Skapa ett bioaktivt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
1
LVC:
[quote=Spikedreptiles]
För fuktiga terrarium ja, jag använder filtermatta. Slipper man hålla på med nät och lecakulor. Simplare enligt mig men lecakulor och nät funkar också utmärkt 

Då lägger man inget undrar filtermattan? Vet inte riktigt vad filtermatta är. Var kan man köpa såna?

Medlem i GHF
3126
1727
EmanuelKarl:
LVC skrev:
[quote=Spikedreptiles]
För fuktiga terrarium ja, jag använder filtermatta. Slipper man hålla på med nät och lecakulor. Simplare enligt mig men lecakulor och nät funkar också utmärkt 

Då lägger man inget undrar filtermattan? Vet inte riktigt vad filtermatta är. Var kan man köpa såna?

Här är en av mina burkar med filtermatta:
youtu.be/KtMp8R8xbIM?si=lnCzrOryz1qwJu6O
Det är ett syntetiskt filtermaterial som används i akvariefilter, men som också kan ersätta både dräneringslager och bottensubstrat i tropiska regnskogsterrarium. Växter växer bra i det, och fördelen är att det väger extremt lite och aldrig kommer att brytas ner och lukta illa eller behöva bytas.

Filtermatta är en väldigt bra strategi i riktigt fuktiga terrarium (en vattendel, som jag hade i mitt, är dock inget måste, men man vill ändå ha några centimeter stående vatten i botten av filtermattan), exempelvis till pilgiftsgrodor, men jag vet inte om jag hade rekommenderat det till en ögonfransgecko, som ju ändå vill ha det snäppet torrare. Det krävs väldigt regelbundna sprayningar (rejäl dusch med regnsystem flera gånger om dagen) för att inte de översta centimeterna av mattan ska torka ut för mycket.

Till min ögonfrans (och i många av mina grodterrarium) har jag en lite mer konventionell botten, med falskbotten (lecakulor), markduk, substratblandning (jag kör 50-60% bark, 30-40% pimpsten och 10% biokol, men det finns många alternativ) och dräneringsrör. Min ögonfransburk inreddes på exakt samma sätt som jag inredde det här grodterrariet (bortsett från att geckon fick fler grenar, mer klättermöjligheter och lite större, tåligare växtarter, samt att jag håller miljön lite torrare):
youtu.be/m0M6-Mh6PF8?si=PDoWMsCzBNXLxdtB

8
1
LVC:
EmanuelKarl skrev:

Här är en av mina burkar med filtermatta:
youtu.be/KtMp8R8xbIM?si=lnCzrOryz1qwJu6O
Det är ett syntetiskt filtermaterial som används i akvariefilter, men som också kan ersätta både dräneringslager och bottensubstrat i tropiska regnskogsterrarium. Växter växer bra i det, och fördelen är att det väger extremt lite och aldrig kommer att brytas ner och lukta illa eller behöva bytas.

Filtermatta är en väldigt bra strategi i riktigt fuktiga terrarium (en vattendel, som jag hade i mitt, är dock inget måste, men man vill ändå ha några centimeter stående vatten i botten av filtermattan), exempelvis till pilgiftsgrodor, men jag vet inte om jag hade rekommenderat det till en ögonfransgecko, som ju ändå vill ha det snäppet torrare. Det krävs väldigt regelbundna sprayningar (rejäl dusch med regnsystem flera gånger om dagen) för att inte de översta centimeterna av mattan ska torka ut för mycket.

Till min ögonfrans (och i många av mina grodterrarium) har jag en lite mer konventionell botten, med falskbotten (lecakulor), markduk, substratblandning (jag kör 50-60% bark, 30-40% pimpsten och 10% biokol, men det finns många alternativ) och dräneringsrör. Min ögonfransburk inreddes på exakt samma sätt som jag inredde det här grodterrariet (bortsett från att geckon fick fler grenar, mer klättermöjligheter och lite större, tåligare växtarter, samt att jag håller miljön lite torrare):
youtu.be/m0M6-Mh6PF8?si=PDoWMsCzBNXLxdtB


Kollade på din video. Va fint du har i dina terrarium.

Tyckte det med flaska som du använde till dräneringen verkade smart. Men hängde inte riktigt med på hur du sen får upp vattnet genom flaskan? 

Såg också att du planterade direkt i botten. Min tanke var att sätta växten på materialet i krukor som sedan döljs lite snyggt. Men är det bättre att plantera direkt i?

Om man köper växter från blomaffären, tar man då bort all jord för att det inte ska komma med något gödningsmedel eller det finns risk för att det kommer med ändå. Har visserligen lätt att få tag på fina och ovanligare sticklingar hos min mamma men hade gärna satt in någon växt som är stor från början med.

Och sista funderingen. Lecakulorna, är det helt vanliga som man kan köpa i blomaffär eller det ska vara från någon zoobutik?

5288
4046
Tropfrog:
LVC skrev:


Om man köper växter från blomaffären, tar man då bort all jord för att det inte ska komma med något gödningsmedel eller det finns risk för att det kommer med ändå.


Jag förstår inte den där förhärskande idén att gödning skulle vara dåligt i ett terrarium.

Om du nu mot förmodan får bort all näring ut jorden. Vad skall då växten leva av? Och om de inte får vad de behöver, vad tror du händer då? Jo de förmultnar och blir till slut.....Näring.

Själv tillsätter jag gödning för att mina växter skall må bra.

Mvh
Magnus 

8
1
LVC:
Tropfrog skrev:


Jag förstår inte den där förhärskande idén att gödning skulle vara dåligt i ett terrarium.

Om du nu mot förmodan får bort all näring ut jorden. Vad skall då växten leva av? Och om de inte får vad de behöver, vad tror du händer då? Jo de förmultnar och blir till slut.....Näring.

Själv tillsätter jag gödning för att mina växter skall må bra.

Mvh
Magnus 


Jag tycker bara jag har läst det på många ställen och då antagit att det är dåligt. Jag har inte inte direkt någon kunskap om det själv utan bara läst online. Men då var det ju bra att jag ställe frågan så jag kunde gå annan information här :) 

5288
4046
Tropfrog:
Det är lite som att säga att mat är dåligt för djuren, så mata inte dem.

Jag menade inte att kritisera dig. Om det skall gå ut någon kritik så är det mot biologi lektionerna i grundskolan. För detta är grundläggande och alla borde veta, det är skolans ansvar.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3126
1727
EmanuelKarl:
LVC skrev:


Kollade på din video. Va fint du har i dina terrarium.

Tyckte det med flaska som du använde till dräneringen verkade smart. Men hängde inte riktigt med på hur du sen får upp vattnet genom flaskan? 

Såg också att du planterade direkt i botten. Min tanke var att sätta växten på materialet i krukor som sedan döljs lite snyggt. Men är det bättre att plantera direkt i?

Om man köper växter från blomaffären, tar man då bort all jord för att det inte ska komma med något gödningsmedel eller det finns risk för att det kommer med ändå. Har visserligen lätt att få tag på fina och ovanligare sticklingar hos min mamma men hade gärna satt in någon växt som är stor från början med.

Och sista funderingen. Lecakulorna, är det helt vanliga som man kan köpa i blomaffär eller det ska vara från någon zoobutik?


För att få ur vattnet ur botten använder man en hävert (siphon). Googla på hävertprincipen. Man måste ha kunna tömma botten på vatten, och de två metoderna för det är antingen dräneringsrör (eller dräneringsflaska i mitt fall) + hävert eller bottenborrad avrinning. I och med att ögonfransburkar inte brukar behöva dräneras så ofta så hade jag inte brytt mig om att bottenborra terrariet, utan dränering med hävert är tillräckligt. 

Jag tycker definitivt att du ska plantera växterna direkt i substratet. Dels skulle jag säga att chansen att de trävs ökar markant (såvida man inte har en riktigt usel substratblandning eller dålig fuktbalans) och du slipper problem med att de kommer att bli rotbundna förr eller senare.

Jag brukar försöka skölja bort det mesta av jorden, men blir det några korn kvar så tänker jag att det är lugnt.

Lecakulorna kan du köpa vart som helst. Hittar du det i någon djuraffär är det antagligen mycket dyrare än i trädgårdshandeln. 

5288
4046
Tropfrog:
Jag finner hävertprincipen praktisk, men lite ohygienisk. Förutom hävert så kan man suga ut vattnet med en stor spruta eller en pumpblåsa som man använder till utombordare.

Mvh
Magnus 

8
4
Saga96:
LVC skrev:


Kollade på din video. Va fint du har i dina terrarium.

Tyckte det med flaska som du använde till dräneringen verkade smart. Men hängde inte riktigt med på hur du sen får upp vattnet genom flaskan? 

Såg också att du planterade direkt i botten. Min tanke var att sätta växten på materialet i krukor som sedan döljs lite snyggt. Men är det bättre att plantera direkt i?

Om man köper växter från blomaffären, tar man då bort all jord för att det inte ska komma med något gödningsmedel eller det finns risk för att det kommer med ändå. Har visserligen lätt att få tag på fina och ovanligare sticklingar hos min mamma men hade gärna satt in någon växt som är stor från början med.

Och sista funderingen. Lecakulorna, är det helt vanliga som man kan köpa i blomaffär eller det ska vara från någon zoobutik?


Det är absolut bättre att plantera växterna rätt i substratet!

Tanken med det bioaktiva är att bilda ett slags kretslopp, där makronedbrytare (gråsuggor, hoppstrjärtar, kvalster mm.) bryter ner biologiskt material som annars skulle ruttna eller mögla och bli oanjenämt. Men de får inte den biologiska materian att försvinna utan bryter ner den till mindre delar som sen mikronedbrytare (bakterier, jästsvampar mm.) bryter ner till ännu mindre delar. När det är gjort finns det inget kvar som ser ut eller luktar äckligt för oss, men det organiska materialet finns fortfarande kvar i jorden som kol, fosfor, kväve och allt annat det biologiska materialet var uppbyggt av. Efter en tid kan det (framför allt kväven) bli ett problem och ha kol på både nedbrytare och till slut även dina större terrariedjur. Det man kan göra för att få bort allt nedbrutet är antingen genom att byta substrat efter en tid (typ en gång om året), eller att plantera växter i jorden. Växterna tar nämligen upp allt de kan ur jorden och binder det i sina vävnader, vilket effektivt förhindrar kvävehalten i jorden från att bli ens lite farlig.

Du kan tänka att växterna i terrariet ska växa lika mycket i volym som volymen av den mat du stoppar in i terrariet (- den avföring du plockar ut). I mina bioaktiva behöver jag ofta tillsätta mer näring efter ett par år, antingen att jag fyller på med lite mer jord eller med växtnäring i vattnet, men jag har bara suggor i jorden och inga större djur så det tillsätts inte så mycket mat.

Ytterligare en fördel med att ha växterna i substratet tycker jag är att om man har växter med samma fukt-behov som de inneboende djuren kan man se på växten när det behöver vattnas ;)

Gödsel som kommer med plantan är inget problem i sig, det som kan vara farligt är vissa kemikalier som är till för insekts eller mögel- bekämpning, och därför kan det vara bra att ta bort jorden om man är osäker, och skölja av bladen. Ett tipps från mig är att köpa växter antingen odlade för terrarier, som du drivit upp själv, eller från en växtaffär du är säker på inte besprutar sina växter. Jag tror blomsterlandet t.ex. i alla fall på vissa ställen kör helt utan besprutning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild