Tropfrog skrev:
Haha, jag tänkte nog att du skulle tänka på grodor förr eller senare. Känner igen typen :)
1: De flesta har inte vattendel till sina grodor. Egentligen räcker det med några bromelior som samlar vatten i sina kronor för små grodor. Dessutom mer naturligt. När de blir större är det bra att ha fler vattensamlingar så att de har lättare att lägga ägg. Små hyddor av kokosskal över petriskålar är perfekt för tinctorius. Men tomma filmrulleburkar funkar bra också.
2: pilgiftsgrodor är ohyggligt mycket mer känsliga för hög än för låg temperatur. Men i ett så stort terrarium som du funderar på brukar de alltid hitta platser med rätt microklimat. Det gör inget om det är för varmt längst upp så länge det är bra på botten. Det är där azureus håller till mest.
3: När jag började med pilgiftsgrodor för över 20 år sedan så var azureus en egen art och ganska så ny i Sverige. Den var dyr och alla ville ha den. Idag är den billig och vanlig, men ändå en groda som nästan alla vill ha. Bry dig inte om att den är vanlig, den är fortfarande fin och ett bra nybörjarval. Det enda jag funderar på är att du tänker dig ett väldigt högt terrarium med en av de mest markbundna arterna. De kommer inte att utnyttja hela höjden som andra grodor skulle gjort. Om du inte ser detta som ett problem så kör bara.
4: azureus är en sort som går mycket bra i grupp. I ett så stort terrarium tycker jag att man skall ta i. Köp en rejäl grupp på 4-6 st. Skulle könsfördelningen bli skev är det bara att sälja av några när de är vuxna. Det finns ingen känd miljöfaktor som påverkar könsfördelningen. Det vanligast i en kull är 50/50 eller i närheten. Det enda sättet att helt säkert veta kön är vid leksässong, via sång och parning. Sången från azureus är dock inte särskilt lätt att höra.
5: jag anser att man skall köpa pilgiftsgrodor direkt från uppfödare. De är inte så enkla att "förvara" hos rena säljare, bättre om de går hos uppfödare tills de säljs. Många uppfödare finns på pilgift.se, men även några här. På mässorna runt om i Sverige brukar det finnas många säljare. Men som sagt, köp bara av de som fött upp själv. Sds Groddag är ett bra ställe att handla grodor. Där samlas massor av uppfödare på ett och samma ställe.
Visst bor du söder om Göteborg? Jag vet en som odlar i Kållered och en i Falkenberg. Ta det via pm när det börjar bli aktuellt, så kan jag kolla åt dig då.
Mvh
Magnus
Hahaha, & tanken slog mig faktiskt att det blir du som ger mig svar & hjälp. :)
Skönt det med vattnet, då kan jag ha det som jag tänkt utan bekymmer.
Skönt även det med värmen, behöver inte oroa mig för det heller. :)
Ok får bli att jag skaffar ytterligare ett par kanske, typ 4-5st totalt då. Ska kika på uppfödare så småningom på pilgift.se. Men då har jag bättre kunskap nu & det känns ganska redo. Tack!
Och jag kontaktar dig när det närmar sig men vore ju bra om det fanns uppfödare så nära. Precis, bor i Lindome.
Ska se om jag hittar ficus pumila det närmsta, annars så får kan kontakta dig för den andre ficus-sorten du hade. Har du ngn rotad stickling på den?
Tack