Urvattning av svenska mässor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

356
177
krypet:
Jag har ganska länge sagt att jag inte tror det fungerar med allt fler mässor. visst blir det nog som Fredde säger, att de mindre bra mässorna försvinner på sikt, men vad händer under tiden? 

Hur ser förresten en bra mässa ut? Vad är viktigt för besökare och utställare? Det vore kanske inte fel att försöka ta reda på vad som uppfattas som viktigast.

Jag har redan märkt att jag för egen del åker på färre mässor än tidigare. Jag väljer bort mässor som har för lång öppettid eller för dålig lokal. Min hobby är inte att sälja djur utan att ha dem för att lära mig mer om dem. Det är spännande att lära sig vad en art behöver. Då blir det ju lätt överskott som behöver säljas. Givetvis åker jag hellre på en mässa där jag säljer bra om jag nu lägger ner massa jobb på att packa djur. Packa djur är inte min hobby om vi säger så... Det är inte kul att komma hem och packa upp igen. Det är absolut inte min hobby det heller.  

Dessutom får det gärna vara god service och billiga bord, då åker jag nog även om det är en mässa det inte säljer så bra på. (Lidköping, jag säger bara det- billiga bord, gratis kaffe och mackor och himla trevligt! Men sälja kryp där, nä inte mycket..)

Ska jag åka på mässor jag säljer bra på blir det Stockholm och Kristianstad. Jag vet inte hur det är för andra säljare, det kanske är så att olika slags djur säljer bra på olika platser, men jag är rädd att det inte är så. Vill vi ha mässor utspridda i landet måste vi nog tänka till. 

Dessutom, eftersom det är en hobby, kan jag inte lägga hur mycket tid som helst på att åka på mässor. Jag måste prioritera. Om många privatpersoner tänker som jag gör blir det kanske ont om hobbyutställare, och det skulle jag tycka var trist. 

Jag tror det vore bra med lite samordning, så att mässorna inte krockar. Tyvärr har jag inget förslag på hur det ska gå till. 

593
551
Redfoot:
Hur många mässor det är och om så är fallet att de ligger på samma dag tycker jag inte spelar någon roll, så länge besökare kommer i sådan omfattning att det inte går back för arrangören.
Det jag ibland däremot kan lägga några tankar på är ifall utbudet ser ut sådant att jag tror mig ha hamnat på Kiviks marknad i stället för en reptilmässa. 
/R

44
37
Strigel:

Själv åker jag på alla mässor i Stockholmstrakten och uppskattar att de blivit fler.

En tanke jag dock har är att det är så mycket fokus på att saker ska säljas. Det vore trevligt med lite inspiration och reklam om vad som är nytt. Butikerna kanske likt tillverkare kan demonstrera saker som är nytt och relativt okänt.

Föreningarna brukar ha ganska tomma bord och det lockar inte någe vidare, flygblad drar liksom inte många ögon till sig, men snygga terrarier däremot, sen när folk står å glor så kan man sälja in lite föreningslivssnack vare sig de vill eller inte.

Annat som kan få mässbesökarna att stanna längre är ju fler tävlingar. Har man svårt att sälja bord inför mässtillfället så kan man anordna tävling i terrariedekor, likt akvaristernas aquascapetävlingar.

Man kan ju göra så mycket mer än att bara sälja stora kvantiteter billigt.

34
14
gecko01:
Jag personligen tycker det är jättekul med mässor eftersom jag träffar en hel del folk som jag innan inte känner och även för priserna på en mässa. Så jag åker på alla mässor i närheten =) Tycker det är väldigt kul och blir i stort sett en hel dag med nöjen =)

1244
472
leedragon:
ofta man klagar över att det finns bra med mässor.

Medlem i SHF
294
662
viper66:
leedragon skrev:
ofta man klagar över att det finns bra med mässor.

Varför inte? 

17 halvtaskiga mässor eller 4 kanonmässor . Svårt val. 

72
15
Linnea:

Många smä mässor så hobbyn kommer ut och sprider sig är inte så illa imo. För oss som inte har alltför mycket pengar eller tid att lägga på långa transporter, men desto mer på våra husdjur?

Till skillnad från förr kan vi ju umgås ordentligt här på nätet med :D man känner sig inte lika ensam långa perioder.

953
1840
peter54:
För alla som varit med ett tag har det funnits en verklighet utan terrariemässor, de är ett förhållandevis nytt påfund och eftersom en terrariemässa i stor utsträckning är en marknad, en handelsplats, är det ändå ganska självklart att nya aktörer dyker upp.

Innan mässorna fanns, skedde all sådan verksamhet på föreningsmöten. Man ordnade djurdagar där medlemmar tog med sig djur till salu eller för att byta. Det var en trivsam verklighet, men mycket begränsad, spridningen var liten. Idag har vi enorm spridning av vår hobby genom mässorna och särskilt när det dyker upp en mässa på en ny ort, kommer nya människor och hobbyn växer ytterligare. Det såg vi när Salamässan föddes, massor av folk som inte hade någon tidigare anknytning till terrariehobbyn kom dit och en del av dem blev "smittade" av terrariebuggen. Därför tycker jag att mässorna är viktiga, de tillför en viktig faktor i sitt offentiga format som vi inte skulle uppnå med bara föreningsverksamhet.

Vem som arrangerar mässan är för min del egalt så länge allt sköts på ett bra sätt. Jag har upplevt bra och dåliga saker på mässor, men då handlar det mer om personliga åsikter än något annat. Till exempel hade jag stora problem med lokalen som mässan på Solvalla hade i november, men det tog arrangören till sig och bytte lokal. Om den var bättre vet jag inte eftersom jag inte var dit, men jag utgår ifrån att förändringen också var en förbättring.

Det har redan framförts att om en mässa är dåligt skött eller bristfälligt utförd, så kommer inte utställarna och besökarna dit igen, det betyder att verksamheten självsanerar och därför tror jag inte att det är negativt att mässorna blir fler.

20
19
zeek:
Själv tycker jag att det är kanon med flera mässor. 
För det första får jag träffa kompisar och sedan kunna köpa mask och syrsor oftare då det är färskvara. 
Ser alltid fram i mot mässorna och tycker upplägget i 08 området just nu är kanon i alla fall för mig. 

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Själv är jag på alla i landet, men samma utbud på alla, dock tycker jag att malmö håller bäst kvalitet! Ska man se en mässa och inte en liten marknad blir det Hamm osv :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild