Komiska problem med flugodling :-)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
71
11
fmiaou:

P g a smitande och luktande flugor, har jag haft burkarna/odlingarna i en låda med lock i ett skåp. Eftersom de tar ett tag på sig att bli nya flugor har jag inte tittat i skåpet och/eller lådan på ganska många dagar. Så idag skulle jag ta ut dem ur skåpet, och kolla hur långt de kommit i utvecklingen... och lådan fullkomligen kryllar av flugor som har lagt ägg UTANPÅ burklocken - och kläckts - så det är flugor ÖVERALLT och när jag öppnat lådan så hoppar de givetvis ut åt alla håll och sprider sig blixtsnabbt. Som tur var gjorde jag detta i köket. Jag svepte in lådan i en handduk, sopade alla (nåja) flugor in i en nyprepared odlingdburk, dumpade en av burkarna hel o hållen hos anolisarna (med locket på). Eftersom de tre burkarna var i tre olika stadier av kläckning, så vet jag inte vilka flugor som smitit och lagt ägg/kläckts ovanpå alla locken till burkarna.

En burk sitter alltså med locket på hos anolisarna. Jag vet inte hur långt gången innehållet är - jag hade ställt alla i ordning. De andra två odlingarna + den alldeles nysatta sitter i skåpet i sin låda insvepta i en handduk med gummisnodd runt. Jag har iofs vant mig vid att ha en fluga promenerande på kanten av mina glasögon eller kaffekoppen, eller på skärmen - ja, i princip överallt - men nu fasar jag för att öppna lådan igen.

SÅ - har du/ni tips på hur jag ska gå vidare med min isolerade låda, full av odlingar och levande flugor i olika stadier SAMT rädda dem till foder, jag lyssnar ivrigt! :-)

PS odlingarna är alltså i plastmugg (stora) med plastlock, utskuret hål täckt med dammsugarfilter. Något hål någonstans har startat det hela...
PPS jag har lagt en äppelbit i lådan med hopp om att de ska sitta på den...

Medlem i SHF
71
11
fmiaou:
Eftersom ingen svarade ska jag beräta vad jag gjorde:
Jag började med att ta fram en stor bunke och flera små deliburkar inuti (med lock väntande bredvid).
Innan jag tog av handduken runt den stora lådan med alla fria flugor och odlingar inuti, bankade jag lådan odentligt i bänken så (de flesta) hamnade på botten. Jag hade förberett mig med en liten sopborste.
Efter att ha bankat lådan, tog jag av handduken, skakade ur den över lådan och bankade lådan igen (många rymde förstås, men de sopade jag tillbaka i lådan). Jag tog ur odlingsburkarna efter första bankiningen. Så de flesta hamnade i botten.
Sen hällde jag över dem i den stora bunken med småburkarna, bankade allt hela tiden så flugorna trillade ner och satte snabbt på locken. Rymllingar forsatte jag sopa ner i bunken eller lådan igen.
Många rymde men jag gjorde om processen igen, och igen - sopa, banka, hälla.
Sen var det bara att täcka över lådan igen med handduken och rusha till djuren och dumpa en burk i varje paludarium.
Och sen tillbaka till köket igen, sopa ihop så mycket flugor som möjligt - repeat!
Sen ner med de stängda odlingsburkarna (som jag inte tror är klara) igen i den nu av-flugade lådan och på med handduk och gummisnodd!
Pust! Visst har jag ett gäng som kravlar runt på väggar och bord - som vanligt - men jag är ganska nöjd.
Och djuren också. Det har varit et himla hoppande och jagande nu på kvällen :-)
Hoppas ni fann nöje och nytta av inlägget :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild