Terrariebygge åt taggsvansvaran, råd önskas!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
4
Saga96:
Drömmen om att ha en liten varan har äntligen blivit en möjlighet, och jag ska ge mig på att för första gången bygga ett helt terrarie. Jag har ett par bastanta hyllor i ek som jag tror kommer bli perfekta att husera ett terrarie stort nog för en ackis, och har börjat rita en första plan.



Tanken är alltså att bygga terrariet i två delar, som jag sen ställer in i mina hyllor, så att jag vid flytt kan transportera åbäket. Materialet är inte helt satt i sten än, jag måste researcha mina valmöjligheter när det kommer till skivorna, men jag tänker mig 45x45 reglar, och härdat glas till skjutdörrarna.

Jag är inte helt grön gällande konstruktion och snickeri, men jag är lite osäker på hur konstruktionen kommer hålla för substratet. Jag har inte helt bestämt vilka proportioner sand/jord/lera/makrokol jag ska ha, men det är 250 liter och kommer nog väga uppemot 150 kg. Framför allt hållbarheten i sidled är jag osäker på, kommer denna konstruktion ovan palla trycket tror ni, eller borde jag köra reglar på samma sett som på framsidan även i bak?


Sen är det det här med ventilation. Jag har aldrig haft ett så här stort terrarium som ska hålla så hög temperatur med så stor skillnad mellan varma och svala ändan. Målet är att få upp lufttemperaturen i högra ändan till i alla fall 35 och sen en gradient ner till 25 i den vänstra änden. Till viss del tänker jag testa mig fram genom att till en början inte skruva fast tak och så (jag ska ändå köra bioaktivt och kommer vilja låta terrariet stå ett tag innan det flyttar in ödla), men ni som har erfarenhet av stora varma terrarier: Hur mycket ventilation tror ni blir optimalt? De konstnärligt inringade områdena på bilden ovan är de jag tänker just nu, men det går att göra de mindre eller större.

194
223
Imori:
Hej!
Se över storleken på bygget är mitt råd. De angivna måtten hamnar på runt 0.70m² bottenyta medan Jordbruksverkets L80 kräver minst 1.5m² alt. 1.8m² (för ödlor mellan 51-75cm) beroende på om man anser arten som klipp-/träd- eller marklevande. Jag har hört argument för båda vad gäller Ackies.
Höjden ser då bra ut, skulle kunna bygga två terrariehalvor på 100x100x125cm vardera och sätta ihop för att komma upp i bra mått för en adult varan.

Jag hade satt ventilationen från kortsida till kortsida istället för nerifrån och upp.
Mitt största terrarium hade 6st. Ø10cm hål borrade i rad på vardera sida (ena sidan högt upp, andra sidan strax nedanför mitten) när det köptes. Har testat mig fram på egen hand och täckt för några hål för att få till en OK kompromiss av ventilation, värme och önskad luftfuktighet.

5288
4046
Tropfrog:
Jag skulle absolut avråda ifrån att ha härdat glas i något terrarium. Float är standard på i princip alla terrarium av en anledning. Jag lämnar det öppet till dig själv att lista ut varför.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild