremot är det troligen 100 % säkert att det är förbjudet att mata med levande föda för ormar som äter dött. Att generellt mata ormar med levande föda är således både olagligt enligt jbv och synnerligen olämpligt enligt min mening. 

/Victor

fluffis skrev:
Jag kan inte låta bli att fundera över en sak. Det är så många som säger att om man har valet mellan att välja att mata sin orm med levande föda eller att svälta sin orm, så är valet lätt. Ja, det kan jag förstå till viss del. Men då kan man fråga sig hur man har kommit fram till detta. Vad har man redan provat? Jag själv har aldrig stött på en orm som inte ätit död föda.

Jag vill påstå att man måste vara väldigt kunnig och hållit på lååång tid med att prova olika saker och sätt, innan man kan dra den slutsatsen. Och har man ens en bra miljö för ormen att trivas i till att börja med? Det är inget snack om saken, här på sajten finns många kunniga som skulle kunna komma fram till en sådan slutsats att ens orm verkligen inte äter död föda men äter levande. Samtidigt kommer det frågor i forum var och varannan vecka typ: "panik, min orm har inte ätit på åtta veckor. Hjälp, vad ska jag göra?!" eller "Var får jag tag i levande möss?".

Och ni som då trots allt är kunniga och konstaterar att er orm bara vill äta levande gnagare, har ni frågat er vad det beror på? Är arten för avancerad för att den ska fungera i fångenskap? Vet man för lite om arten och hur den fungerar? Brukar arten i sig strula eller är det bara mitt exemplar? För att ta ett exempel så kan vi prata om Vietnamesisk långnossnok. De är kända för att behöva tvångsmatas när de är små. Samtidigt vet man att de gillar att äta fisk när de är små. Gör vi människor då rätt att tvinga dem in i fångenskap och sen tvångsmata med gnagare när det inte är riktigt naturligt för dem?

Ett annat exempel är kungspytonormar. De är kända för att kunna matvägra. Jag är medveten om att del kommer att reagera på detta men med sånt överflöd av just den arten, är det kanske inte dags att vi människor börjar ta tag i detta och försöker avla bort det här med matvägrande kungspytonormar? Det finns gott om individer som äter ordentligt och är stabila fina kungspytonormar i fångenskap :)

En annan sak jag funderar på är att om man tycker att man har provat allt och kommit fram till att ens orm bara äter levande foder, har man varit hos veterinären för att konstatera att det trots allt inte är något fel på ormen? T.ex. har jag som sagt själv haft två ormar där problem har konstaterats. Den ena hade tumörer och den andre hade en förträngning i tarmen. Båda åt ibland och gärna mindre byten. Jag kan tänka mig att instinkten gör det svårare att motstå en levande gnagare även om ormen har ont.

Det är lite sånthär jag går och grunnar på, lite då och då :) Och jag säger inte att detta nödvändigtvis är mina åsikter, men värt att tänka på ändå. Jag är mycket för det här med att vända och vrida på saker och se dem från olika håll :)

Jag har 12 ormar och alla äter dött. Förutom denna som vägrade ta dött, jag provade alla möjliga tips som jag fick men inget funkade. Tillslut så tyckte jag bara synd om han då han såg väldigt mager ut efter 6 månader utan mat. Tog honom till veterinär som försökte tvångsmata honom och dagen efter besöket hittade jag honom död. Antagligen blev han väldigt stressad av tvångsmatningen eftersom han var svag.

Eftersom många skrev att det var olagligt att ge sin orm levande så avstod jag från det då man inte vill bryta mot lagen. Jag pratade med veterinären och han sa att han har varit med om detta ett antal gånger. Att ormar vägrar ta dött och folk envisas med att inte ge dem levande och till slut så är ormarna såpass svaga att de inte orkar med en tvångsmatning då det är väldigt stressande för ormen särskilt om ormen är ung som denna var. 

Det känns som det här borde klassas som djurplågeri eftersom jag låtit en av mina ormar svälta ihjäl.

Medlem i SHF
1
0
Jerker:
EmanuelKarl skrev:
Enligt Svenska lagen är det olagligt att mata ormar med levande föda.
Växelvarma hälsningar Emanuel

men hur gör dom i det vilda ??
men halallslakta håller man på med som också ska vara olagligt i sverige ,hur är svensk lag funtad igentligen `?

1275
1725
Falk:

Jerker skrev:

men hur gör dom i det vilda ??
men halallslakta håller man på med som också ska vara olagligt i sverige ,hur är svensk lag funtad igentligen `?

Det är givetvis skillnad på fångenskap och det vilda borde du begripa. Djurparkerna slänger ju inte inte in levande zebror och hjortar till tigrarna bara för att dom äter levande i det vilda.

Sen att dra paralleller till Halalslakt är bara löjligt då den är laglig och skiljer sej från traditionel halal.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Är JBV en statlig lagstiftande myndighet? Om så är fallet så får vi  kanske tolka det som en lag. 
Men enligt källor så är JBV skrivna som statlig förvaltningsmyndighet och då antar jag att de själva inte kan påtvinga detta som en lag. JBV har inte heller skrivit att bryter hen mot detta förbud innebär det lagbrott.

Med det sagt så tror jag inte att mata med levande föda är stämplat som ett lagbrott. Däremot går det emot de föreskrifter och regler som JBV satt upp. Lag och Förbud innebär inte alltid samma sak.

Dock kan det finns konsekvenser om hen ertappas. Att bryta mot förbudet kanske innebär att hen kanske får ett djurförbud, då hen bryter mot djurskyddslagen gällande foderdjuret och inte själva handlingen att mata med levande foder.

Så här tolkar jag hela ärendet. Det är enligt JBV förbjudet, men inget lagbrott, att utfodra med levande foder men det är lagbrott att utsätta foderdjuret mot onödigt lidande. 

Mvh
Niklas

2966
1648
Hoggaforfan:
NellyNiklas skrev:
Är JBV en statlig lagstiftande myndighet? Om så är fallet så får vi  kanske tolka det som en lag. 
Men enligt källor så är JBV skrivna som statlig förvaltningsmyndighet och då antar jag att de själva inte kan påtvinga detta som en lag. JBV har inte heller skrivit att bryter hen mot detta förbud innebär det lagbrott.

Med det sagt så tror jag inte att mata med levande föda är stämplat som ett lagbrott. Däremot går det emot de föreskrifter och regler som JBV satt upp. Lag och Förbud innebär inte alltid samma sak.

Dock kan det finns konsekvenser om hen ertappas. Att bryta mot förbudet kanske innebär att hen kanske får ett djurförbud, då hen bryter mot djurskyddslagen gällande foderdjuret och inte själva handlingen att mata med levande foder.

Så här tolkar jag hela ärendet. Det är enligt JBV förbjudet, men inget lagbrott, att utfodra med levande foder men det är lagbrott att utsätta foderdjuret mot onödigt lidande. 

Mvh
Niklas

Helt rätt tolkat, det är onödiga lidandet som är rent tekniskt det olagliga, inte att bytet är levande. 
JBV gör inte lagarna utan det är regeringen utan JBV tolkar bara lagarna.

Medlem i GHF
175
369
Fredriko:
Jag tycker folk här rent allmänt ska vara försiktiga med att säga vad som räknas som onödigt lidande enligt svensk lag. Detta då det faktiskt inte är någon här som kan veta hur det ligger till.

Diskussionen är viktig. Och vad jordbruksverket tycker står klart. Men de bestämmer inte i denna fråga. De tolkar inte lagarna heller. Inte mer än att de kan ha en åsikt över hur de tycker man ska tolka det, men det är inte mer än en åsikt. Inget som de bestämmer.

De som har tolkningsföreträde i Sverige är rättsväsendet. De kanske går på jordbruksverkets tolkning, eller så gör de inte det. Det vet INGEN här inne, för det har inte kommit upp i någon rätt (såvitt jag vet, rätta mig gärna om ni har annan info, det skulle vara jätteintressant att ta del av).

Som exempel kan det nämnas att det finns väldigt gott om vetenskapligt underlag för att avlivning med koldioxid är en plågsam avlivningsmetod för möss. Men är det onödigt lidande enligt Sveriges lag? Troligtvis inte då det rekommenderas som avlivningsmetod i diverse föreskrifter. Men den som vill ha åsikten att det är onödigt lidande har gott om vetenskapliga artiklar att stödja sig emot. Men det är inte olagligt för det. Vad man än har för åsikt i frågan.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Fredriko skrev:
Jag tycker folk här rent allmänt ska vara försiktiga med att säga vad som räknas som onödigt lidande enligt svensk lag. Detta då det faktiskt inte är någon här som kan veta hur det ligger till.

Diskussionen är viktig. Och vad jordbruksverket tycker står klart. Men de bestämmer inte i denna fråga. De tolkar inte lagarna heller. Inte mer än att de kan ha en åsikt över hur de tycker man ska tolka det, men det är inte mer än en åsikt. Inget som de bestämmer.

De som har tolkningsföreträde i Sverige är rättsväsendet. De kanske går på jordbruksverkets tolkning, eller så gör de inte det. Det vet INGEN här inne, för det har inte kommit upp i någon rätt (såvitt jag vet, rätta mig gärna om ni har annan info, det skulle vara jätteintressant att ta del av).

Som exempel kan det nämnas att det finns väldigt gott om vetenskapligt underlag för att avlivning med koldioxid är en plågsam avlivningsmetod för möss. Men är det onödigt lidande enligt Sveriges lag? Troligtvis inte då det rekommenderas som avlivningsmetod i diverse föreskrifter. Men den som vill ha åsikten att det är onödigt lidande har gott om vetenskapliga artiklar att stödja sig emot. Men det är inte olagligt för det. Vad man än har för åsikt i frågan.

Vad som anses som "onödigt lidande" är ju högst subjektivt utan dess like. Initiellt har det förmodligen setts med fokus på skada och smärta, antar jag. (Läser man JBV's text om förbudet mot att mata med levande föda så är det tydligt eftersom förbudet bygger på aspekten att ormar, oavsett constrictor eller gift, äter bytet efter att det har dött. Det är just på den observationen varför förbudet har uppkommit) och jag kan absolut se poängen i den utökade tolkningen av djurskyddslagen som JBV har gjort.

Men onödigt lidande kan mycket väl sträcka sig djupare än skada och fysisk (eller heter det nerologisk?) smärta? Emotionell smärta? Är det onödigt lidande att röva bort kalven från kon för att jag, du eller någon annan ska få mjölk till frukost?  

Så visst ska vi vara lite försiktiga vad som anses vara "onödigt lidande", men jag tror majoriteten om inte alla inom hobbyn är ganska enade om att det är få fall där levande föda (ryggradsdjur) är ett måste, är väldigt få i det stora hela. 

Att utsätta djur för onödigt lidande ÄR olagligt. Däremot själva handlingen att ge levande föda är INTE olagligt, men anses av statliga myndigheter vara förbjudet.

Mvh
Niklas

Medlem i GHF
175
369
Fredriko:
Nu har det stått lite intressanta saker i media på senaste. Inget nytt kanske, med det har uppmärksammats i alla fall.  

www.svtplay.se/klipp/16337437/se-grisarna-bedovas-med-koldioxid

www.svt.se/nyheter/inrikes/grisar-gasas-infor-slakt

Det handlar om lämpligheten i att använda Co2 som avlivningsmetod.

Det finns även andra källor som handlar om möss specifikt:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15901358

JBV rekommenderar att man använder Co2 för att avliva möss (samt för att bedöva grisar) trots att det med goda skäl kan anses vara onödigt lidande (det finns ju bättre och mindre plågsamma metoder).

Jag har frysen full med koldioxidavlivade möss. Ska jag ha bra samvete för det? Troligtvis inte. Jag är 100 på att det finns ormar, ofta kramormar, som avlivar sina byten bra mycket snabbare och effektivare än vad koldioxid alltid gör.

Men jag är lika säker på att det finns ormar, och kanske framförallt ödlor och grodor, som avlivar sina bytesdjur betydligt mer ineffektivt. Men det betyder inte att man ska använda sig av en annan, plågsam, metod för avlivning av mössen.

Detta gör ju frågan mycket mer komplex än att man bara kan svara ett enkelt ja, eller nej, på om det är olagligt att mata med levande enligt svensk djurskyddlagstiftning. Här står ju det onödiga lidandet i centrum. Är att avliva med Co2 kan anses på goda skäl vara ett onödigt lidande när det finns bättre avlivningsmetoder? Argon, halsdislokation, slag mot bakhuvudet för att nämna några.

Och om en orm avlivar musen snabbare än co2 gör, varför är det då nödvändigtvis olagligt? Jag säger absolut inte att alla herptiler avlivar sina bytesdjur på ett humant sätt, låååångt därifrån. Men vissa gör det nog minst lika bra som Co2-avlivat. Då faller JBVs resonemang som ett korthus. De vill ju att man ska avliva mössen på ett skonsamt sätt, det är inte säker co2 är ett aslternativ då.

Så ska jag ha gott samvete för att jag har frysen full av (koldioxisavlivade) möss? Inte nödvändigtvis. Men jag slipper se mössen dö i alla fall …

Är det säkert att det är olagligt att mata med levande? Fortfarande nej (men också fortfarande kanske). Det finns onekligen en hel del dubbelmoral i frågan hos jordbruksverket. De rekommenderar ju andra plågsamma metoder för att avliva.

Är det bra att avliva med koldioxid? Troligtvis inte, då det orsakar ett inte onödigt/obetydligt lidande.

Vad skulle vara det bästa för mössen (och kanske även enligt djurskyddslagen § 2). Föd upp egna möss under bra förhållanden, slå ihjäl dem på ett effektivt sätt själv. Snabbt och skonsamt.

Kommer jag fortsätta mata med mina frysta möss? Ja, men där finns ett stort mått av dubbelmoral. Det är bekvämt och jag slipper se djuren dö. Men jag kan inte säga att mina möss avlivats på ett skonsamt/icke plågsammt sätt.

504
396
Crippa:
NellyNiklas skrev:

Vad som anses som "onödigt lidande" är ju högst subjektivt utan dess like. Initiellt har det förmodligen setts med fokus på skada och smärta, antar jag. (Läser man JBV's text om förbudet mot att mata med levande föda så är det tydligt eftersom förbudet bygger på aspekten att ormar, oavsett constrictor eller gift, äter bytet efter att det har dött. Det är just på den observationen varför förbudet har uppkommit) och jag kan absolut se poängen i den utökade tolkningen av djurskyddslagen som JBV har gjort.

Men onödigt lidande kan mycket väl sträcka sig djupare än skada och fysisk (eller heter det nerologisk?) smärta? Emotionell smärta? Är det onödigt lidande att röva bort kalven från kon för att jag, du eller någon annan ska få mjölk till frukost?  

Så visst ska vi vara lite försiktiga vad som anses vara "onödigt lidande", men jag tror majoriteten om inte alla inom hobbyn är ganska enade om att det är få fall där levande föda (ryggradsdjur) är ett måste, är väldigt få i det stora hela. 

Att utsätta djur för onödigt lidande ÄR olagligt. Däremot själva handlingen att ge levande föda är INTE olagligt, men anses av statliga myndigheter vara förbjudet.

Mvh
Niklas

Vad har musen för chans när den slängs ner i ett litet terrarium eller en plastlåda utan gömställen? Den lär bli rejält sönderstressad av att springa runt i en liten låda med en stor orm i, det måste väl räknas som lidande? Alltså olagligt hur du än vrider och vänder på det kan jag tycka?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild