R3P71LN03RD skrev:
Hussnokar brukar vara kända för att älska mat, men jag har hittills upptäckt att det finns två tillfällen då de kan vara mindre matglada. Dels är det när de är små, och dels när de befinner sig i en ny miljö. När de är små, är det ibland precis som att de står och velar och inte riktigt kan bestämma sig för om de ska hugga pinkien, eller vara rädd för den/tången/människan som håller i tången. När de är små och dessutom befinner sig i en ny miljö, blir det förstås ännu svårare att övertyga dem om att det är en bra idé att ta pinkien.
De följdfrågor jag har är hur du gått tillväga när du matat henne? Har du matat med tång? När hon inte velat ta bytet, har du även provat att lämna henne ifred med pinkien? Visar hon något som helst intresse för pinkien? Vilken tid har du matat henne? Kvällstid (helst efter kl 19) funkar enligt min erfarenhet bäst, eftersom de är nattaktiva.
Det kan vara så att hon fortfarande är lite ovan vid sin nya miljö. Att mata vid öms är i regel inget problem, hussnokar i allmänhet är extremt matglada och missar sällan en måltid. En bild på terrariet skulle vara bra, precis som föregående talare skriver. Vad har du för temperaturer i terrariet, förresten?
Jag har en pincett som jag försökt att mata henne med, det hon gjorde var bara att alltingen gömma sig undan eller hugga pinkin för att skrämmas. Alltså inte hugga för att döda men för att varna. Då har jag inte stått över hennes låda utan försök att hålla mig åt sidan.
Jag har försökt att mata henne på dagen och natten, har försök att lämna musen i hennes låda över dagen och natten och sedan testat att dela på mitten och lämnat den. Men hon är inte ett dugg intresserad av dene, mer rädd verkar det som.
Vad det gäller terrarium så har jag henne i en mindre plast låda. Det är jord och lite bark i, sedan plast växter som hon kan gömma sig under, en vattenskål och 2 gömmor på var sin sida. Locket på lådan är halvt genom skinlig och burken är i ett rum som det inte händer mycket aktivitet i.
Temperaturen på den varma delen håller sig på ca 30 grader och den kallare delen ligger på ca 26. Hon brukar alltid hålla sig nergrävd underuvattenskålen på den varma delen.