Linus skrev: Oj, det hade jag aldrig hört talas om faktiskt! Är det då såna här du menar? Ingen övrig behandling?
www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspxOkej! Så de preparat jag behöver införskaffa är i praktiken:
- Virkon S
- Babyolja
- Grönsåpa
- Exner
Jag har fler ormar i hemmet, men på dem har jag inte kunnat konstatera kvalsterangrepp (ännu). De är också i ett annat rum än den drabbade ormen. Bör jag genomföra samma behandling i alla deras terrarier och på dem också, i förebyggande syfte?
När du säger "kasta allt i terrariet" så undrar jag ifall det inte skulle gå att typ kvalstersäkra träbitarna och det som är av sten genom att låta det gå i ugnen på över hundra grader en längre stund? Eller är de små jävlarna odödliga, haha?
Bör jag också under den här pågående behandlingen ha ormarna i typ plastlådor med enklast möjliga inredning i ett separat rum från terrarierna? Typ hushållspapper i botten, någon slags gömställe och en enkel vattenskål?
Så otroligt tacksam för att ni svarar, tycker det är himla obehagligt alltihop!
virkon s fungerar som klorin, men effektivare.
babyolja föredrar jag på ormar, men det finns andra typer utav oljor som också fungerar.
grönsåpa är minst skadligt, vissa har kört med diskmedel men inget jag rekommenderar.
Exner har jag själv inte testat ännu, men skall tydligen fungera för de som har testat.
du bör göra en storsanering hemma, tömma allt och låta ormarna gå på tidningspapper under några veckor. Sanering i samtliga terrarier varannan dag och fortsätt en tid efter att kvalstren är döda.
du bör kasta all inredning, kvalster är tåliga as och du vill inte få ett utbrott om några månader igen pga. Slarv.
kan vara bra att försöka härleda källan till kvalstret, men även informera alla med just ormar som du har haft fysisk kontakt med de senaste veckorna. Sitter man på en svart orm är det inte lätt att se och det kan vara långt gånget innan man förstår vad som har skett, därav så kan andra redan fått kvalster men ännu inte uppmärksammat det.