Tyvärr måste jag hålla med Jonas här, det är inte så lätt som man kan tro. Det är lätt att sprida information idag men samtidigt lite för lätt - den måste vara väldigt lättillgänglig, kortfattad och intressant för att någon överhuvudtaget ska hitta och dessutom läsa det.
Jag uppdaterar hemsidan, facebooksidan och gör mailutskick för SmHF. Hemsidan vet jag inte riktigt hur många av våra nuvarande medlemmar som besöker regelbundet, gissningsvis inte många då jag inte längre har motivation att uppdatera den särskilt ofta. För att man ska få medlemmarna att gå in där med jämna mellanrum och hålla sig uppdaterad med kommande aktiviteter m.m. måste man hålla hemsidan levande med andra intressanta saker och det är svårt att hålla igång det under en längre period. Hade det funnits hundratals medlemmar i varje lokalförening kanske det hade sett annorlunda ut men nu är ju de flesta föreningar ganska små. Detsamma gäller för att hålla igång forum och liknande delar.
Facebook är bra då många är inne där dagligen och åtminstone bläddrar förbi de inlägg som görs, nackdelen är förstås att man inte når alla som inte använder Facebook, och det är faktiskt fler än man kan tro.
Mailutskick är väl kanske det bästa sättet, men gör man massutskick för ofta kommer ingen att läsa dem heller. Jag försöker skicka ut mail till alla medlemmar ungefär en gång i månaden med diverse föreningsinformation och det är ungefär hälften av dem som öppnas, hur många som verkligen läser dem vet jag inte men jag märker en stor skillnad i responsen om man mailar en person direkt istället för att vänta på svar från massutskicken.
Det där gäller alltså enbart att nå ut till existerande medlemmar. Nyrekrytering och att få personer som aldrig hört talas om en herpetologisk förening att hitta ens hemsida och sedemera bli medlem är en helt annan fråga och ännu knepigare.
Som Jonas skriver så är föreningslivet på nergång på många håll, det gäller inte bara inom herpetologin, och mycket kan man kanske "skylla på" internet och allt det för med sig. Jag tror dock föreningslivet alltid kommer att fylla en väldigt viktig funktion och det handlar snarare om att inom föreningarna tänka i lite nya banor och anpassa sig till nutiden istället för att låta dem tyna bort.