Vad köpte ni på Norrköpings Symposium 11/9

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

269
60
Jonas:

1.3 Morelia Spilota Mcdowelli.

0.1 Heterodon nasicus

0.0.500 dubia:D

0.0.100 gräshoppor

några dl zophobas.

52
5
Larsson:

Lyckades hålla mig ifrån att köpa nått för en gångs skull

9
0
Vargsyster:

Hade inte planerat att köpa något alls, bara titta eftersom jag var sällskap till en vän. Meeeeeen, jag kom hem med min alldeles första orm :P En KP hane, normalfärgad + terrarium och hela baletten. Kan ju säga att jag överraskade min sambo lite eftersom att jag först hade pratat om att eventuellt köpa någon snygg skalbagge :P

333
97
leolina:

Någon mer än jag som köpte Samia cynthia larver eller puppor av tjeckerna än jag? I så fall, hur går det för er med dem?? :)

333
97
leolina:

Ingen? Jag kan inte hålla mig ifrån att rapportera om hur det gått för mina iallafall ;) Köpte fem larver och fem puppor och en hel del har hänt de senaste veckorna :D

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Hir har du dem som fjärilar? Väldigt fina?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Wow, leolina! De var snygga :) Härligt att det går bra för dig. Hur ser livscykeln ut? Blir de gamla?

333
97
leolina:

Ja visst är de grymt vackra?! :) Min förhoppning var att åtminstone få fram en enda fjäril/mal men det blev mer än så, en riktig bonus :)

De har en ganska snabb livscykel:

Ägg - 8-10 dagar
Larv - ca 35 dagar
Puppa - ca 21 dagar
Fjäril - 5-10 dagar

101
24
ploa:

Riktigt häftigt leolina :)

Är det specialmat du ger larverna eller hur funkar det? och förökar dom sig så du får nya ägg?

333
97
leolina:

Larverna äter liguster så det är bara att hålla tummarna för att vintern inte blir alltför ilsken, fjärilarna/malarna äter ingenting. Det är egentligen helt fel årstid att hålla på med sånt här men så hade jag ju inte räknat med att det skulle fungera så bra som det har gjort heller utan hoppades bara på att få en ynka liten fjäril ;)

Vi har haft enorm tur med de få puppor vi köpte då de två första som kläcktes var hona och hane som parade sig direkt efter första natten så där blev det en flock ägg. Nästa par kläcktes härom dagen och även de parade sig direkt efter första natten och honan sprutar nu ägg för fulla muggar :)

Tyvärr ska de tydligen vara väldigt känsliga för inavel som visar sig genom småväxta klena fjärilar så det vill till att hitta nytt blod vad det lider men första målet är att få larverna att överleva och förpuppa sig sen får vi se vad som händer :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild