Groddjur sökes för deltagande i fobibehandling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
BjornK:
Groddjur sökes för deltagande i behandling för specifik fobi vid Psykologiska kliniken på Stockholms Universitet. Lämpligen en liten groda mellan 2-4 cm, samt en större mellan 8-12 cm. Grodorna behöver kunna användas under några timmar vid ett tillfälle. Önskvärt är också att det ska kunna gå att hålla i dem, men detta är inte nödvändigt. 

Har du möjlighet att delta med dina groddjur och hjälpa en person att få bukt med sin långvariga rädsla?Kontakta mig gärna i så fall via meddelandefunktionen! 

353
317
panterophis:
Såna här trådar brukar inte få några bra svar eftersom våra djur inte mår bra av att vara utanför sin anpassade terrariemiljö längre stunder eller hanteras. Groddjur är extra svårt eftersom dom är väldigt känsliga mot uttorkning.

44
39
Saga96:

Kanske är det bättre att försöka med exempelvis fältbiologerna? Jag vet att de ibland på somrarna har exkursioner kvällstid för att titta på groddjur, där finns också många entusiaster som tycker om grodor och gärna pratar om dem, vilket säkert kunde vara en bra resurs.

Det är ju också lite skilnad på vilka grodor som finns i den svenska naturen och de som generellt hålls i terrarer. I den svenska naturen i uppland är det mest arter av äkta grodor och äkta paddor, vilket inte är supervanligt att ha i terrarie. 

Det torde finnas ett gäng biologer i stockholmstrakten som har koll på bra grod-dammar där man kan se inhemska grodor på ett lämpligt avstånd.

3
1
BjornK:
panterophis skrev:
Såna här trådar brukar inte få några bra svar eftersom våra djur inte mår bra av att vara utanför sin anpassade terrariemiljö längre stunder eller hanteras. Groddjur är extra svårt eftersom dom är väldigt känsliga mot uttorkning.

Tack för återkoppling! Jag anar de svårigheter och risker de medför med hantering och ev. kontakt. Ville ge det en chans då jag frågat runt en del utan napp. Ett bra tecken när djurens ägare är måna om deras hälsa förstås!

3
1
BjornK:
Saga96 skrev:
Kanske är det bättre att försöka med exempelvis fältbiologerna? Jag vet att de ibland på somrarna har exkursioner kvällstid för att titta på groddjur, där finns också många entusiaster som tycker om grodor och gärna pratar om dem, vilket säkert kunde vara en bra resurs.

Det är ju också lite skilnad på vilka grodor som finns i den svenska naturen och de som generellt hålls i terrarer. I den svenska naturen i uppland är det mest arter av äkta grodor och äkta paddor, vilket inte är supervanligt att ha i terrarie. 

Det torde finnas ett gäng biologer i stockholmstrakten som har koll på bra grod-dammar där man kan se inhemska grodor på ett lämpligt avstånd.

Tack för tipset! Fältbiologerna kan vara värt att prova.

Jo, groddammar är ett bra alternativ när det är säsong. Hittade bra information genom grodkollen, med tillhörande folder.
Har besökt ett par stycken dammar och rekat senaste veckorna men verkar som de flesta djuren dragit sig undan för dvalan, vilket förstås är att vänta antar jag. Vill ju inte heller störa dem. Saknar kunskap för att kunna bedöma huruvida det ens finns en rimlig chans att se dem ute så här års, eller om det är närmare noll.

Skansenakvariet liksom Fjärilshuset är annars platser som verkar aktuella för ett kunna planera grodmöte.

70
39
NiklasTyreso:
En padda som sitter i en genomskinlig pet-box några timmar far nog inte illa.

Syftet med att behandla djurfobier är inte att de ska gulla med djur, de ska klara av en situation där de möter ett djur de är rädda för. Om djur tar sig i deras hem måste de kunna släppa ut dem utan att få fullständig panik.

Fobi-behandling är inte till för att gulla med djur, inte alls.

Gradvis exponering är vanligast vid behandling av fobier av spindlar, ormar, getingar, groddjur etc. Det innebär att personen i början tränar sig på att befinna sig på samma plats/rum som djuret, att titta på det. 

Det är ju bara i slutet av en behandling som patienten försöker vidröra djuret och träna på en strategi för att klara av att släppa ut det om det råkat komma in i hemmet.

Så, en padda som sitter i en petbox några timmar skulle nog inte fara illa.

På slutet skulle man kunna sätta paddan på golvet och patienten tränar på att placera paddan i pet-boxen, för det behöver han/hon kunna hemma ooom en groda/padda kommer in.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild