Vad är det för fel på mina Azureus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

90
38
Fredrik85:
Har den gott om gömställen? Det är inte en massa flugor som springer runt i terrariet och stressar grodan? (dvs mer än den äter upp)
Hur fuktigt är det på botten utav terrariet, Pilgift vill ha fuktigt i luften men relativt torrt på marken.

Mvh Fredrik

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
davidk1979 skrev:

Terrariet är Exo Terras näst minsta, 30x30x30 cm.
Luftfuktigheten ligger normalt på 80% men kan sjunka lite under dagen då jag jobbar och har inte tillfälle att spraya in vatten i terrariet. Vitaminerna jag ger alla mina grodor heter Nekton - MSA (Mineral Supplement + Vitamin D3)
Temperaturen ligger på 28 grader dagtid, något lägre under natten.
Denna grodan bor helt själv.
För sin storlek verkar den ha normal vikt. Den är fortfarande väldigt liten.
Två små bromelior inplanterade och en klätterväxt, bara levande växter, inga plast. Jag har väldigt svårt att få tag på riktiga tropiska terrarium växter där jag bor (Skaraborg) för det finns ingen butik i närheten som säljer något sådant så jag får nöja mig med att inhandla miniväxter från vanliga blomsterbutiker. Mina bromelior köpte jag när jag besökte Falskogs akvarium men jag har 1 timme och 45 minuters bilfärd dit så jag vill inte göra den resan alltför ofta.
Vattendel har jag en vattenskål som jag sett att den vistas ofta i.
Jag har ingen aning om hur gammal den är men den kan inte vara gammal för den är inte större än en tummnagel.

Temperaturen ska du nog försöka få ner till runt 25 grader under dagtid.

13
2
davidk1979:
Fredrik85 skrev:
Har den gott om gömställen? Det är inte en massa flugor som springer runt i terrariet och stressar grodan? (dvs mer än den äter upp)
Hur fuktigt är det på botten utav terrariet, Pilgift vill ha fuktigt i luften men relativt torrt på marken.

Mvh Fredrik

Marken består mestdales av torr mossa så det är ganska torrt på marken. Det springer runt några bananflugor inne i terrariet ser jag men inte alltför många.

13
2
davidk1979:
pelleg skrev:

Temperaturen ska du nog försöka få ner till runt 25 grader under dagtid.

Jag la lite distanser under ljusrampen nu för att höja upp den lite så den kommer längre upp från terrariet. Hoppas det gör någon skillnad på tempraturen. Tack för förslaget!

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
davidk1979 skrev:

Jag la lite distanser under ljusrampen nu för att höja upp den lite så den kommer längre upp från terrariet. Hoppas det gör någon skillnad på tempraturen. Tack för förslaget!

Var i terrariet mäter du temperature ?
Har du någon värmematta ?

13
2
davidk1979:
pelleg skrev:

Var i terrariet mäter du temperature ?
Har du någon värmematta ?

Jag har fäst tempmätaren på ena sidan, ganska så nära marknivå. Jag har ingen värmematta.

90
38
Fredrik85:
Finns det några andra sjukdomstecken förutom att den inte äter och krälar fram?

Ps det här är en bra bild på hur en frisk azureus juvenil ser ut 
www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjkm-TWmJrWAhWFB5oKHfUFB2UQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.joshsfrogs.com%2Fdendrobates-tinctorius-azureus-for-sale.html&psig=AFQjCNE0OIgHXaza2VHbxtqwrjN-ksXJBg&ust=1505118261186780

mvh Fredrik

13
2
davidk1979:
Fredrik85 skrev:
Finns det några andra sjukdomstecken förutom att den inte äter och krälar fram?

Ps det här är en bra bild på hur en frisk azureus juvenil ser ut 
www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjkm-TWmJrWAhWFB5oKHfUFB2UQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.joshsfrogs.com%2Fdendrobates-tinctorius-azureus-for-sale.html&psig=AFQjCNE0OIgHXaza2VHbxtqwrjN-ksXJBg&ust=1505118261186780

mvh Fredrik

Jag tror det måste ha berott på värmen för när jag la distanser mellan ljusrampen och terrariet sänkte det tempraturen i terrariet med 2 grader och nu står grodan upp igen. Jag hoppas innerligt att det berodde på det och att jag inte handlade för sent så att den mår bra för övrigt. Jag håller tummarna :)

Den är väldigt smutsig (svart) på ryggen men min gissning är att den då har försökt skydda sig från värmen genom att kanske kräla i jorden.

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
davidk1979 skrev:

Jag tror det måste ha berott på värmen för när jag la distanser mellan ljusrampen och terrariet sänkte det tempraturen i terrariet med 2 grader och nu står grodan upp igen. Jag hoppas innerligt att det berodde på det och att jag inte handlade för sent så att den mår bra för övrigt. Jag håller tummarna :)

Den är väldigt smutsig (svart) på ryggen men min gissning är att den då har försökt skydda sig från värmen genom att kanske kräla i jorden.

Ja mycket tyder på att det har varit för varmt. Försök få ner tempen så mycket så möjligt. 23-26 grader är bra.

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
Pudrar du fodret med vitaminpulver ?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild