Dvala Ackis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
Crf450 skrev:
Nu är han framme mer och mer. Kanske ska skaffa en dam till honom så han blir lite gladare :) 

Var försiktig om du ska hålla varaner tillsammans och ha ett rejält terrarium med mängder av gömställen, gärna några där endast honan eller åtminstone 1 individ endast får plats : ) 

Och ha ett terrarium till som backup utifall det inte kommer fungera mellan hanen och honan. Vissa hanar kan vara brutalt våldsamma. 

Inte alls säkert dom blir gladare av att leva ihop : ) kan bli tvärtom också så man/du är medveten om det innan. 

Lycka till. 

41
31
Saga96:
Nu verkar ju ditt problem vara löst, men jag kan informera om att taggsvansvaran aldrig går i dvala i sitt naturliga habitat. De vetenskapliga studier som gjorts visar att de har mer eller mindre samma grad av aktivitet och matvanor året om.

10
14
Jackz:
Hej såg det här inlägget lite väl sent men till 90% att han har varit extra skygg och gömt sig är miljöombytet till ett nytt terrarie, då eftersom hans "hem" var hans trygghet och nu helt plötsligt undrar vad som hänt, vart är jag? finns det något farligt här? och har därför behövt tid för att kunna anpassa sig till sitt nya hem, utforska och även kunna känna sig säker just där vilket han nu verkar ha gjort, men det är inga konstigheter att dom gör så, mina ackisar gör också så vid ny miljö och även dom nya ackisar som jag tar in emellanåt och brukar ta 1-2 månader innan dom är ute som normalt igen, även när jag sålt ackisar och pratat med nya ägarna  så är det samma visa  men efter ett tag så är dom inte lika skygga och är framme som vanligt.

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Saga96 skrev:
Nu verkar ju ditt problem vara löst, men jag kan informera om att taggsvansvaran aldrig går i dvala i sitt naturliga habitat. De vetenskapliga studier som gjorts visar att de har mer eller mindre samma grad av aktivitet och matvanor året om.

Har ni någon referens till detta?  Skulle vara intressant att läsa.

V. achanthurus har ett stort utbredningsområde, dock begränsat till den övre halvan av kontinenten där regn- och torrperioder är kanske mer överhängande än köldknäpparr och värmeböljor. 

mvh
Niklas

41
31
Saga96:
NellyNiklas skrev:

Har ni någon referens till detta?  Skulle vara intressant att läsa.

V. achanthurus har ett stort utbredningsområde, dock begränsat till den övre halvan av kontinenten där regn- och torrperioder är kanske mer överhängande än köldknäpparr och värmeböljor. 

mvh
Niklas

”The diet and foraging strategy of Varanus acanthurus” av D. King från 2008

varanidae.org/Vol_2_No_1_King.pdf

41
31
Saga96:

Jag skrev en gång en rätt djupgående rapport om Varanus griseus strategier för att överleva öknarna runt kaspiska havet, och läste då en hel del generellt om varaners metabolism. De är fysikaliskt väldigt snåla med vatten, så om de gräver hålor, som både ackisarna och griseus gör, är de otroligt välanpassade till ökenlivet. Torka är inget varanerna behöver anpassa sig särskilt efter på annat sätt, och värmeböljor har ändå svalare mornar och kvällar då födosök är möjligt. Köldknäppar är inte särskilt vanliga i utbredningsområdet för dem, men det där att gräva ner sig i hålor är ett extremt effektivt sätt att hålla temperaturen. Det finns inte lika mycket bra forskning om acanthurus, men griseus tolererar att ligga i en håla i sex månader där det är ca 16 grader (med många minusgrader uppe på ytan). I acanthurus utbredningsområde blir lufttemperaturen sällan svalare än så, och med ordentligt med solbad finns det ingen anledning att gå i dvala. Parningssäsongen däremot styrs ju av årstiderna, och om jag får gissa så sammanfaller det med när det är som lättast för ödlorna att fånga mat, så att det finns energi över för det. 

för varaner finns det en stark nackdel med att dvala: en relativt energikrävande reproduktion i kombination med lång utvecklingsperiod av ägg och juveniler. Det finns inga fördelar för en liten ackie att gå i dvala.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild