Äggätande orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

35
12
KarlXVI:
Hej, har länge beundrat äggätande ormar och deras förmåga att krossa ett ägg i halsen och sedan suga i sig innehållet. Men problemet är ju det här med finkägg. När de är små måste de ha finkägg. Vart får man tag på det? Har ju såklart övervägt att skaffa funkar att ha hemma, det hade ju varit trevligt också, men hur mycket ägg lägger en fink? Lägger de såpass mycket ägg så man verkligen kan täcka ormens matbehov ett helt år? Och hur är det när finkarna lagt ägg, kan man konservera dom på något sätt?

mvh Karl

1244
472
leedragon:
KarlXVI skrev:
Hej, har länge beundrat äggätande ormar och deras förmåga att krossa ett ägg i halsen och sedan suga i sig innehållet. Men problemet är ju det här med finkägg. När de är små måste de ha finkägg. Vart får man tag på det? Har ju såklart övervägt att skaffa funkar att ha hemma, det hade ju varit trevligt också, men hur mycket ägg lägger en fink? Lägger de såpass mycket ägg så man verkligen kan täcka ormens matbehov ett helt år? Och hur är det när finkarna lagt ägg, kan man konservera dom på något sätt?

mvh Karl

kan vaktelägg fungera som ersättning? isånafall kan du nog köpa regelbundet från facebookgrupper för uppföddare

35
12
KarlXVI:
leedragon skrev:

kan vaktelägg fungera som ersättning? isånafall kan du nog köpa regelbundet från facebookgrupper för uppföddare

Vaktelägg är tyvärr alldeles för stora för juveniler. Vaktelägg kan till och med vara för stora för vuxna hanar. Vad jag har förstått så måste man börja med fink ägg för att sedan gå över till springhöns ägg och sedan vaktelägg och i sällsynta fall hönsägg till stora honor

78
29
Insecta:
KarlXVI skrev:

Vaktelägg är tyvärr alldeles för stora för juveniler. Vaktelägg kan till och med vara för stora för vuxna hanar. Vad jag har förstått så måste man börja med fink ägg för att sedan gå över till springhöns ägg och sedan vaktelägg och i sällsynta fall hönsägg till stora honor

Hur funkar det med höns ägg har alltid hört att finns spring maskar finns hos frigående höns kan inte det smitta ormen?

35
12
KarlXVI:
Det är ju såklart en risk, men vad jag hört så är det inte någon större risk med svenska höns utan mer i importerade ägg som det kan finnas olika sorters parasiter etc. Men springmask kan väl i och för sig finns i alla ägg, även de som ormarna äter vilt

275
187
peter68:
Jag är ingen expert, men vågar påstå att ägg inte har mask. Inte samma sak, men ägg har inte salmonella heller. Inget djur föds med salmonella. Salmonella smittar bara oralt. Man inte kan få salmonella från ett bett, t ex. Däremot kan äggskalet vara kontaminerat. Det kan ske via kloaköppningen. Hönsägg som säljs i Sverige är tvättade och säkra.

Finkägg bör därför också desinficeras. virkons.se/anvandningsomrade/agg/

117
99
Lancehead:
Visst kan djur födas med salmonella. Salmonella kan smitta redan i äggstockarna,

18
58
aquatilium:
Zebrafinkar är nog en av dom mest äggproducerade burfåglar man kan ha. Dom överproducerar ofta ägg i fångenskap har man ex 3 par och inte har boplatser till alla paren så kan dom lägga ägg i foderskålarna i hörn på botten. Angående inälvsmask så kan man kontrollera fåglarna genom att lägga en tidning under där dom sitter och ta lite avföring (på olika ställen) röra ut försiktigt i lite vatten och titta i microskop både mask och ägg blir synliga, man kan upprepa kontrollen emellanåt. Lite erfarenhet av microskop är bra. Det finns avmaskningsmedel till fåglar om det så skulle visas men bör hanteras varsamt till dessa små fåglar. Fåglarna bör få någon vilotid ibland angående förökning/ägg, bästa är att läsa om arten. Zebrafinken är annars en liten fin/trevlig fink som inte grannarna klagar på, hörs men endast med lite pip o toner. Kanske nytta med nöje. Har dock ingen kunskap om just ormars foderbehov/mängd.

275
187
peter68:
Lancehead skrev:
Visst kan djur födas med salmonella. Salmonella kan smitta redan i äggstockarna,

Jag skulle vilja se en källa på det. Det har gjorts en hel del studier på salmonella i reptiler. Exempelvis "Förekomsten av Salmonella hos reptiler i Svenska hushåll samt en jämförelse mellan två selektiva odlingsmedia" och "Eradication of Salmonella and Arizona Species from Turtle Hatchlings Produced from Eggs Treated on Commercial Turtle Farms." (Jag tror den föregående citerar den senare.)

De har inte hittat salmonella i äggstockarna. Bara i kloaköppningen. Projektet med sköldpaddorna bygger helt på att de inte föds med salmonella, utan blir kontaminerade först efter födsel. Ägg och inkubatorer desinficerades.

Jag har inte hittat någon information om att salmonella sprids på annat sätt än via fekal-oral smittväg.

117
99
Lancehead:
www.livescience.com/10016-salmonella-eggs.html 
www.svenskaagg.se/bransch/branschinformation/agg/checklista/8-10-1_Salmonella.pdf
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild