Hjälp med tvångsmatning i Sthlm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

39
10
R3P71LN03RD:
TowerOfGray skrev:

Jag fick pinkis av uppfödaren så det är samma som hon har ätit innan, sen är hon så pass liten så dom rekommenderade att dela på den som dom gjorde. Uppfödarna gav mig massa tips för att få henne att äta, men när hon vägrat ta byte så föreslog dom att jag skulle komma tillbaka till dom så dom kunde tvångsmata henne som sista utväg. Men jag inser att det vart väldigt dumt och köpa en så ung orm utan att kolla att hon äter ordentligt först. 

Jag har endast hanterat och tagit bilder när jag la över henne från transport burken till hennes egna burk som hon är i nu. Inte hanterat eller tagit i henne sedan dess. Jag lät henne bosätta sig i ca 5 dagar innan jag erbjöd mat, men hon vägrade ta bytet så har försökt att ge henne pinkin med några dagars mellanrum, samt bytt vatten i samband med det. 

Hussnokar brukar vara kända för att älska mat, men jag har hittills upptäckt att det finns två tillfällen då de kan vara mindre matglada. Dels är det när de är små, och dels när de befinner sig i en ny miljö. När de är små, är det ibland precis som att de står och velar och inte riktigt kan bestämma sig för om de ska hugga pinkien, eller vara rädd för den/tången/människan som håller i tången. När de är små och dessutom befinner sig i en ny miljö, blir det förstås ännu svårare att övertyga dem om att det är en bra idé att ta pinkien.

De följdfrågor jag har är hur du gått tillväga när du matat henne? Har du matat med tång? När hon inte velat ta bytet, har du även provat att lämna henne ifred med pinkien? Visar hon något som helst intresse för pinkien? Vilken tid har du matat henne? Kvällstid (helst efter kl 19) funkar enligt min erfarenhet bäst, eftersom de är nattaktiva.

Det kan vara så att hon fortfarande är lite ovan vid sin nya miljö. Att mata vid öms är i regel inget problem, hussnokar i allmänhet är extremt matglada och missar sällan en måltid. En bild på terrariet skulle vara bra, precis som föregående talare skriver. Vad har du för temperaturer i terrariet, förresten?

152
227
TowerOfGray:
R3P71LN03RD skrev:

Hussnokar brukar vara kända för att älska mat, men jag har hittills upptäckt att det finns två tillfällen då de kan vara mindre matglada. Dels är det när de är små, och dels när de befinner sig i en ny miljö. När de är små, är det ibland precis som att de står och velar och inte riktigt kan bestämma sig för om de ska hugga pinkien, eller vara rädd för den/tången/människan som håller i tången. När de är små och dessutom befinner sig i en ny miljö, blir det förstås ännu svårare att övertyga dem om att det är en bra idé att ta pinkien.

De följdfrågor jag har är hur du gått tillväga när du matat henne? Har du matat med tång? När hon inte velat ta bytet, har du även provat att lämna henne ifred med pinkien? Visar hon något som helst intresse för pinkien? Vilken tid har du matat henne? Kvällstid (helst efter kl 19) funkar enligt min erfarenhet bäst, eftersom de är nattaktiva.

Det kan vara så att hon fortfarande är lite ovan vid sin nya miljö. Att mata vid öms är i regel inget problem, hussnokar i allmänhet är extremt matglada och missar sällan en måltid. En bild på terrariet skulle vara bra, precis som föregående talare skriver. Vad har du för temperaturer i terrariet, förresten?

Jag har en pincett som jag försökt att mata henne med, det hon gjorde var bara att alltingen gömma sig undan eller hugga pinkin för att skrämmas. Alltså inte hugga för att döda men för att varna. Då har jag inte stått över hennes låda utan försök att hålla mig åt sidan. 
Jag har försökt att mata henne på dagen och natten, har försök att lämna musen i hennes låda över dagen och natten och sedan testat att dela på mitten och lämnat den. Men hon är inte ett dugg intresserad av dene, mer rädd verkar det som.

Vad det gäller terrarium så har jag henne i en mindre plast låda. Det är jord och lite bark i, sedan plast växter som hon kan gömma sig under, en vattenskål och 2 gömmor på var sin sida. Locket på lådan är halvt genom skinlig och burken är i ett rum som det inte händer mycket aktivitet i.

Temperaturen på den varma delen håller sig på ca 30 grader och den kallare delen ligger på ca 26. Hon brukar alltid hålla sig nergrävd underuvattenskålen på den varma delen.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

TowerOfGray skrev:

Jag har en pincett som jag försökt att mata henne med, det hon gjorde var bara att alltingen gömma sig undan eller hugga pinkin för att skrämmas. Alltså inte hugga för att döda men för att varna. Då har jag inte stått över hennes låda utan försök att hålla mig åt sidan. 
Jag har försökt att mata henne på dagen och natten, har försök att lämna musen i hennes låda över dagen och natten och sedan testat att dela på mitten och lämnat den. Men hon är inte ett dugg intresserad av dene, mer rädd verkar det som.

Vad det gäller terrarium så har jag henne i en mindre plast låda. Det är jord och lite bark i, sedan plast växter som hon kan gömma sig under, en vattenskål och 2 gömmor på var sin sida. Locket på lådan är halvt genom skinlig och burken är i ett rum som det inte händer mycket aktivitet i.

Temperaturen på den varma delen håller sig på ca 30 grader och den kallare delen ligger på ca 26. Hon brukar alltid hålla sig nergrävd underuvattenskålen på den varma delen.

Tvivlar på att du får till 4 graders skillnad i de olika delarna i en sån där liten burk. Skulle nog våga påstå att det är en omöjlig bedrift, utan det är nog samma temp i hela burken.

Har du frågat uppfödaren hur de gick till väga när de matade ormen?

Jag tror att du försöker för mycket och för ofta, vilket leder till motsatt effekt av vad du vill. Du stressar bara upp den, och då vill den inte äta alls.

152
227
TowerOfGray:
Flyers90 skrev:

Tvivlar på att du får till 4 graders skillnad i de olika delarna i en sån där liten burk. Skulle nog våga påstå att det är en omöjlig bedrift, utan det är nog samma temp i hela burken.

Har du frågat uppfödaren hur de gick till väga när de matade ormen?

Jag tror att du försöker för mycket och för ofta, vilket leder till motsatt effekt av vad du vill. Du stressar bara upp den, och då vill den inte äta alls.

Här är värmemattan, plastlådan delar den med en mini exoterra. Och temperaturen som jag sa är vad mätaren visar, ska dock testa en annan ifall det är något fel på den. 

Och uppfödaren sa att dom matades med en halv pinkin och en tång. Som sagt så vet jag inte om dom åt själva eller fick hjälp att äta.

Sen har jag inte rört ormen eller försökt mata den sedan slutet av februari, endast bytt vatten och sprayat lite.

163
104
Melsson:
Vad har du för luftfuktighet? Det blir oftast väldigt högt när man har värmen precis under vattenskålen, särskilt i en sån liten burk. Kan vara värt att undersöka och om det är för högt flytta vattnet tiill andra sidan. Vad jag vet ska hussnokar inte ha det alltför fuktigt. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag tror det är så enkelt som att det är en ny liten orm i en ny miljö, den behöver lugn och ro för att acklimatisera sig. Låt den bara vara några veckor och prova sen igen :-) 

För guds skull ändra inget i den nya miljön igen! Det löser nog definitivt inte matvägran resulterat av flytten antagligen :-) tror jag iallafall.

39
10
R3P71LN03RD:
TowerOfGray skrev:

Ah, ja, det låter som att hon är lite för rädd för att vara hungrig. Tycker att både temperaturen och utformningen ser bra ut. En sak jag vill inflika bara, är att om hon jämt gömmer sig under vattenskålen så kan det vara för att hon tycker att de andra gömställena är för stora, och det kan vara något som gör att hon känner sig mindre trygg. Det var något jag tänkte på, men vill samtidigt tillägga att det kan vara lite riskabelt att möblera om igen så kort inpå.

Men, som redan skrivits i tråden, undvik onödig hantering även fortsättningsvis och låt det gå lite tid mellan matningstillfällena. Erbjud henne en pinkie, och om hon inte vill ha den så vänta en vecka tills nästa försök.

953
1840
peter54:
Nu har jag inte läst alla inlägg rakt igenom, men vill ändå kommentera problemet här. Ormen ser ut att vara i gott skick, så jag skulle avråda starkt ifrån att tvångsmata den.

En liten snok som aldig ätit för egen maskin kommer med största sannolikhet förknippa mat med det oerhörda trauma den utsätts för vid tvångsmatning istället för att triggas igång.

Ormen överlever utan mat i åtminstone ett halvår, prova olika trick med den varje vecka istället, till slut tar den maten och gör den inte det var det helt enkelt inte meningen att just den individen skulle överleva. I ett sånt läge skulle jag ställa säljaren mot väggen, ny orm som har ätit, eller pengarna tillbaka.

Vad har du provat för att få den att äta?

152
227
TowerOfGray:

En liten updatering: 

Snoken klarade sig inte :(

Jag köpte ormen i slutet av Februari. Under Mars månaden så försäkte jag få henne att äta, men utan framgång. I början av april åkte jag tillbaka med henne till dom jag köpte henne ifrån. Jag vart i kontakt med dom hela tiden och dom gav mig tips på vad man kunde göra för att kanse få igång henne, om det inte gick så skulle jag komma tillbaka med henne till dom så skulle dom hjälpa mig på plats.

För ca 3 veckor sedan så åkte jag med henne till folket och dom skulle behålla henne och hjälpa med maten. Det gick tydligen väldigt bra. Hon åt 3 gånger och bajsade 2 gånger. 

Men idag så fick jag ett sms om att när dom kollade till henne imorse så hade hon tydligen gått bort. Det vart väldigt tråkigt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild