Hygrometer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
5
CHaverstam:

 

Vet inte varför bilderna hamnar på sneddan.

Har lite problem med Hygrometern

Hade en Exo-Terra den visar som ni ser 29%, tyckte det var i underkant så jag köpte en ny. Den visar 86% vilket jag tror är närmare sanningen, men ganska mycket.

Frågan är om jag måste köpa en 3:e, för att få ett värde jag kan lita på.

Vad rekommenderar ni?


64
51
Spikedreptiles:
CHaverstam skrev:

 

Vet inte varför bilderna hamnar på sneddan.

Har lite problem med Hygrometern

Hade en Exo-Terra den visar som ni ser 29%, tyckte det var i underkant så jag köpte en ny. Den visar 86% vilket jag tror är närmare sanningen, men ganska mycket.

Frågan är om jag måste köpa en 3:e, för att få ett värde jag kan lita på.

Vad rekommenderar ni?


Hygrometrar som säljs på djuraffärer är oftast väldigt opålitliga. Den pålitligaste jag nånsin kommit över och fortfarande använder är Inkbird ihc-200. Bästa är googla efter sånt som används för odla i växthus och liknande.

5288
4046
Tropfrog:
Luftfuktighetsmätning är inte lika enkel som temperaturmätning. Kvalitén på givaren är av högsta vikt för korrekta värden. Tyvärr är såna givare mycket dyra och monteras väldigt sällan in i terrarieprodukter.

Den enda mätare med pålitlig givare jag stött på är microclimate Evo pro. En produkt som togs ifrån marknaden just för att sensorn blev för dyr enligt återförsäljare jag pratat med.

Microclimate har kommit ut med en ny produkt som heter conected pro. Jag kan inte svara på kvalitén på dens givare, men misstänker att de lyckats få in den bra. Prisökningen var rejäl, så det borde de.

Eller så kör du bara på den mätaren du litar mest på. Exakt mätning är inte nödvändig om den inte är kopplad till en styrfunktion.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1030
1148
NellyNiklas:

Som redan nämnts tidigare är relativ luftfuktighet väldigt varierande, både pga produktkvalite men även skillnader i placering och orientering kan påverka resultaten. 

Givaren påverkas också av väta. Om vatten lyckas komma in i givaren så kan detta påverka resultatet, är min erfarenhet. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild