Vilken underlig diskussion. Varför bråka på SHF om vildfångade djur till salu på mässan här och nu först. Om det fanns vildfångade djur på mässan så borde väl den som såg det meddela arrangören direkt.
Jag har varit medlem i snart 40 år och vet vilket hästjobb som lagts ner på att få till vettiga regler för reptilhållning i Sverige. Glöm för tusan inte bort att vi hade totalt importförbud under ett par decennier under vilket vi reptilägare jagades som brottslingar och att det är SHR/SHF vi har att tacka för den frihet inom reptilhobbyn vi idag upplever. Därför menar jag att det inte kan ha varit känt av SHF om det fanns WC-djur på mässan, för då skulle de ha ingripit mot det.
Jag är oerhört glad över att vi idag har såpass brett utbud av CB-reptiler att vi inte behöver hålla på med WC. Jag har varit med tillräckligt länge för att ha lärt mig att WC inte är någonting att ha ändå, säkert hälften eller mer dör, endera genom att de bär på invärtes sjukdomar eller för att de inte äter i fångenskap. Jag skulle aldrig köpa ett WC djur oavsett art, inte för att det inte är tillåtet, utan av de skäl jag räknat upp. Jag gjorde det på 70-talet och det var pengarna rakt i sjön!
Många av de reptilarter vi har tillgång till som CB inom hobbyn har kommit oss tillgodo genom vetenskapliga forskningsprojekt. Ett bra exempel på ett sånt djur är Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi), där mer eller mindre samtliga nu inom hobbyherpetologin förekommande individer världen runt härstammar från ett dussintal individer som infångades i Mexiko på licens av ett forskarteam från USA (Mexiko har en av världens hårdaste juridiska regelverk mot utförsel av inhemska arter). De infångade djuren fick inte säljas, men det gick bra att sälja avkomman.