Ska dessa fungera till bakgrund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

169
38
Maaajaa:
[quote=javan]

Tackar hundra gånger om Javan och Magnus!

Min plan är att försöka hälla i lite akrylfärg i husfixen och smeta på, sedan även när det torkat tillägga mer nyanser och highlights på de utbuktande platserna så att det naturliga framhävs. Detta ska nog gå bra då jag är mer praktisk som människa.
Rekommenderas 3 lager med husfix? Den första omgången har jag kollat runt och fått fram att det ska vara tunt. Sedan ökar man där efter tjockleken och densiteten på massan för varje lager, då man vid det tredjelagret är klar med husfixet.
Är det efter man har målat sina nyanser och så när allt är "klart" som det är lackdags? 
Om någon skulle veta pigment man kan tillsätta i husfixet så är det bara att bjuda på svar.

Mvh Maja!!!

5468
4190
Tropfrog:
Nu är jag inte helt säker på din beskrivning. Men det låter som att tänker utstickande partier mörkare än inbuktande. Om så är fallet tänker jag att det blir konstigt. Mest naturligt är tvärtom. Dvs att delar i skugga är mörkare än delar i sol. Genom att förstärka denna effekten så ser bakgrunden djupare ut än den i själva verket är och det är eftersträvansvärt.

Men jag har aldrig provat själv, är ingen konstnär :)

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:
Nu är jag inte helt säker på din beskrivning. Men det låter som att tänker utstickande partier mörkare än inbuktande. Om så är fallet tänker jag att det blir konstigt. Mest naturligt är tvärtom. Dvs att delar i skugga är mörkare än delar i sol. Genom att förstärka denna effekten så ser bakgrunden djupare ut än den i själva verket är och det är eftersträvansvärt.

Men jag har aldrig provat själv, är ingen konstnär :)

Mvh
Magnus 

Heheh, blev lite missförstånd där. Jag menade förstås att t.ex. djupa sprickor och liknande kräver mörkare nyanserna som man kan fylla i för att skapa djup och realism, likas så fast tvärtemot med highlightsen då man duttar försiktigt med ljusare nyanser på utbuktningar och skapar en 3D effekt.

Mvh Maja!

169
38
Maaajaa:
Måste passa på att fråga. Är det verkligen så att man ska lägga hela bakgrunden i blöt när resultatet är färdigt (är till en leopardgecko)?
Vrför gör vissa detta?

5468
4190
Tropfrog:
Jag har bara byggt med fogskum och torvmix. Sprejade fogskummet under härdningen med vatten. I övrigt inget vatten.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:
[quote=Tropfrog]Jag har bara byggt med fogskum och torvmix. "Sprejade fogskummet under härdningen med vatten."
Varför sprajade du vatten? Har det någon bra effekt?

5468
4190
Tropfrog:
Maaajaa skrev:
[quote=Tropfrog]Jag har bara byggt med fogskum och torvmix. "Sprejade fogskummet under härdningen med vatten."
Varför sprajade du vatten? Har det någon bra effekt?

Fogskum härdar bättre/snabbare i högre luftfuktighet.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:
Okej, okej för tredje gången. (håller förövrigt på att få ett raseriutbrott pga denna dator) :)
Jag undrar om någon ut av dessa lack skulle kunna fungera till mitt efterlängtade bakgrundsbygge:
_______________________________________________________________________________________________________________________
Nordsjö Tinova traditional boat varnish, båtlack

Tinova Traditional Boat Varnish är en högblank, väderbeständig klarlack för in- och utvändig lackering av trädetaljer på båtar.
Behandling: Lacken omröres väl. Ytan ska vara ren och torr. Nytt trä grundas med Tinova Traditional Boat Varnish förtunnat med 1 del alifatnafta till 4 delar lack och strykes därefter 2-3 gånger med Tinova Traditional Boat Varnish. Slipa lätt med ett fint sandpapper mellan strykningarna. Klarlackering av fönstersnickeri utvändigt ska undvikas. Tidigare lackerat rä rengöres, mattslipa och strykes 1-2 gånger. Måla ej när temperaturen är under +5 grader.

Övrigt: Återförslut öppnad burk väl. Avlägsna först färg från verktygen innan rengöning. Risk för självantändning av indränkta trasor, trassel etc. Dessa läggs i vatten eller eldas upp. Flytande färgrester och tvättvätska utgör farligt avfall och lämnas till miljöstation. Tomemballage lämnas för återvinning.
__________________________________________________________________________________________________________
Nordsjö Möbellack

Orginal möbellack halvblank är en klarlack för invändning av möbler, avställningsytor och övriga ytor som kräver en slitstark yta
Behandling: Ytan skall vara ren, torr och dammfri. Obehandlat trästryks 2-3 ggr beroende på träets sugörmåga. Slipa lätt med ett fint sandpapper mellan strykningarana. Tidigare lackerat trä rengörs, mattslipas och stryks 1-2 ggr. Lackera ej under +10 grader.

Övrigt: Återförlut öppnad burk väl. Avlägsna först färg från verktygen innan rengörning. Flytande färgrester och tvättvätska lämnas till miljöstation. Tomemballage lämnas för återvinning.

Varning: Innehåller 2-dimetylaminoetanol. Orsakar allvarlig ögon irritation. Irriterarhuden. Förvaras oåtkomlig för barn. Ha förpackningen eller ettiketen till hands om du måstee söka läkarvård. Får inte komma i kontakt med ögonen, huden eller kläderna.Tvätta händerna grundligt efter användning. Vid obehag kontakta GIFTINFORMATIONSCENTRAL eller läkare. Innehållet/behållaren lämnas till godkänd avfallsmottagare. Färgskikt kan vid slipning eller behandling med värmepistol ange hälsofarligt damm och/eller ångor. Arbeta i ventilerade utrymmen. Använd lämpig personlig skyddsutrustning (andningsskydd) vid otillräcklig ventilation.
_______________________________________________________________________________________________________________________

5468
4190
Tropfrog:
Jag tror att du behöver databladet och en toxikolog specialicerad på reptiler för ett bra svar :).

Jag skulle nog skicka ett mail till tillverkarna och fråga hur de ser på saken först och främst. Om de inte kan garantera produktens säkerhet för djur så kan det vara en hint.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

[quote=Tropfrog]

Krångligt allt ska vara...För övrigt så förstod jag inte allt men tackar enormt för att du tar dig tid Magnus.
Jag ber om ursäkt:/

Mvh Maja!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild