rorasosmomusos skrev:
Okej, jag har fått för mig att måttet upp till ventilationen är 30cm, så tack för den informationen. Anledningen till detta tänkta paludarium är att jag följt en Youtube-kanal där de använt sig av måtten 18x18x36 (tum) och 10 gallon med vatten. I detta paludarium har de en Morelia viridis och x antal sötvattensfiskar - vilket jag tycker är väldigt litet för den arten. Det Exo Terra jag tänkt använda mig av är ungefär dubbelt så stort till ytan (sett till kvadratmeter) som det som de använder, trots det så tycker jag att det blir för litet för den arten, därav jag frågade om det finns mindre arter som är trädlevande och inte blir längre än 120cm vid vuxen ålder.
Är svaret att det inte finns någon art lämplig sett till mina förutsättningar så får jag helt enkelt tänka om.
Jag är generellt väldigt kritisk till hur man håller ormar i USA. På YouTube hör man ofta dem prata om samlingar. Man har hellre ett racksystem med en mängd olika arter än att ha ett djur i ett vackert terrarium. Jag tycker personligen att långsidan på terrariet inte ska vara kortare än ormen.
I fältstudien On Green Pythons hittades 148 av 209 gtp på grenar nära marken på natten, med huggavstånd till marklevande djur. Det tycks som om gtp spenderar tid uppe i träden huvudsakligen på dagen. Bara 56 av 756 hittades vid marknivå på dagen. Detta gäller gröna individer. För gula/små individer var det ungefär det motsatta.
Jag är ingen expert på snokar. Googlade Oxybelis fulgidus. Det är en av de vanligare trädlevande snokarna i fångenskap, men fortfarande ovanlig och dyr. Enligt Wikipedia blir den upp till 2 m och kräver en yta på 6-16 kvm. För ormar som blir upp till 1 m (ex. Imantodes cenchoa och släktet Pareas) betyder det 0,75-4 kvm. Maten är ett annat problem med dessa ormar. Pareas äter sniglar. De är avancerade ormar, men så är paludarium i sig själv.