Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14

316
160
SunshineGeckos:
Tropfrog skrev:

Jag tror absolut inte att mina djur är svårsålda. Folk kommer att fortsätta som innan, men bara skylta lite mindre med det. Att sälja djuren till någon som inte har tillräckligt stort terrarium eller som matar med levande insekter kan knappast bli olagligt.

Mvh
Magnus 

Jag tänkte mest att folk drar sig för att köpa om dom veta att dom inte kommer skaffa tillräckligt stort terrarium.
Vet inte vad du har för terrariedjur, men många nybörjare är ju väldigt måna om att göra allt rätt. Är man ny på reptiler vågar man kanske inte köpa en reptil med vetskap om att man bryter mot lagen och är rädd för att anmälas.
Att göra saker rätt är bra, det är inte så jag menar. Men man kanske följer allt som står på pappret och i mallarna när man är ny. 
Jag läste alla skötselråd till punkt och pricka när jag var ny och var livrädd för att göra fel. 
Om du kollar dom trådar jag skrev för tio år sen när jag började med reptiler finns det frågeställningar jag aldrig skulle ställa idag. ;) Men som sagt, kanske har du inga nybörjarvänliga djur utan säljer till någon med mer erfarenhet och inte tror på faran att bli anmäld. Då är det ju en annan sak.

10
24
Nimwey:
Johnexotics skrev:
Jag är imponerad över hur enade människor är inom våran fina hobby :)

Jag är lika glad över reaktionen hos hela djurvärlden i Sverige som jag var förskräckt över remissen. När jag såg att det här skulle hända, bara några dagar tidigare, var jag mycket orolig att det skulle gå nästan obemärkt förutom organisationer som SHR och kanske några hundra människor som mejlar in. Men nu är det en rikskänd "skandal" och i tidningar och på radio. Jag tror inte det kommer gå igenom, i definitivt inte burmåtten. De förbjudna djuren vet jag dock inte hur det kommer gå med, jag vill verkligen inte att exotiska gnagare och pungdjur förbjuds. :/ Håller de inte själv men tänker på andra som gör eller vill göra det senare. Det är verkligen inte nödvändigt.

10
24
Nimwey:

SunshineGeckos skrev:

Jag tänkte mest att folk drar sig för att köpa om dom veta att dom inte kommer skaffa tillräckligt stort terrarium.
Vet inte vad du har för terrariedjur, men många nybörjare är ju väldigt måna om att göra allt rätt. Är man ny på reptiler vågar man kanske inte köpa en reptil med vetskap om att man bryter mot lagen och är rädd för att anmälas.
Att göra saker rätt är bra, det är inte så jag menar. Men man kanske följer allt som står på pappret och i mallarna när man är ny. 
Jag läste alla skötselråd till punkt och pricka när jag var ny och var livrädd för att göra fel. 
Om du kollar dom trådar jag skrev för tio år sen när jag började med reptiler finns det frågeställningar jag aldrig skulle ställa idag. ;) Men som sagt, kanske har du inga nybörjarvänliga djur utan säljer till någon med mer erfarenhet och inte tror på faran att bli anmäld. Då är det ju en annan sak.

Jag gick igenom blocketannonser på papegojor igår, och jag hittade hela två(!) annonser där man kunde se fåglarna hållas i tillräckligt stora burar. Annars var det jako och ara i 50-100 cm breda burar, när minimimåttet för jako är 120 eller 160 (beroende på storlek), och för ara, 6.5 kvadratmeter. Det är helt enkelt inte många i det stora hela som följer måtten. Det är bara ett exempel men motsvarar vad jag sett i alla år jag varit online (20+).

Men med det sagt, så om de nya måtten skulle gå igenom så skulle det ändå vara katastrofalt, just för att det straffar alla som redan är mest ansvarsfulla, och speciellt butiker och uppfödare.

316
160
SunshineGeckos:
Nimwey skrev:

Jag gick igenom blocketannonser på papegojor igår, och jag hittade hela två(!) annonser där man kunde se fåglarna hållas i tillräckligt stora burar. Annars var det jako och ara i 50-100 cm breda burar, när minimimåttet för jako är 120 eller 160 (beroende på storlek), och för ara, 6.5 kvadratmeter. Det är helt enkelt inte många i det stora hela som följer måtten. Det är bara ett exempel men motsvarar vad jag sett i alla år jag varit online (20+).

Men med det sagt, så om de nya måtten skulle gå igenom så skulle det ändå vara katastrofalt, just för att det straffar alla som redan är mest ansvarsfulla, och speciellt butiker och uppfödare.

Det kanske inte gäller alla djurslag. Upplever det som att det finns dom som får panik när ormen inte ätit på två veckor, frågor om rätt substrat osv. 
Men vad vet jag? Dom kanske håller djuren helt annorlunda i verkligheten och inte alls är så nogranna. 
Men jag upplever det som att många vill göra rätt i början, sen kanske man skiter i det där efter ett tag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild