Varför inte vara med i en förening?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

218
47
asus:

inte mkt tid och fattig :p

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Som någon var inne på tidigare så är nog rutinen för alla lokalföreningar inom SHR olika med hur man skickar ut infon, vilket säkert är en stor bov i dramat.
Som även nämndes då så tror jag också att Terrariedjur.se kan vara en kanon ide och bra sätt att sprida infon enklare till alla medlemmar.

1685
794
fluffis:

Jag ser att en del har varken tid eller råd att gå med. Jag måste fråga de som är insatta i föreningslivet. Jag tänker att visst är det trevligt med medlemmar som engagerar sig men är det inte också rätt viktigt att ha medlemmar, även om de är passiva, för att stärka ekonomin så att föreningen blir starkare, samt att bli en medlem som räknas i statistiken som visar att det finns ett stort seriöst intresse av terrariedjurshobbyn? Att ha råd till någon hundralapp om året borde inte vara så svårt och har man inte tid att engagera sig så gör man inte det. Eller tänker jag fel nu?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Tycker du tänker helt rätt fluffis ! En snabb uträkning visade att det kostar 23kr/månad att vara medlem i en förening (SHF som jag är med i pratar jag om då) och att säga att man inte har råd med det är en dålig undanflykt bara :)

Panta 24 burkar i månaden & du går med vinst t.om :)

Många bra synpunkter och åsikter i tråden.. För mig är det jätteviktigt att vara medlem även om det inte händer så mycket aktivt inom föreningen (Nu finns det faktiskt mycket aktiviteter man kan nyttja!) men att "bara" vara en del av statistiken är visst viktigt, och många har nog inte en susning hur mycket våra föreningar gjort för oss om man ser några år bakåt i tiden, ni kan snegla på Norge som ett skräckexempel!

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Tyvärr måste jag hålla med Jonas här, det är inte så lätt som man kan tro. Det är lätt att sprida information idag men samtidigt lite för lätt - den måste vara väldigt lättillgänglig, kortfattad och intressant för att någon överhuvudtaget ska hitta och dessutom läsa det.

Jag uppdaterar hemsidan, facebooksidan och gör mailutskick för SmHF. Hemsidan vet jag inte riktigt hur många av våra nuvarande medlemmar som besöker regelbundet, gissningsvis inte många då jag inte längre har motivation att uppdatera den särskilt ofta. För att man ska få medlemmarna att gå in där med jämna mellanrum och hålla sig uppdaterad med kommande aktiviteter m.m. måste man hålla hemsidan levande med andra intressanta saker och det är svårt att hålla igång det under en längre period. Hade det funnits hundratals medlemmar i varje lokalförening kanske det hade sett annorlunda ut men nu är ju de flesta föreningar ganska små. Detsamma gäller för att hålla igång forum och liknande delar.

Facebook är bra då många är inne där dagligen och åtminstone bläddrar förbi de inlägg som görs, nackdelen är förstås att man inte når alla som inte använder Facebook, och det är faktiskt fler än man kan tro.

Mailutskick är väl kanske det bästa sättet, men gör man massutskick för ofta kommer ingen att läsa dem heller. Jag försöker skicka ut mail till alla medlemmar ungefär en gång i månaden med diverse föreningsinformation och det är ungefär hälften av dem som öppnas, hur många som verkligen läser dem vet jag inte men jag märker en stor skillnad i responsen om man mailar en person direkt istället för att vänta på svar från massutskicken.

Det där gäller alltså enbart att nå ut till existerande medlemmar. Nyrekrytering och att få personer som aldrig hört talas om en herpetologisk förening att hitta ens hemsida och sedemera bli medlem är en helt annan fråga och ännu knepigare.

Som Jonas skriver så är föreningslivet på nergång på många håll, det gäller inte bara inom herpetologin, och mycket kan man kanske "skylla på" internet och allt det för med sig. Jag tror dock föreningslivet alltid kommer att fylla en väldigt viktig funktion och det handlar snarare om att inom föreningarna tänka i lite nya banor och anpassa sig till nutiden istället för att låta dem tyna bort.

424
33
samthe0ne:

Angående det här med att ha råd eller inte: Sist jag kollade på smålandsföreningens sida kostade det ca 1000 kr/år att vara med, och det ÄR en ganska hög engångskostnad när man inte har arbete. Och för min del betyder det tyvärr att det blir bromsat av min gode man, även om jag själv tycker att jag har råd. 

1685
794
fluffis:

"Angående det här med att ha råd eller inte: Sist jag kollade på smålandsföreningens sida kostade det ca 1000 kr/år att vara med, och det ÄR en ganska hög engångskostnad när man inte har arbete. Och för min del betyder det tyvärr att det blir bromsat av min gode man, även om jag själv tycker att jag har råd."

Ja, det där var mycket så jag förstår dig. Som någon sa tidigare så brukar det inte handla om kostnaden för det mesta (alltså anledningen till att folk inte blir medlemmar) men när det kommer upp i sådana här summor så är det uppenbarligen så att det är en summa som tål att tänkas över. 

Däremot så kollar jag på www.smhf-herp.se/medlemskap.html nu och ser att medlemsavgiften är 280 kr per kalenderår och det har jag sett fler föreningar ha. Det är en överkomlig summa tycker jag.

424
33
samthe0ne:

Det är definitivt överkomligt tycker jag, jag får fråga igen fluffis :)

1685
794
fluffis:

Apropå det där med att ha en enda stor förening... Jag tänker på Danmark som har rtr-total som styr Danmarks alla (?) reptilmässor i landet. Nu är jag inte så insatt och vet inte om rtr-total är en förening. Om man hade haft det så i Sverige så tänker jag att det måste finnas massor av tid och och pengar att spara om man centraliserar. Jag vet inte hur det fungerar idag men tex att köpa in ett datorprogram (istället för flera) för medlemsregister, att kunna ha råd till en maskin för kortbetalning när det är mässor och att ha samma mässregler på alla mässor. Att ha samma person som tar emot bokningar för alla mässor och som kan procedurerna måste ju spara en massa tid. Vidare hade det bara blivit en enda hemsida att uppdatera istället för flera. Det jag tänker mig är att i så fall blir det bara en styrelse centralt och nuförtiden är det ju enkelt att ha möten via Internet. Och den centrala föreningen kunde i så fall ha filialer i olika delar av landet så att vi inte förlorar våra aktiviteter och sociala träffar. Jag tror inte att det blir lätt att få till en sådan här centralisering så det krävs ju några eldsjälar i den centrala föreningen i så fall, men det kanske till och med funnits pengar över till ett deltidsarvode? Jag är som sagt inte insatt i föreningslivet så detta är bara förslag, jag kanske är helt ute och cyklar :) 

ddr:

fluffis SHR är just en sån förening!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild