Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 20

322
163
SunshineGeckos:
Tropfrog skrev:

Jag tror absolut inte att mina djur är svårsålda. Folk kommer att fortsätta som innan, men bara skylta lite mindre med det. Att sälja djuren till någon som inte har tillräckligt stort terrarium eller som matar med levande insekter kan knappast bli olagligt.

Mvh
Magnus 

Jag tänkte mest att folk drar sig för att köpa om dom veta att dom inte kommer skaffa tillräckligt stort terrarium.
Vet inte vad du har för terrariedjur, men många nybörjare är ju väldigt måna om att göra allt rätt. Är man ny på reptiler vågar man kanske inte köpa en reptil med vetskap om att man bryter mot lagen och är rädd för att anmälas.
Att göra saker rätt är bra, det är inte så jag menar. Men man kanske följer allt som står på pappret och i mallarna när man är ny. 
Jag läste alla skötselråd till punkt och pricka när jag var ny och var livrädd för att göra fel. 
Om du kollar dom trådar jag skrev för tio år sen när jag började med reptiler finns det frågeställningar jag aldrig skulle ställa idag. ;) Men som sagt, kanske har du inga nybörjarvänliga djur utan säljer till någon med mer erfarenhet och inte tror på faran att bli anmäld. Då är det ju en annan sak.

21
36
Nimwey:
Johnexotics skrev:
Jag är imponerad över hur enade människor är inom våran fina hobby :)

Jag är lika glad över reaktionen hos hela djurvärlden i Sverige som jag var förskräckt över remissen. När jag såg att det här skulle hända, bara några dagar tidigare, var jag mycket orolig att det skulle gå nästan obemärkt förutom organisationer som SHR och kanske några hundra människor som mejlar in. Men nu är det en rikskänd "skandal" och i tidningar och på radio. Jag tror inte det kommer gå igenom, i definitivt inte burmåtten. De förbjudna djuren vet jag dock inte hur det kommer gå med, jag vill verkligen inte att exotiska gnagare och pungdjur förbjuds. :/ Håller de inte själv men tänker på andra som gör eller vill göra det senare. Det är verkligen inte nödvändigt.

21
36
Nimwey:

SunshineGeckos skrev:

Jag tänkte mest att folk drar sig för att köpa om dom veta att dom inte kommer skaffa tillräckligt stort terrarium.
Vet inte vad du har för terrariedjur, men många nybörjare är ju väldigt måna om att göra allt rätt. Är man ny på reptiler vågar man kanske inte köpa en reptil med vetskap om att man bryter mot lagen och är rädd för att anmälas.
Att göra saker rätt är bra, det är inte så jag menar. Men man kanske följer allt som står på pappret och i mallarna när man är ny. 
Jag läste alla skötselråd till punkt och pricka när jag var ny och var livrädd för att göra fel. 
Om du kollar dom trådar jag skrev för tio år sen när jag började med reptiler finns det frågeställningar jag aldrig skulle ställa idag. ;) Men som sagt, kanske har du inga nybörjarvänliga djur utan säljer till någon med mer erfarenhet och inte tror på faran att bli anmäld. Då är det ju en annan sak.

Jag gick igenom blocketannonser på papegojor igår, och jag hittade hela två(!) annonser där man kunde se fåglarna hållas i tillräckligt stora burar. Annars var det jako och ara i 50-100 cm breda burar, när minimimåttet för jako är 120 eller 160 (beroende på storlek), och för ara, 6.5 kvadratmeter. Det är helt enkelt inte många i det stora hela som följer måtten. Det är bara ett exempel men motsvarar vad jag sett i alla år jag varit online (20+).

Men med det sagt, så om de nya måtten skulle gå igenom så skulle det ändå vara katastrofalt, just för att det straffar alla som redan är mest ansvarsfulla, och speciellt butiker och uppfödare.

322
163
SunshineGeckos:
Nimwey skrev:

Jag gick igenom blocketannonser på papegojor igår, och jag hittade hela två(!) annonser där man kunde se fåglarna hållas i tillräckligt stora burar. Annars var det jako och ara i 50-100 cm breda burar, när minimimåttet för jako är 120 eller 160 (beroende på storlek), och för ara, 6.5 kvadratmeter. Det är helt enkelt inte många i det stora hela som följer måtten. Det är bara ett exempel men motsvarar vad jag sett i alla år jag varit online (20+).

Men med det sagt, så om de nya måtten skulle gå igenom så skulle det ändå vara katastrofalt, just för att det straffar alla som redan är mest ansvarsfulla, och speciellt butiker och uppfödare.

Det kanske inte gäller alla djurslag. Upplever det som att det finns dom som får panik när ormen inte ätit på två veckor, frågor om rätt substrat osv. 
Men vad vet jag? Dom kanske håller djuren helt annorlunda i verkligheten och inte alls är så nogranna. 
Men jag upplever det som att många vill göra rätt i början, sen kanske man skiter i det där efter ett tag.

21
36
Nimwey:

SunshineGeckos skrev:

Det kanske inte gäller alla djurslag. Upplever det som att det finns dom som får panik när ormen inte ätit på två veckor, frågor om rätt substrat osv. 
Men vad vet jag? Dom kanske håller djuren helt annorlunda i verkligheten och inte alls är så nogranna. 
Men jag upplever det som att många vill göra rätt i början, sen kanske man skiter i det där efter ett tag.

Ja, men då är det igen, vår skeva bild från forum. :)

Fågelmänniskor är ganska överväldigande med sin "expertis" på forum (kan vara skrämmande för nya), allt ska vara så perfekt, men sen ser man en helt annan standard på dessa, som inte är "forumfolk".

Medlem i SHF
97
34
fmiaou:

Min roliga bror, som älskar alla sorters djur (50+) skrev detta när jag ventilerade min oro:

Helloooo!
Det där är absolut inget att oroa sig för överhuvudtaget.
Helt jävla omöjligt för en myndighet att kolla om någon matar en groda med en levande eller död insekt. Det är ett icke problem.
Det finns noll resurser i samhället för att lagföra folk för detta och inget lagstöd heller för den delen.
Skulle vilja se den åklagare som beslutar om husrannsakan för att en ???? groda misstänks äta levande insekter????sen se den polispatrull som slår in en dörr för att rädda mjölbaggar????????????????????????????sen ta beslag på 1000 levande mjölbaggar som måste räknas, sen skrivas in som beslag, få en streckkod och lägga baggarna på en hylla i beslagsrummet????????sen måste väl någon stackars polis mata baggarna eller avliva dom humant (obs ej med hjälp av groda)hur gör man det? Svälta ihjäl dom? Gasa dom? Frysa ihjäl baggarna? Skjuta baggarna?
En polis kan besluta om husrannsakan ”Fara i dröjsmål” men då ska det vara akut och fara för liv, hälsa eller betydande egendomsskador.
Mjölbagge,maggot,mm,mm kommer knappast upp i det????och den polis som skulle ta det beslutet skulle garanterat få en varning och bli av med jobbet.
Glöm det där, det faller på sin orimlighet.

Om man har en tiger på gården som får levande får ???? ???? kan man nog vara orolig, för alla andra är det bara att fortsätta som vanligt.
Polis och åklagarmyndigheten fullkomligt drunknar i ärenden gällande tung brottslighet.
Aktivisterna på jordbruksverket borde sägas upp med omedelbar verkan och sättas på att gräva diken eller något annat nyttigt.
Slut citat

5675
4378
Tropfrog:
Väl formulerat. Det ända tråkiga är väl att det är dödsstöten på forum som det här. Folk bara fortsätter som vanligt med djuren, men kommer de att diskutera det på ett forum? Det riskerar att tappa kunskapsöverföring inom hobbyn, något knappast jordbruksverket kan bistå med. Att låta folk som brinner för sina djurs väl och ve dela med sig av sina kunskaper till nybörjare tror jag faktiskt gör mer för djurens hälsa och välmående än jordbruksverket, riktlinjer, inspektörer och djurförbud tillsammans.

Mvh
Magnus 

24
39
Mathias22:

Det är lite större och viktigare än att det bara är att ignorera lagar eftersom det är minimal risk att åka dit hemma.

Acceptera det här och det kan bli förbjudet för handlare att sälja terrarier mindre än 0,35 kvadratmeter och det blir förbjudet att sälja bananflugor då de saknar giltigt användningsområde och kan antas missbrukas osv.
Att skriva på ett forum eller lägga ut en bild bevisar lagbrott som kommer att jagas, inte av poliser men av djurrättsaktivister, som nu har rätten på sin sida. Mässor kommer att hårdbevakas av aktivister som letar minsta fel, spelar in, filmar och gör anmälningar.

Det handlar i grunden om rättsstatens principer, lagens giltighet och förtroendet för myndigheter.

Man skall inte stifta lagar som inte är sakligt grundade.
Man skall inte stifta lagar som inte går att beivra.
Myndigheter skall definitivt inte gå aktivisters ärenden i sin handläggning och tjänsteutövning.

Följ reglerna, stöd någon organisation med medlemsskap eller namnunderskrift, samla information, formulera sakliga och välformulerade remissvar, anmäl till JO eller annan instans.
Därefter kan man börja bryta mot lagen om man känner att man måste.

516
225
David:
Jag håller med Mathias22 , har man ett par terrarium så är ju risken liten. Om man lite mer uppfödning, säljer på mässor osv är ju risken för anmälan större. Om man som företag föder upp gnagare som foderdjur, vågar man göra det i stor skala utan att följa regler. Jag hade inte vågat om det var jag. En mus ska ha 0.75 kvm och en råtta 3 kvm. Blir skapligt dyrt att köpa foder framöver.

5675
4378
Tropfrog:
Jo, fodret har redan fiskuterats. Om förslaget går igenom så kommer alla att mata med foder från öststatsländer med lägre regler. Har ingen direkt påverkan på terrariehobbyn.

Tråkigt för de som sysslar med foderuppfödning så klart.

När det gäller bananflugor så innebär förändringen inte att det blir förbjudet att föda upp, hålla som husdjur eller sälja. Finns faktiskt ingenting om insekter förutom just att man inte får mata med dem. 

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 20
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild