Kriktorlina skrev:
Sen kan jag också tycka att vissa av jbv’s regler inte är helt verklighetsförankrade vad gäller gnagare och kaniner. Vad är ett socialt djur? Flockdjur och djur som lever i koloni är inte samma sak (kanske kan man dra orm-parallell här).
Kaniner t ex är ganska (mycket) aggressiva rackare och det är ganska få konstellationer som funkar. Hanar kan bokstavligt kastrera varandra, det kan rivas och bitas och punkteras öron friskt även mellan honor, honor och hanar och kastrerade djur. Att lägga sig mage mot mage och sparka galet våldsamt för att se vem som kan sprätta upp den andre först är en annan favorit.
Jag riskerar inte djurens liv och hälsa om jbs tycker så (då får jag väl lägga ner istället).
Nu vet ju inte jag ormar blir direkt våldsamma mot varann men att djur som i det fria lever i grupp behöver nödvändigtvis inte betyda att de instängda i fångenskap och ihoptvingade föredrar detta.
Ursäkta ”kaninkapningen”.
Snokar är de enda ormar jag skulle oroa mig för att de slåss. I arter som slåss är hanarna som regel större än honorna. Men även om boa och pyton inte slåss, så finns det givetvis fortfarande en risk att de skadar varandra, eller till och med äter upp varandra.
Det är stress jag framför allt tänker på. Stress är inte alltid lätt att upptäcka. Där är uppenbara tecken, så som matvägran och inte behålla maten.
Fångenskap i sig själv skapar oundvikligen stress i ett vilt djur. Som jag ser det så finns det bara ett sätt att försäkra sig om så låg stressnivå som det bara är möjligt. Att hålla ormen i en så naturlig omgivning som möjligt.
Apropå kapning. Myten om alfahanar i vargar kom från vargar i fångenskap. Obesläktade vargar placerades i ett begränsat utrymme. En naturlig vargflock är en familj, var föräldrarna är ledarna. Nu tog istället de starkaste individerna över.
Det är ytterligare ett exempel på varför man måste vara extra försiktig med vilda djur i fångenskap. Ormars revir överlappar varandra i vilt. Men eftersom de i princip har obegränsat utrymme är det lätt för dem att undvika varandra.