P g a smitande och luktande flugor, har jag haft burkarna/odlingarna i en låda med lock i ett skåp. Eftersom de tar ett tag på sig att bli nya flugor har jag inte tittat i skåpet och/eller lådan på ganska många dagar. Så idag skulle jag ta ut dem ur skåpet, och kolla hur långt de kommit i utvecklingen... och lådan fullkomligen kryllar av flugor som har lagt ägg UTANPÅ burklocken - och kläckts - så det är flugor ÖVERALLT och när jag öppnat lådan så hoppar de givetvis ut åt alla håll och sprider sig blixtsnabbt. Som tur var gjorde jag detta i köket. Jag svepte in lådan i en handduk, sopade alla (nåja) flugor in i en nyprepared odlingdburk, dumpade en av burkarna hel o hållen hos anolisarna (med locket på). Eftersom de tre burkarna var i tre olika stadier av kläckning, så vet jag inte vilka flugor som smitit och lagt ägg/kläckts ovanpå alla locken till burkarna.
En burk sitter alltså med locket på hos anolisarna. Jag vet inte hur långt gången innehållet är - jag hade ställt alla i ordning. De andra två odlingarna + den alldeles nysatta sitter i skåpet i sin låda insvepta i en handduk med gummisnodd runt. Jag har iofs vant mig vid att ha en fluga promenerande på kanten av mina glasögon eller kaffekoppen, eller på skärmen - ja, i princip överallt - men nu fasar jag för att öppna lådan igen.
SÅ - har du/ni tips på hur jag ska gå vidare med min isolerade låda, full av odlingar och levande flugor i olika stadier SAMT rädda dem till foder, jag lyssnar ivrigt! :-)
PS odlingarna är alltså i plastmugg (stora) med plastlock, utskuret hål täckt med dammsugarfilter. Något hål någonstans har startat det hela...
PPS jag har lagt en äppelbit i lådan med hopp om att de ska sitta på den...