Belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
7
Daniel79:

Funderar på testa... Billigt o massa lummen.... Eller tänker ja fel? 

118
132
Spikedreptiles:
Daniel79 skrev:

Funderar på testa... Billigt o massa lummen.... Eller tänker ja fel? 

beroende på hur stort terrarium du har så skulle säga att det är för mycket lumen.

262
248
Formula76:
Det ska ju helst vara i rätt ljusspektra också.

200watt är ju rätt saftigt

23
7
Daniel79:
Spikedreptiles skrev:

beroende på hur stort terrarium du har så skulle säga att det är för mycket lumen.

Hur mycket lummen e det ute i naturen? 

23
7
Daniel79:
Formula76 skrev:
Det ska ju helst vara i rätt ljusspektra också.

200watt är ju rätt saftigt

4000k tyvärr 

118
132
Spikedreptiles:
Daniel79 skrev:

Hur mycket lummen e det ute i naturen? 

10k ish på en solig dag men man kan inte riktigt gå på hur det är utomhus. Jag använder arcadia luminize vilket avger 5700 lumen men jag kör dom på 50% vilket räcker gott och väl. Har även kört dessa till växt lådor med stor framgång: www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhusbelysning/stralkastare/arbetslampa-led-019444/

Sedan beror det också på vilken miljö du ska ha. Ska du ha regnskog så behövs inte så starkt ljus då i naturen så har du trädkronorna som filtrerar en stor del av det.

23
7
Daniel79:
Spikedreptiles skrev:

10k ish på en solig dag men man kan inte riktigt gå på hur det är utomhus. Jag använder arcadia luminize vilket avger 5700 lumen men jag kör dom på 50% vilket räcker gott och väl. Har även kört dessa till växt lådor med stor framgång: www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhusbelysning/stralkastare/arbetslampa-led-019444/

Sedan beror det också på vilken miljö du ska ha. Ska du ha regnskog så behövs inte så starkt ljus då i naturen så har du trädkronorna som filtrerar en stor del av det.

O fan, cyberzoo sa att en molnig dag motsvarar 50000lummen...skumt

118
132
Spikedreptiles:
Daniel79 skrev:

O fan, cyberzoo sa att en molnig dag motsvarar 50000lummen...skumt

kan stämma. 10k är det jag fick upp vid en snabb sökning men påängen kvarstår att man inte kan riktigt jämföra mängden lumen ute med inne i terrariet. Ljuskällan är ju mycket närmare där i :)

5514
4213
Tropfrog:
Ljusstyrka mäts I lux, inte i lumen. Detta blandas ofta ihop. Inte minst i denna tråden där man försöker att definiera solljus i lumen, vilket är näst intill en omöjlighet. Lumen är nämligen den totala ljusmängden en ljuskälla avger. Visst, det går att via luxmätningar på en yta, ljuskällans storlek och avståndet till den att beräkna på ett ungefär vad den ger. Men avståndet till solen, jordens storlek i förhållande till den och det faktum att solens massa varierar hela tiden gör att osäkerheten i en sådan beräkning är enorm. Men vi pratar åtminstone inte storleksordningen tusental. Snarare 100 tusentals till miljontals lumen.

Men både lux och lumen är måttenheter baserade på det mänskliga ögats känslighet där det gulgröna spektrumet som är väldigt ineffektivt för växter premieras. Vill man veta hur bra ett ljus är för växter behöver man veta hur mycket PAR (photosyntesis awailable light) eller PUR (photosyntetic usable light) en ljuskälla avger. Detta redovisar man som regel inte för ljuskällor som är gjorda för att lysa upp för det mänskliga ögat. De fokuserar nämligen på just de ineffektiva gula och gröna våglängderna och ger väldigt lite PAR/PUR.

Mvh
Magnus

5514
4213
Tropfrog:
Jag råkar ha 10 wattaren av dessa billiga 4000 kelvin Kina spottar liggande. Så jag blev nyfiken och kopplade upp den. Den ger 50 ppfd på 50 cm avstånd. Det blir 5 ppfd per watt, vilket är en väldigt låg effekt. Jag roade mig med att sätta dusks 10w  led strip i samma rigg och den gav 140 ppfd.

Nu är inte mätningarna 100% jämförbara eftersom dusk led strip är 30 cm lång och har ledarna spridda över hela längden. På Kina spottarna sitter leden mycket tätare ca 5 cm. Detta talar bara för dusk strips, men jag kan inte säga exakt hur mycket. Min amatörmässiga mätning säger att dusk led strips är nästan 10ggr så effektiva som dessa kinaspottar. En mer professionell mätning skulle ge ännu mer, jag gissar något i regionen 20-50 ggr så effektiva.

Men nu är ju inte effektivitet allt I de miljöer vi försöker att skapa. Det är ju lite tycke och smak också. Där är vi alla olika. Jag gillar hur dusk får växterna att växa, men tycker nog att ljuset är för starkt och gult. Om jag hittade en motsvarande led lösning med kanske 10000 kelvin så skulle det visserligen inte växa lika bra, men ge ett mer behagligt ljus.

I slutändan så blir all energi till värme efter förbrukning. Om man tex har terrariet i ett eluppvärmt rum med termostat så kan man blåsa på med hur mycket man vill utan att bry sig, åtminstone på vintern.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild