Varför inte vara med i en förening?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

593
551
Redfoot:

"Tycker du tänker helt rätt fluffis ! En snabb uträkning visade att det kostar 23kr/månad att vara medlem i en förening (SHF som jag är med i pratar jag om då) och att säga att man inte har råd med det är en dålig undanflykt bara :)

Panta 24 burkar i månaden & du går med vinst t.om :)"

Suck!!!

1685
794
fluffis:

"fluffis SHR är just en sån förening!"

Jo, det var min tanke också att det redan finns :)

Dock nyttjas ju inte de fördelarna som jag nämde. Varje lokal förening har en styrelse och en hemsida vilket tar både tid och kostar pengar. Arrangörerna för mässorna är också olika i stor utsträckning ... och allt annat jag nämde :)

218
47
asus:

Det är en väldig liten utgift men när man fortfarande går i skolan och lever på 1000kr månaden så får man hålla hårt i sina pengar.

men håller med att det är inte direkt en stor utgift

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Redfoot har du något problem med mitt svar??

593
551
Redfoot:

Jonas_ du får tolka det som du vill men med tanke på de som skriver att ekonomin inte räcker till pga studier eller annat tycker jag det du skriver är en aning korkat.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ja för jag var fullständigt allvarlig med mitt svar om att panta burkar Redfoot.. med humor kommer man långt!

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Daniel81: Mitt förra inlägg kanske fick en mer negativ ton än det var tänkt, jag menade inte att det var hopplöst att nå ut med information till medlemmarna, men att man måste tänka på att göra det på rätt sätt. Det är lätt att drunkna i informationsflödet som finns idag.

Jag tror inte heller att det enbart beror på bristande intresse. De mest aktiva medlemmarna är säkert inne på t.ex. hemsidan och läser men även om man har ett stort intresse kan det vara svårt att hålla sig uppdaterad på olika håll, särskilt om man t.ex. är med i många olika föreningar. Utan att du ska känna sig påhoppad kan vi ju ta ditt fall med SHR:s årsmöte som exempel, tolkade jag dig rätt var du åtminstone intresserad av att få reda på när det ägde rum i förväg. Datumet för årsmötet beslutades sedvanligt på kongressen i oktober (som är öppen för alla medlemmar) och tid och plats har stått på SHR:s hemsida. Är det då ditt intresse som var för dåligt eller att informationskanalen hade kunnat vara bättre?

Jag tror Westman menade precis vad SHR är idag, en stor nationell förening som består av lokala föreningar som kan göra aktiviteter på hemmaplan men med en samlad medlemsstyrka för lobbyverksamhet, tillståndsfrågor, medlemstidning m.m. Om det är den bästa modellen eller inte går kanske att diskutera och det är en helt annan fråga men själv tycker jag den är rätt bra.

samthe0ne: Sedan Smålandsföreningen startade har medlemsavgiften alltid varit 280 kr för fullbetalande medlemmar.

Fluffis: Fördelen med lokala styrelser är ju att man bättre kan planera de lokala aktiviteterna, det är svårt för mig nere i Småland att sitta i en nationell styrelse och planera en huggormsexkursion i Dalarna. Däremot håller jag med om att en centraliserad informationspunkt (t.ex. om aktiviteter, medlemskap, frågeställning m.m.) på internet hade varit bra av flera anledningar.

218
47
asus:

haha panta burkar xd

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Daniel81: Jo jag förstår det och det var precis det jag var ute efter med tråden - att få lite bättre insyn i varför det finns så många som har ett stort intresse men ändå väljer att stå utanför föreningslivet. Jag håller också med dig till stor del och det är absolut sådant som man får ta till sig och försöka hitta lösningar till (det sekundära syftet med den här tråden). Vill dock även poängtera att det finns många lokalföreningar inom SHR som fungerar bra (trots ganska få medlemmar).

Lokalföreningarna tycker jag personligen fyller ett stort syfte, för min del är det viktigaste med föreningslivet att träffa folk och hitta på roliga aktiviteter och det tror jag inte skulle göras på samma sätt om det bara fanns en riksförening. För mer passiva medlemmar förstår jag att lokalföreningarna spelar mindre roll men jag misstänker att medlemsantalet skulle minska ännu mer om lokalföreningarna skulle försvinna.

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Gör inte SHR sånt då?
Tillståndsgruppen, stöder olika bevarandeprojekt mm?
Uppmuntar medlemmar att göra skillnad med att dela ut årets herpetolog t ex.

Edit: Med tanke på hur många som var på årsmötet så är jag inte speciellt orolig var fokus ligger, tror med tanke på allt SHR gör + alla lokala föreninger (som är SHR-anslutna) så tror jag att man skulle ha starka röster om något skulle hota våran Hobby. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild