EmanuelKarl skrev:
Riktigt stilig burk! Jag måste dock säga att jag tycker att burken är olämplig för pilgiftsgrodor. Pilgiftsgrodor är landlevande djur, och utnyttjar inte öppet vatten alls (i mindre vattendrag kan de eventuellt doppa fötterna i vattenbrynet och placera yngel, men det är osannolikt i såhär stora och djupa). Nästan hela denna burken är oanvändbar för dem och en stor del av den användbara ytan (bakgrunden och grenar) befinner sig rakt över vattnet, vilket inte riktigt är naturligt för just pilgift.
Drunkningsargumentet är enligt mig till stor del bullshit i vanliga fall då friska pilgiftsgrodor klarar av att simma korta avstånd och ta sig ur en vattendel, och det finns väldigt få fall då grodor har drunknat, men det är ju skilland på att ha en liten grund vattenpöl i ett terrarium och att ha ett akvarium där det knappt finns land. Detta är ju ett paludarium med otroligt mycket och djupt vatten, och är ju snarare ett akvarium med en landdel än ett terrarium med vattendel. Det ser också ut som att den absoluta majoriteten av vattendelen skulle vara svår att ta sig upp ur och de skulle behöva simma långt (något de är mindre bra på) för att hitta en bra slänt att klättra upp på.
Jag hade föredragit någon slags trädgroda eller någon trädlevande gecko till denna miljön, och sedan satt upp ett annat landorienterat terrarium (möjligtvis någon grundare pöl i hörnet om man väldigt gärna vill, men det är absolut inte nödvändigt) för pilgiftsgrodor. Klockgrodor kanske är skulle kunna vara en idé, men en del av mig skulle tro att de föredrar grundare vatten. Detta kan säkert någon erfarenhet av klockgrodor att besvara.
Lycka till!
Bra argument, då det är rätt bra strömmande på högra sidan av akvariet.. jag är nojig för just detta att det är minimalt med landdel. Kanske ska glömma detta med grodor och geckos å köra med vampyrkrabbor