Söker kunskap om att äga orm.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Reima:
Hej!
Jag är väldigt intresserad av att skaffa en orm. 
Jag har aldrig ägt en reptil innan, och det var en amerikansk vlogger som fick mig att börja beundra dessa fantastiska varelser!
Bor i Trollhättan/Lidköping/Göteborg området, finns det bra veterinärer och vård?
Vilken butik har bäst med territorium, värmematta, etc etc för ett bra pris? (Självklart snålar jag inte, men vissa är bättre och billigare än vissa kassa och dyra?.

Hört att kungspyton är den "enklaste" som första orm. Inte så aggressiv och lugn. 

Tips och råd, snälla!❤

283
366
Cartaq:
Börja med att läsa igenom skötselråden här på sidan och se om du ens fastnar för någon speciell sort. Sen är det bara att sätta igång och läsa alla trådarna och på så vis få kunskapen. Kungspyton är i regel enkla att börja med, sen sker det en nedåtgående trend nu och priserna faller. Normala/wild kps skänker man numera bort, dessa kostade runt 8000kr på den tiden jag tuggade jenka och shake.

Men för att spara dig lite tid så kommer du att behöva köpa terrarium, inredning, substrat, värmekälla, foder, fodertång, vattenskål, belysning, alkogel, desinfektionsmedel, termometer/hygrometer m.m. Det springer lätt iväg i kostnad och som oftast så hittar du inte allt du vill ha på samma ställe heller.
lättast är om du bestämmer dig för vad du vill ha, för att senare ta allt till nästa steg. Det du inte kan eller vet något om, det kommer du att få svar på här. 

Alla här prioriterar olika och har olika stor omfattning kring reptiler, därför är det svårt att ge dig konkreta svar på dina frågor innan vi vet vad du har för budget, intressen och omfattning. 

275
187
peter68:
Saker jag tycker att man ska tänka på är vilket åtagande man tar på sig. Att ha orm är i sig ganska enkelt, men det binder upp dig. Man kan inte bara bege sig på semester, som exempel. Alltså samma sak som med alla djur.

Hur stort terrarium kan du realistiskt ha? Välj djur efter det. Jag rekommenderar att långsidan på terrariet inte är kortare än ormen. Detta kommer inte bara från mig, utan veterinärer. inpractice.bmj.com/content/35/3/123

Med detta menar jag inte att man ska skaffa ett djur man inte har intresse av bara för man inte har plats för det man vill ha. Men djuret måste komma först. Även om där är ormar som är svårare att hålla än andra, så är det i regel inte alls som med ödlor. De ormar som har speciella krav är i regel inte vanliga i fångenskap. Exempelvis östlig trynsnok.

Jag har aldrig tänkt på veterinär. Reptiler är så vanliga i dag att jag har svårt att föreställa mig en klinik som inte har erfarenhet av dem.

KP är ett tryggt köp. Detta är förmodligen det värsta man kan få. Alltså, inget större problem. www.youtube.com/watch?v=MHFlgkM2tTU

En intressant video av någon som aldrig tidigare har haft en större orm än KP. KP var också hans favoritorm, tills han fick denna gamla dam. www.youtube.com/watch?v=Nld1XKMoAMs

5
0
Reima:
Tack för svar! Ska utforska mer med eran input

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Tycker personligen att Kungspyton är en ganska dålig orm som första. Risk att en som inte haft orm tidigare kanske tröttnar snabbare för det händer verkligen ingenting. Och som alla vet så förespråkas det ju att hanteringen av reptiler hålls till ingen alls. 
Jag gillar ju när det rör sig lite! Dom allra flesta ligger gömda mest hela tiden och får du en orm som börjar krångla med matvägran så kommer du nojja över det till förbannelse! Men visst, beror ju på vad man vill ha ut av sitt ormköp :) 

283
366
Cartaq:
anniemalmros skrev:
Tycker personligen att Kungspyton är en ganska dålig orm som första. Risk att en som inte haft orm tidigare kanske tröttnar snabbare för det händer verkligen ingenting. Och som alla vet så förespråkas det ju att hanteringen av reptiler hålls till ingen alls. 
Jag gillar ju när det rör sig lite! Dom allra flesta ligger gömda mest hela tiden och får du en orm som börjar krångla med matvägran så kommer du nojja över det till förbannelse! Men visst, beror ju på vad man vill ha ut av sitt ormköp :) 

Vad skulle du rekommendera en nybörjare i ormväg?
kps är förvisso tråkiga och nattaktiva som du nämner ovan, men det är även den mest vanliga ägande arten på detta forumet. 

Medlem i GHF
3135
1741
EmanuelKarl:
m.youtube.com/watch?v=gVPkVkWkwMg

161
107
Alex_ask:
Finns rätt mkt enkla snokar 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Cartaq skrev:

Vad skulle du rekommendera en nybörjare i ormväg?
kps är förvisso tråkiga och nattaktiva som du nämner ovan, men det är även den mest vanliga ägande arten på detta forumet. 

Beror ju helt på vad man har för förväntningar om sin orm och hur mkt engagemang man vill lägga ner. Finns som någon annan sa massa olika snokar. 
Jag tycker överlag det är svårt att råda nybörjare till vad som är bäst, alla har så olika förutsättningar. Min första orm var en majsorm :) Sen eskalerade det snabbt, haha 

Medlem i GHF
3135
1741
EmanuelKarl:
Alex_ask skrev:
Finns rätt mkt enkla snokar 

Utan allt för mycket erfarenhet säger jag det samma.
Majsorm, kalifornisk kungssnok, mjölsnok (min favorit), trynsnok. Inte någon större skillnad i svårighetsgrad, men olika skötsel. Majsorm är bara mer populär (om den ens är det längre). Mjölksnok har några underarter som verkar vara lite olika skötsel, säger jag utan allt för mycket koll. Finns skötselråd på samtliga av dessa på sidan. Visst KP finns ju men jag håller med anniemalmros där. Men om det är KP du vill ha så är det bättre att du skaffar det än att ha något annat först för att någon rekommenderar det, då blir det bara att du inte har intresset för den. Jag tycker du bör kolla länken jag skickade, ganska bra tips och sånt.

Just det strumpebandssnokar finns med. Ingen erfarenhet där av mig dock. Vet ej om det finns skötselråd här på sidan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild