Tråkiga omständigheter såklart, men kul att ni blivit padd-ägare.
Just Anaxyrus americanus, är förhållandevis ovanlig i hobbyn skulle jag säga. Jag har själv aldrig haft arten, men har flera andra arter i samma släkte (A.cognatus, A.terrestris, A.debilis) där A.terrestris förmodligen är den mest snarlika både till utseende och skötsel.
Något som kan vara värt att tänka på är att detta är en art som inte vill ha det överdrivet fuktigt, dock kanske inte så extremt som Anaxyrus-arterna längre ned i landet. Det kan vara bra att variera vad gäller bottensubstratet, så att man får en lite mer sandig blandning på ena sidan, som övergår till en mer moss och jordblandning på andra sidan. På så vis kan man få ena sidan lite fuktigare (då mossan håller fukten längre), och paddan kan själv hitta den plats den tycker det är bäst att gräva ner sig.
Det ska alltid finnas tillgång till en större skål eller vattendel som paddan kan få plats i utan problem.
Det går att köpa kalcium både med och utan vitamin D3, vilket beror på att det faktiskt går att överdosera D3. När det kommer till groddjur använder jag även tillskott av vitamin A. Så hade jag varit er, så hade jag köpt A-vitamin + kalcium & D3.
Fodermässigt så skulle förmodligen syrsor fungera rätt bra, och ibland ge mjölmask om ni så vill. Man kan även prova att ge daggmask, men jag har upplevt att det inte alltid är något som tycks om av dessa arter.
Angående vatten, så kan man tappa upp vatten och låta det stå något dygn för att eventuellt klor ska avdunsta. Finns även vissa preparat som hjälper till att snabba upp detta, t.ex.:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.582.7121/zoo-med-reptisafe-water-conditioner-66ml
Hur väl dessa preparat fungerar vågar jag dock inte uttala mig om.
När det kommer till chytrid, så stämmer det att det påträffats på lokaler i södra delen av landet. Med det sagt så skulle dock inte jag vara orolig för att plocka in material utifrån. Det är större risk att få smittan från andra håll.
Använd gärna löv som förmultnar sakta så som ek. Grenar bör du ta från lövträd, ej barrträd, då de innehåller terpener.
Lycka till!