Jag har tre burar med möss, det brukar gå två honor eller tre om jag har hanen där, i varje, men för en tid sedan dog hanen, han var ett par år gammal, så i den buren fanns bara två honor. Jag har bara vita möss därför jag har märkt att genomsnittskullarna är större hos de vita än hos de bruna och de svarta pissar ner mycket mer än de övriga. Såpass att jag måste byta spån varannan dag i de svarta mössens burar, medan jag byter en gång per vecka i de vita mössens burar. Därför har jag nu bara vita möss.
Orsaken till att jag har möss är att jag ska slippa ligga på lager frysta pinkies och fuzzies till juvenila ormar, eftersom jag har för liten åtgång. Jag lägger ihop honor med hanar när det finns behov av småmöss, inte annars.
Ibland händer det att vilda husmöss tar sig in i burarna. Det finns vilda möss i verkstan, särskilt på vintrarna. Det är både vanliga små husmöss och skogsmöss av båda storlekar, men skogsmössen ser jag sällan, de är snabbare och varskare än husmössen. Vilda husmöss är såpass mycket mindre än de tama mössen att de kan ta sig emellan gallerpinnarna, särskilt där det finns någon vidgning för vattenflaskans pip.
För ett år sedan var det en husmus som tog sig in varenda dag i flera veckors tid. På morgonen när jag kom ut i verkstan var den i buren. Jag släppte ut den, men nästa morgon var den tillbaka. Grejen är ju att när de kommer in i buren där det finns obegränsat med mat, tjockar den på sig så att den inte tar sig ut igen.
Nu för några veckor sedan hände det igen, en vild husmus tog sig in i en bur med två vita honor och på morgonen när jag kom ut i verkstan, släppte jag ut den igen. Den musen har inte kommit tillbaka. Idag när jag skulle byta spån i burarna, upptäckte jag någonting riktigt lustigt. Den vilda husmusen hade uppenbarligen betäckt en av de vita honorna, för i huset fanns ett dussin bruna små ungar.
Det ska bli roligt att se vad det kan bli av dem. Om inte annat så har de ju en unik arvsmassa som inte liknar den som de tama mössen har eftersom de har odlats i fångenskap utan inblandning utifrån i många decennier.