WF kontra CB mässor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Medlem i SHF
1
0
wallden:

Jag satt i kassan större delen av mässan så jag såg givetvis inte allt som hände i mässhallen men att det skulle ha sålts djur på mässan som var märkta som vildfångat tycker jag låter märkligt och jag hoppas verkligen den som såg det skulle sagt till en funktionär direkt. Dock så var ju en del av Animalfarms djur dåligt märkta eftersom det stod WF / NZ på burkarna och de strök över WF på de uppfödda djuren men jag såg att det fanns burkar där inget var överstruket vilket givetvis leder till spekulationer. Detta var fel och de skulle märkt burkarna på ett korrekt sätt. Jag såg iaf inga djur där NZ var överstruket så de var märkta enbart som WF.

Sen till frågan om det fanns viltfångade djur på mässan, svårt att säga när man har stora säljare med många djur. Det är ju tyvärr inte lätt att bevisa att ett djur är viltfångat men man kan ju iaf kolla att djuren ser friska ut och ser ut att vara i god kondition och det tyckte jag gjordes. Har ni konstruktiva tips på hur man kan hantera denna fråga så dela med er.

Angående citespapper och priser i sverige så vet jag inget om detta men om du Magnus har koll på detta så berätta gärna för SHR om du ser några problem. För mig så är det viktigaste att djuren är friska och fångenskapsfödda men jag förstår att du som handlare har intresse av att alla utställare ska ha samma möjligheter ekonomiskt.

Angående pälsdjur så är det förbjudet i lokalen SHR hyr så de får inte finnas i lokalen, detta hade animalfarm tydligen missat och fick ställa undan gnagarna i ett rum brevid. Frysta gnagare såldes utanför så jag gissar att en och annan insmugglad fryst råtta också passerade i lokalen.

295
270
barkskog:

Från herperschoice's inledande inlägg "Likaså  Citesintyg för grekiska landsköldpaddor som inte gäller i Sverige. Detta var nytt för mig för ett par år sedan då jag fick det påpekat. Enligt § 20 på citesintyget gäller det bara i ursprungslandet (Tyskland eller Tjeckien) och måste förnyas i Sverige till en kostnad givetvis. 
Kan ju vara bra för kunden att veta."

Om sköldpaddan är chippad och intyget innehåller chippets nummer gäller intyget i hela EU.

Ungar under 10 cm bör inte chippas av djurskyddsskäl. Har då oftast foto-id. I sådana fall gäller intyget endast i det land där intyget har utfärdats. Det innebär att tjecker som ska sälja testudo-ungar på svenska mässor måste ansöka om svenska CITES-intyg a 350 kr/st. Det är säljaren som måste anskaffa giltigt intyg innan försäljningen. 

Jag som svensk uppfödare av A-listade arter kontrolleras av myndigheterna och får betala 350 för varje intyg och arvode för regelbundna kontrollbesök från länsstyrelsen. Måste också årligen lämna en lista över de djur jag avyttrar (säljer eller ger bort) till länsstyrelsen. 

En tjeck eller tysk betalar 2-3 € per intyg och säljer på mässor djur med i Sverige icke-giltiga intyg. Jag skulle önska att mässarrangörerna har bättre koll på vad som gäller och ser till att det följs. 

Per-Anders Barkskog (medlem i SHR-ansluten förening)

Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

Har läst igenom denna tråd nu och undrar då Magnus vart du fått tag på den vårtorm som såldes på mässan? Finns väldigt få CB uppfödda djur på just den arten. Vill bara veta vem som är uppfödare på den då han som köpte den inte fick något papper på djuret?

51
152
herperschoise:

Hallå alla

Har tyvärr inte haft den tid jag önskat efter att ha startad denna tråd, så jag har inte följt den till fullo. Det har
varit fullt upp efter mässan med planering inför vår semster i morgon, vilket jag beklagar.

Har dock förstått att föreningen fått en del på skallen, och jag ville  mer få igång debatten om att köpa djur med tvivelaktigt ursprung, än att ge föreningen däng för att de tog in dessa försäljare.

Precis som jag skrev i det första inlägget, så är det oerhört svårt att veta vad som är WF eller CB. Det enda är att man måste göra så gott man kan för att få dokumentation på de djur man köper. Precis som med vårtormarna. Att som köpare av djur utomlands alltid be om uppfödarbevis på de djur man köper, och att sedan få dem veterinärbesiktigade före hemresan.

Jag har säkert köpt många djur genom åren som i efterhand kanske visat sig vara tvivelaktiga. Så kanske även med vårtormarna som enligt säljaren var hans egen uppfödning. I efterhand då man forskat mer på dem, då ingen ju kan veta allt om alla djur, så vet jag kanske inte vad jag ska tro om säljaren.

Däremot ...om någon står och säljer massor av djur av samma art, och dessa dessutom alla är adulta och jättebilliga, så ska man kanske tänka till lite. En ödla tex. som säljs för några hundralappar, då den rent logiskt skulle ha ätit upp syrsor för dubbla den summan för att bli så stor, är kanske ett varningstecken.

Oavsett vad man tycker hit eller dit så tror jag att hobbyn vinner på att sådana här ganska infekterade ämnen diskuteras. 

Mvh
Magnus  

264
125
Bildpunkt:

Ja ett tips är väl att kolla lite extra på de arter som antingen är extremt ovanliga eller väldigt svåra att föda upp. T ex såg jag Solifygider på mässan och mig veterligen så är det ingen som lyckats föda upp dem i fångenskap, iaf inte med framgång.

Sen vet jag att jag på tidigare mässor sett leddjur märkta med WF men kan inte svara på om det fanns på den här mässan då jag inte kollade så noga.

51
152
herperschoise:

Insekter och leddjur är undantagna, från vildfångstförbudet.

Mvh

Magnus

264
125
Bildpunkt:

Ok, jag tror jag hört det förut.

Men förstår inte riktigt intresset för viltfångat om man inte tänkt försöka sig på att få ungar på någon art som är väldigt ovanlig. Vilket i sin tur förmodligen kräver en del hängivelse och erfarenhet. Men det är lite av en annan diskussion.

Finns iof en del Cites-listade leddjur, t ex Brachypelma spp. (Skicka gärna med uppfödarbevis när ni säljer era slings :) ). Som man inte får sälja viltfångade exemplar av utan intyg.

51
152
herperschoise:

Det är något helt annat med citeslistade djur. A eller B

För att få sälja dessa överhuvudtaget måste en butik eller (privatperson som i större omfattning) säljer dessa
ha ett tillstånd för att handla med listade djur ( ett sk § 24 tillstånd)
Man måste då även föra bok på dessa som skall redovisas till Länsstyrelsen senast sista februari varje år. Alla individer som går in eller ut ur verksamheten.

Magnus

Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

Magnus, du menar väl paragraf 16-tillstånd och inte 24? När det kommer till vårtormen blev detta väldigt intressant. Till att börja med nämner du i ditt första inlägg att det varit problem för flera svenska företag då det saknats skötselråd och uppfödarintyg. Är ditt företag ett utav dom då? Du lämnade ju varken skötselråd eller uppfödarintyg på djuret? Du nämner även att det kan vara svårt att veta om djur är CB eller WC. Detta kan jag hålla med dig om men samtidigt säger du att vårtormen kan vara tveksam. I det fallet borde du väl presentera det uppfödarintyg du fått från den du köpt djuret av till den som köper av dig. Då kan ju faktiskt köparen själv få bilda sig en egen uppfattning om trovärdigheten. Ganska förvånande att du överhuvudtaget säljer djur som är tveksamma och sedan inte heller skickar med något papper. Finns det fler du sålt djur till som inte fått med någon dokumentation tro? 

356
177
krypet:

Jag är inte medlem i någon av de föreningar som diskuteras i tråden, eftersom jag bor där ingen av dem har någon verksamhet. Annars tror jag verkligen att det är lättare att påverka som medlem än genom att stå utanför en förening. Hade jag haft någon av dem i närheten hade jag givetvis varit medlem (och kanske kunnat vara ytterliagre en funktionär på en mässa, så att det var större chans att upptäcka om något inte var ok).

En sak jag hoppas att någon av våra större föreningar kan göra är att översätta mässreglerna till något annat språk, så att utländska säljare kan förstå reglerna. Kanske dessutom med tillägg om att skaffa svenska cites-intyg på djur som ska säljas i Sverige när så är aktuellt. Mässreglerna är väldigt lika på alla de mässor jag besökt, så det borde väl inte vara så svårt att enas om regler som gäller på samtliga svenska mässor.

Att veta vad som är cb är verkligen inte alltid så lätt, speciellt inte i Hamm! Jag brukar försöka köpa av privatpersoner som verkar kunna sina djur bra. Finns det dessutom gott om ungar så borde det väl vara grönt? När jag köper skalbaggar köper jag nästan alltid larver. Det måste väl vara omöjligt att veta vad en vildfångad larv är för art. Än så länge har jag alltid fått de arter jag betalat för, så det verkar också vara en bra metod.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild