Några små arter som kan gå i den terrariestorleken är mångfotingar som Anadenobolus monilicornis och Centrbolus sp. Mozambique. Allra roligast är Chicobolus spinigerus, men den är lite större. Den är mycket mer aktiv på dagarna än vad de andra är. Men nu var det ju problemet att de inte är insekter.
Phyllocrania paradoxa är en liten bönsyrsa som dessutom går att hålla i grupp.
Små pinnar är Epidares nolimetangere, Peruphasma schultei och Aretaon asperrimus. Det finns fler, men dessa ska gå att få tag på i Sverige.
Kolla in Chlorocala africana oertzeni, en liten lila skalbagge. Problemet är väl att få tag på den. Det finns många olika arter av rosenbaggar, men det är nog smartast att testa Pachnoda marginata först eftersom den är billigast att få tag på.
Jag tycker din lärare tänker helt rätt med löv, de är rätt svåra om vi säger så!
Någon syrsa?
Lite trist med kackerlacksregeln. Visa någon Therea-art och förhandla lite. De är grymt snygga och håller sig rätt så bra på plats. Vuxna hanar klättrar bra, men det är ju inget jätteproblem. Jag gissar att det gäller den vanliga rädslan att kackerlackor är skadedjur... Kolla om ni inte kan få ha ett par hanar av någon väsande kackerlacka som Gromphadorhina portentosa. Mina elever älskar dem!
Åh, nu kom jag på det: myror! Vanliga svartmyror är bäst att börja med. Det går att hitta nysvärmade myrdrottningar på sommaren. Gräv aldrig i myrstackar, det är hopplöst att hitta drottningen, och om man gör det så dör samhället utan henne. Kolla in myrstaden.se tyvärr är det nog inte så mcket aktivitet där, men det finns mycket att läsa där sedan tidigare. Myror är skoliga, men för att hålla dem instängda krävs vältätade bostäder. Man brukar koppla ihop någon form av bo med en plats att leta mat mm. Myrterrarium brukar kallas formikarium och arena är ett vanligt namn på den del de är ute och letar mat i. Olika delar kopplas ihop med slangar. I början räcker ett provrör och en liten plastburk, alltså långt mindre än den storlek du skrev. Hoppas det inte gör något!
En rolig myra från södra Europa är Messor barbarus som äter frön. Kolla in den med. Jag har en koloni och de har inte varit svårskötta. Det går att beställa myrdrotningar från ett par firmor i Europa och de skickar med post. Jag tror jag har någon liten koloni med svartmyror över.