Rack, Någon som vet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

333
97
leolina:
Stommarna är ju löjligt dyra till den där serien men lådorna är ju billiga. Har själv inte vågat testa dem då lådorna är lätt skrovliga i ytan så jag gissar att mjölmask och zophobas skulle kunna rymma ur lådorna. Att odla med lock är ingen bra idé, det funkar bättre utan.

2052
780
psyjoh:
Varför skulle det inte funka med lock? Det har jag till alla mina odlingar. Jag frågade faktiskt i affären om de inte rymde men dem sa nej. Sen vet man ju inte om det stämmer eller ej. Det enda dem hade lock till där var gräshoppor iaf..

333
97
leolina:
Kör de den låga modellen på 10 cm i affären?

Orsaken till att jag inte gillar lock är att risken för fukt och kondens ökar och därmed risken för mögel och kvalsterangrepp, med helt öppna lådor blir den risken minimal :)

2052
780
psyjoh:
Både skrovliga ytor och lock är lätta problem att lösa med fett och nät, använder detta själv. Har bara haft problem med kvalster en gång och det var när jag borrade hål istället för att göra större och sätta nät. 
I affären hade dem den lägsta till mjölmask och zoophobas och de lite djupare till övriga insekter. 

Jag kan ta en av sonens lådor och prova om nån är intresserad? 
Skulle dem klara att klättra över är det lätt fixat. 

Håller med om att stommen är dyr men det är för den är massiv. 

333
97
leolina:
Jag är väl för insnöad på att rationalisera så mycket som möjligt pga min zophobasodling ;) Lock, fett, nät och jox blir onödigt trassligt när man har många lådor som ska gås igenom fort och smidigt. Att hålla allt rent ska också gå snabbt. Har man bara några få lådor så blir det ju lite skillnad förstås och då spelar det ju mindre roll :)

115
168
JTGeckos:
Jag kör med ikea racket....
Funkar perfekt till alla insekter.. Varken kackerlackor, syrsor, mjölmask, zophobas mm kan klättra på dom...
Går att stapla dom på varandra också..

Stomme + 4 låga lådor kostar ca 400:- och lite billigare med 2 höga...

Helt klart prisvärda!! 

2052
780
psyjoh:
Jag la ner min zoophobas för just som du säger så tog det plats och jag gör av med så pass lite att det lönar sig att köpa. Det räcker med dem åtta lådor av andra insekter som tar plats. 
Tror dock det tar mindre plats och blir lättare att flytta med smartstore lådor staplade än med racksystem. 
Men har man plats till det så varför inte? 

Den enda odlingen som jag tyckte var jobbig att städa var syrsorna. För det lukta skit och blev kladdigt i botten rätt snabbt. Så där blev man tvungen att borsta av skiten. Det slipper jag med resten av odlingarna. Det är bara att ta av locket, tömma och dra lite snabbt med papper. 

Men det är väll som du säger, alla hittar sina egna system..

333
97
leolina:
JTGeckos skrev:
Jag kör med ikea racket....

Menar du "Trofast-serien" nu eller något annat?

115
168
JTGeckos:
Nej det är en annan som jag ej mins namn på... Det är en aluminium ställning... Det finns både plastlådor eller gallerlådor till den. Kan försöka fixa bild imorgon.

333
97
leolina:
Aha, då är det "Antonius" du menar :) Den är kanon och billig! Har en flock sånna ställningar också :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild