Lådrack

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
ddr:
Crippa skrev:
Helt oförståeligt hur folk kan hålla reptiler i racksystem. Borde vara förbjudet.

Så länge djurens behov tillgodoses och lagkraven hålls så är det väl ingen skillnad på rack och terrarie?

5386
4126
Tropfrog:
Problemet är väl snarare att det är näst intill omöjligt att tillgodose djurens behov och lagkrav i rack så som produkterna är konstruerade idag. Om man ändå lyckas så  har samtidigt alla fördelar med rack försvunnit.

Så i praktiken går det nästan säga att rack är förbjudet i Sverige.

Mvh
Magnus
ddr:

Tropfrog skrev:
Problemet är väl snarare att det är näst intill omöjligt att tillgodose djurens behov och lagkrav i rack så som produkterna är konstruerade idag. Om man ändå lyckas så  har samtidigt alla fördelar med rack försvunnit.

Så i praktiken går det nästan säga att rack är förbjudet i Sverige.

Mvh
Magnus

Givetvis finns det lådor som passar de mindre arterna ypperligt samt att man i dessa lådor även kan tillgodose deras behov utan kompromisser. 

504
396
Crippa:
ddr skrev:

Så länge djurens behov tillgodoses och lagkraven hålls så är det väl ingen skillnad på rack och terrarie?

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på ett terrarium och rack. Du kan aldrig hålla samma förutsättningar. Som att jämföra växthus med en besticklåda.

36
40
Boobanner:
Crippa skrev:

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på ett terrarium och rack. Du kan aldrig hålla samma förutsättningar. Som att jämföra växthus med en besticklåda.

Det beror väl på vad för rack? Man kan ju göra ett rack-system precis lika väl anpassat som ett terrarium. Det som gör att det är ett rack är ju att man skjuter in lådan i en hylla för att få det att ta så lite plats som möjligt. Men det är fortfarande ett rack även om det är fullt med levande växter, gömställen, temperaturgradient och belysning...sålänge det är flera såna burkar  i ett hyllsystem.

Att det generellt inte anpassas lika väl som hos folk som väljer terrarium är ju en annan fråga.

Terrarium har ju sina nackdelar också. Djuren som vi håller i terrarium skulle nog tycka att det var bättre om de slapp se de stora läskiga varelserna som står på andra sidan glaset och stirrar, till exempel, men vi har det lik förbannat för att vi vill se våra djur. :)

504
396
Crippa:
Boobanner skrev:

Det beror väl på vad för rack? Man kan ju göra ett rack-system precis lika väl anpassat som ett terrarium. Det som gör att det är ett rack är ju att man skjuter in lådan i en hylla för att få det att ta så lite plats som möjligt. Men det är fortfarande ett rack även om det är fullt med levande växter, gömställen, temperaturgradient och belysning...sålänge det är flera såna burkar  i ett hyllsystem.

Att det generellt inte anpassas lika väl som hos folk som väljer terrarium är ju en helt annan fråga.

Men terrarium har ju sina nackdelar också. Djuren som vi håller i terrarium skulle nog tycka att det var bättre om de slapp se de stora läskiga varelserna som står på andra sidan glaset och stirrar till exempel. :)

Det är bara att bygga en högre kant. Ser bara fördelar med terrarium. Du kan bygga så att djuret inte ser dig. Är det en fördel att djuret ligger i en låda där
Boobanner skrev:

Att det generellt inte anpassas lika väl som hos folk som väljer terrarium är ju en helt annan fråga.

Men terrarium har ju sina nackdelar också. Djuren som vi håller i terrarium skulle nog tycka att det var bättre om de slapp se de stora läskiga varelserna som står på andra sidan glaset och stirrar till exempel. :)

Har aldrig sett att några håller reptiler i rack med bra mått?

Hur kan det vara en nackdel att de ser ut? Du kan bara bygga en högre kant och inreda så är det problemet löst. Sen vad är meningen med reptiler om man aldrig ser dom förutom vid matning vägning osv? De som håller rack gör det främst för att få plats med många reptiler skulle jag tro inget annat. Jag ser inte vad det är för djurliv att leva i en låda hela sitt liv.

36
40
Boobanner:
Crippa skrev:

Det är bara att bygga en högre kant. Ser bara fördelar med terrarium. Du kan bygga så att djuret inte ser dig.

Då utgår du från att alla djur som folk håller i terrarier är marklevande?

Crippa skrev:

Hur kan det vara en nackdel att de ser ut?

Det är inte nödvändigtvis en nackdel att de ser ut, men jag tror definitivt att man lurar sig själv om man tror att långt de flesta reptiler inte föredrar att slippa se ett jättedjur som (de antagligen tror) kommer att äta upp dem. 

Crippa skrev:

Sen vad är meningen med reptiler om man aldrig ser dom förutom vid matning vägning osv?

Det är därför vi väljer terrarium, även om det antagligen inte är det djuren hade valt om de hade något att säga till om :)

Crippa skrev:

De som håller rack gör det främst för att få plats med många reptiler skulle jag tro inget annat.

Det tror jag definitivt också, men det behöver inte betyda att alla aspekter av det är fruktansvärt. Just den delen av deras liv att de inte konstant ser
hot omkring sig är antagligen det som gör att de faktiskt fungerar åtminstone relativt bra i dessa systemen.

Crippa skrev:

Jag ser inte vad det är för djurliv att leva i en låda hela sitt liv.

Det gör de ju ändå, fast en låda som ser fin ut och som vi kan titta in i ;)

Jag förespråkar inte masshållning eller massproduktion av någon typ av djur. Men konceptet att ha reptiler i rack-system kan vara hur brett som helst. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att reptilens krav inte uppfylls bara för att man placerar dens hem i en hylla. 

36
40
Boobanner:
Tillägger också att jag är fullt medveten om att många djur lär sig med tiden att folk inte är så jäkla farliga, och att vissa helt enkelt inte är så nervösa av sig ens när de är små. Men det finns också reptiler som aldrig vänjer sig vid det och med tanke på det, såklart allt man kan tänka sig därimellan. 

5386
4126
Tropfrog:
ddr skrev:

Givetvis finns det lådor som passar de mindre arterna ypperligt samt att man i dessa lådor även kan tillgodose deras behov utan kompromisser. 

Visst går det, men nyttan med rack försvinner. Visa mig ett exempel på någon som gör på det sättet.

Mvh
Magnus  
ddr:
Tropfrog skrev:

Visst går det, men nyttan med rack försvinner. Visa mig ett exempel på någon som gör på det sättet.

Mvh
Magnus  

Har ingen bild på det, men jag har tidigare själv med framgång använt Hammarplast med belysning på ovansidan och inredning .
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild