Äter ej kanin!!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

29
19
Ekstedt:

Det med att ormar hellre hade velat äta dött än levande måste väl nödvändigtvis inte vara till det bättre då fångade ormar inte kan röra sig på samma sätt som i det vilda och göra åt någon större energi bör det väl vara bättre att de för göra sig av med någon energi än att kanske drabbas av fettma m.m. ? och nej ett brott tar inte ut det andra ( var ett dåligt argument) men det har bara falligt sig bättre för mig att mata med levande tills nu.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Hur har det gått?

Jag skulle tipsa om att skarva. När ormen tar ansats för att svälja det sista kan du trycka dit en kanin så den bara fortsätter svälja.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Skulle gissa att ormen bytt ägare eller nåt då terrariet den bodde i ligger ute på annons & har gjort en tid :)

444
153
jpson67:

Förstår inte riktigt hysterin att ge ormen levande, måste väl vara fullt naturligt även för en orm som lever i fångenskap, skada sig? Ormen vet väl hur han/hon dödar sitt byte. Eller tycker ni att det är synd om bytet? Då borde det ju va omoraliskt att först föda upp en massa djur för att sedan avliva dom, men det är min högst personliga åsikt.

Dock finns det fördel med att ge dött, kostnaden om man inte föder upp själv.

PS:Tycker ju inte illa om mina katter bara för att dom leker och dödar en råtta ute.

/Jimmy

733
297
markusbabs:

För det första är det olagligt att ge levande väll? (?)

Och för många ormar har skadad sig på grund av att ägaren ger levande föda helt i onödan om den äter dött. En mus, råtta eller kanin kan göra stora skador på en orm. dom som blivit biten om en mus eller råtta vet hur starka dom egentligen är.

Jag vill gärna se en enda seriös uppfödare som rekomenderar levande foder till annat än matvägrande ormar. Jag ser inte en enda anledning att ge levande.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

markusbabs fick med allt :)

Jag ser heller ingen fördel med att ge levande framför redan dött.

95
43
JAReptiles:

äldre ormar som bara fåt levande föda är väll inte olagligt? inte vad jag har hört iallafall. men om den äter död så förstår jag inte varför man ska ge ormen levande?

305
147
HenkePetersson:

Det är inte olagligt att mata med levande, det är väl bara rent onödigt, så vida inte ormen lider av en långt gången matvägran

Det finns både för och nakdelar med levande resp dött

Fördelarna med levande är att ormen i stort sett till 100% kommer ta bytet .

Baksidan med levande är att bytesdjuret lider i onödan, och att bytesdjuret kan skada ormen till och med döda det om man har riktig otur, något jag inte vill utsätta mina ormar för därför ger jag dem enbart dött eller pree killed.

För ett par år sedan såg jag en boa med svåra bett från en kanin den blivit matad med, skadorna var så omfattande att ägaren blev tvungen att ta bort djuret.

Så varför utsätta sitt husdjur för dom riskerna och foderdjuret för onödigt lidande, när det finns pree killed.

56
16
exotiskadjur:

Efter att ha hört o sett att många säger olika ang matning av levande foder så skrev jag till länstyrelsen i västerbotten och fick detta svar av djurskydsinspektören joel selberg.

*

Hej

Du har frågat om SJVs uttalande om levande foder till ormar efterlevs av tillsynsmyndigheterna vid en ev. inspektion. Svaret är ja. Gör SJV bedömningen att det är olagligt (dvs oförenligt med djurskyddslagen) så är det vad vi också går efter.

Länk till SJVs yttrande om levande foder till reptiler.

www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Det är mest troligt att en domstol också skulle döma i enlighet med SJVs bedömning i ett eventuellt rättsfall i frågan.

Jordbruksverket är den myndighet som vägleder Länsstyrelserna i tolkningen av djurskyddslagen. Det innebär att en djurskyddsinspektör som inte beivrar att en reptilägare utfodrar sina ormar med levande möss/råttor på sitt sätt begår ett tjänstefel.

Så ja det är olagligt att utfodra reptiler med levande föda såsom möss. Låt det sätta punkt för den diskussionen. Om ni är missnöjda med den tolkningen så får ni föra den diskussionen med SJV för att få till en ev. förändring.

Med  vänliga hälsningar

Joel Selberg

Djurskyddshandläggare

Länsstyrelsen Västerbotten

090-10 71 42

073-082 71 42*

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild