Hej
vet inte riktigt hur jag ska hantera det då jag inte vet hur det funkar här i Sverige när en sån här sak händer. Då jag bott utomlands tidigare och är med första gången på svensk reptilsida. Jag vill inte hänga ut någon men heller inte att andra ska råka illa ut. Så lite råd och tips uppskattas.
Jag / vi köpte Rutpython morf från en kille / par från östra delen av Skåne och det var riktigt fina och relativt dyra djur. Tog hem dom och försatte dom i karantän direkt som jag alltid gör. Allt funkade bra i början, dom åt och var pigga och vi såg inga kvalster på dom. Så bestämde vi oss att vi skulle sätta dom i samlingen efter ca 3 månader karantän men i samma stund så ser vi att den ena var gäggig i munnen och hade förkylningssymtom nästan. Tog till veterinären och hon tog prover och det visade sig vara Nidovirus. Jag hade bara hört talas om det i Holland / Tyskland men inte haft det själv.
Hur som helst så testade jag alla mina ormar i samlingen och alla var negativa självklart då jag inte haft dom i samma byggnad ens och varit noga med hygienen och klädbyte in och ut ur karantän rummet / huset.
Till saken hör att han vi köpte djuren av vill inte kännas vid det och ta sitt ansvar eller ens prata om det då jag mest blev orolig för hans djur då han har en hel källare full och verkar vara rätt känd uppfödare som jag förstått det.
Men vi fick inga svar eller en ursäkt ens. Han har nonchalerat dom meddelande jag skrivit på olika ställen. Nu vet jag inte hur jag ska handskas med det då jag självklart inte vill starta någon dispyt eller liknande men många fler kan ju råka illa ut. Vi bryr oss inte om pengarna men vi bryr oss om dialogen och djuren som finns och kan bli smittade. Vi avliva våra direkt eldade upp hela innehållet där dom sjuka var. Och skickade iväg prover på alla våra djur en gång till men till en annan aktör och fick samma besked igen för dom att dom alla var friska.
Vi har tagit prover på dom ungar vi fått och sålt och skickat iväg å där var inget på dom heller. Så vi är väldigt överens om att de inte är från oss och inga andra djur har legat hos dom sjuka å där var bara nya grejor inne i boden dom var i som inget annat djur haft innan och igår fick jag veta att en kompis i Holland som också köpt av han / dom hade samma virus på den ormen.
Någon som har några tips på hur jag når fram till dom innan katastrofen är där. Vi kanske överreagerar och gör en stor sak här inne nu, men vad ska vi göra?
Ska tilläggas att jag inte tänker hänga ut någon här och inte vill starta ett liv men tycker inte det är något man bara struntar i och lägger åt sidan. Mvh Mange och Mia