Tillstånd för gift och ogiftiga ormar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5389
4126
Tropfrog:
Jonas77 skrev:
Så det är en lag? Men den är uttryck så att det är ok vid behov?

Det är inte uttryckt så i varken lag eller riktlinjer. Men om en orm vägrar att äta dött så är det ju onödigt lidande för ormen om man inte matar med levande. Då ställs ju också ormens lidande mot foderdjuretns lidande. Så rent juridiskt är detta en gråzon och vad jag vet så saknas prejudikat. Det skulle dock vara intressant att veta hur just en sådan tvist skulle sluta.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
MarcusLinfeldt skrev:
Vi skaffade två kungspytonormar efter att ha fått beviljat tillstånd från kommunen att ha dessa ormar. Efter tillståndet beviljats gjorde miljöinspektören en grannhöran och efter det har ärendet överklagats till länsstyrelsen. Detta p.g.a. tre rädda grannar. Jag vet att det finns rättspraxis där rädsla inte varit skäl för att ta ett annat beslut men jag undrar om jag kan göra något för att påverka processen till vår fördel? Eller kan vi sitta lugnt i båten och räkna med att länsstyrelsen tar samma beslut som kommunen?

Som Flyers90 redan nämnt så är det vettigt att gå med i en herpetologisk förening. Det finns en tillståndsgrupp i Sveriges Herpetologiska Förening (dit diverse underföreningar är kopplade, t.ex. Stockholms Herpetologiska Förening) vars syfte är att hjälpa till med tillstånd och problematik som detta.

74
23
Dempan242:
Är det inte länsstyrlsen som har hand om giftormar nu?

5389
4126
Tropfrog:
Dempan242 skrev:
Är det inte länsstyrlsen som har hand om giftormar nu?

Så här tolkar jag det:

Länsstyrelsen definierar hur man skall sköta sitt djur. De kan också göra kontroller själv eller med polisens hjälp. Om man får några påpekanden som inte åtgärdas så kan de ge djurförbud. Men det skall så klart vara upprepade företeelser.

Din egen kommun bestämmer om det skall behövas tillstånd eller inte. Det är relativt fritt fram för kommunen att definiera vilka djur som kräver tillstånd eller inte.

Jag tänker att kommunen borde kolla med länsstyrelsen om djurförbud föreligger innan de ger tillstånd. Om alla gör det är förstås inte säkert, men endå.

Så visst borde länsstyrelsen vara inblandad i en tillståndsansökan. Men i slutändan är det din kommun som ger dig tillstånd eller inte.

Kommentera gärna om jag har uppfattat det korrekt.

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Jordbruksverket bestämmer hur djur skall skötas. Länstyrelsen är jordbruksverkets kontrollmyndighet. Kommunen kan med stöd i miljöbalken kräva tillstånd för vissa djur däribland ormar. Länstyrelsen har ingenting med ormtillstånd att göra.

74
23
Dempan242:
Tropfrog skrev:

Så här tolkar jag det:

Länsstyrelsen definierar hur man skall sköta sitt djur. De kan också göra kontroller själv eller med polisens hjälp. Om man får några påpekanden som inte åtgärdas så kan de ge djurförbud. Men det skall så klart vara upprepade företeelser.

Din egen kommun bestämmer om det skall behövas tillstånd eller inte. Det är relativt fritt fram för kommunen att definiera vilka djur som kräver tillstånd eller inte.

Jag tänker att kommunen borde kolla med länsstyrelsen om djurförbud föreligger innan de ger tillstånd. Om alla gör det är förstås inte säkert, men endå.

Så visst borde länsstyrelsen vara inblandad i en tillståndsansökan. Men i slutändan är det din kommun som ger dig tillstånd eller inte.

Kommentera gärna om jag har uppfattat det korrekt.

Mvh
Magnus 

Men kan kommunen ändå ge tillstånd för ett djur som länsstyrelsen har gett djurförbud för? Eller är djurförbudet generellt?

Mvh Dempan

5389
4126
Tropfrog:
Dempan242 skrev:

Men kan kommunen ändå ge tillstånd för ett djur som länsstyrelsen har gett djurförbud för? Eller är djurförbudet generellt?

Mvh Dempan

Tja, det skulle ju kunna hända om någon på kommunen slarvar, sånt har hänt förr. Dock så kan de inte upphäva djurförbud, så det gäller oavsett.

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Blanda inte ihop Länstyrelsens och kommunens uppdrag. Jordbruksverkets regler är rent djurskydd. Länstyrelsen är ålagda att kontrollera att dessa efterlevs. Kommunens tillstånd däremot är till för att skydda kommunens invånare och det har inget med djurskyddet att göra.

5389
4126
Tropfrog:
Lancehead skrev:
Blanda inte ihop Länstyrelsens och kommunens uppdrag. Jordbruksverkets regler är rent djurskydd. Länstyrelsen är ålagda att kontrollera att dessa efterlevs. Kommunens tillstånd däremot är till för att skydda kommunens invånare och det har inget med djurskyddet att göra.

Jordbruksverkets regler säger att terrarium med giftormar skall ha lås. Detta gäller inte för ogiftiga ormar. Hur kan detta vara "rent djurskydd"?

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Klart att det är för att skydd personer som vistas i lokalen. Det har fortfarande inte nått med kommunens tillstånd att göra. Kommunens tillstånd ska skydda personer som vistas utanför lokalen tex grannar. 
När kommunen gör sin bedömning så är det helt frikopplat från djurskyddet. Misstänker man djurskyddsbrott kallas länstyrelsen in.

För att göra det övertydligt.

Kommunen—miljöbalken
Länstyrelsen—djurskyddslagen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild