Terrariebygge för skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

266
18
Jazen:

amina behöver du ifran på solplatsen om du redan har en solar raptor som värmelampa? solar raptorn ger nog den värmen skäggisen behöver, som många säger så utnyttja höjden tills du får den tempen du vill ha.

18
5
Tisse:

Tänker helt klart hålla mig utanför den eviga lamp diskussionen. Men skulle vilja återgå till mått frågan. Absolut att skäggisar gillar att klättra osv men är 120 högt verkligen nödvändigt? Är det inte då lämpligare att lägga ett antal extra centimetrar på bottenytan? Ödlan blir ju ändå gärna en bit över 40 cm och i det fallet känns 120 långt lite i minsta laget. Även om de tänkta måtten uppfyller L80 (vilket som sagt är MINIMIKRAV).

Nu vet jag ju dock inte alls hur pass stort ni faktiskt har plats för i hushållet och absolut hjälper ett djup på 90cm till att fixa bottenyta men som sagt, jag hade ökat längden.

MVH/ Tisse

80
1
amina:

Nej Jazen jag har ingen sån lampa åt dom nu jag sa att de får bli en sån i deras nya terrarium så får dom uvb därifrån. 

Tisse nej jag kan inte bygga det längre och dom gillar att ligga högt och dom måtten verkar ju fungera så då är de bara bygga på de

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag förstår inte vitsen med att ha det 120cm högt till en marklevande ödla, personligen hade jag lagt till mer utrymme på bottenytan och haft det max.70-80cm högt. Och 120 långt till 2st fullvuxna skäggagamer är det verkligen inte för litet? :)

80
1
amina:

Jonas våra tycker om att klättra om du inte läst dom tiigare inläggen så fungade dom måtten. och eftersom vi inte kan göra de längre. och hur som helst så funkade dom måtten enligt jordbruksverket va de någon som skrev. lite svårt att göra större bottenyta om de inte finns plats för det. Och bygger man på höjden så får man bara göra hyllor åt dom

80
1
amina:

Och nej dom är inte fullvuxna ännu kan man inte göra längre så får man ju bygga på höjden så länge dom gillar att klättra..

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag har med åren fått välja bort många djur pga av att det inte finns plats.. det var bara en fundering från min sida då skäggagamer räknas som marklevande ödlor :) och måtten funkar säkert jag har sett värre exempel på mindre terrarium, men 120cm högt är vad jag har till mina pytonormar som är trädlevande :) 

80
1
amina:

Våra skäggisar ligger gärna högt och klättrar så eftersom dom gillar de så tycker då jag inte de spelar någon roll. Dom är knappt på botten eftersom dom ligger högt uppe hela tiden så jag tror inte att de blir för högt för dom

424
33
samthe0ne:

Jag har själv en skäggagam här som jag har fått till skänks, och även om jag inte skulle ge honom ett så högt terrarie så skulle jag ändå (men mest med tanke på att jag har lite större yta som det låter) vilja ge honom ett terrare nånstans i trakterna kring era mått Amina (säg typ 130*80*70-90). Här är en bra länk på hur en annan skäggagamsägare har byggt sitt terrarie om ni vill ha inspiration till ert nya bygge :). Lycka till med era planer, och stå på er!! Jag tror att era ödlor kommer att bli riktigt lyckliga i det terrariet!

www.morion.com/teo/svenska/terrariebygge/frame-terrariet.html 

230
22
Nooon:

Om UV som inte når
Jag har tänkt att när/om jag bygger ett högre terrarium så skulle jag lösa problemet med att UV:t inte når så långt genom att bygga en hylla någonstans halvvägs och montera ett UV-rör under den. Säkerhete går ju att lösa med något nät... och vämen på hyllan blir helt säkert omtyckt. Man får bara testa ordentligt och isolera så att värmen sprider sig så de inte kan bränna sig. En lampa monterad så funkar nog inte - det blir för hett. ...men ett lysrör tror jag skulle fungera utmärkt. Det finns ju smidiga hållare med tekniken för sig så att den kan placeras utanför terrariet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild