Falk skrev: Nu förstår jag inte vad du menar riktigt:
"Sen vill jag tillägga att marklevande arter så klart kan gräva tunnlar och de kan jaga på ett liknande sätt"
I princip alla gräver eller tar över en håla om den möjligheten finns annars överlever dom inte länge.
Några använder sej ibland av en fall-lucke teknik exempelvis några ur underfamiljen Ornithoctoninae men om du menar att trådskaparen vill ha en art som jagar på precis samma sätt som Sicarius så får han leta länge.
Finns en del trådar om ämnet på kryp
kryp.forum24.se/kryp-about1080.html&highlight=sicarius
Det jag menar är att det är skillnad på marklevande arter och de som exklusivt gräver och lever i tunnlar/hålor i substratet. Alla fågelspindlar lever så klart i anknytning till ett gömställe och om inget finns i terrariet kommer den gräva/spinna ett gömställe. Men om du läser tråden ser du ju att han fick förslaget "arter som snappar upp byten blixsnabbt från sin håla" och han verkade interesserad av dessa.
Det jag ville säga var att det är
Obligate Burrowers som visar detta beteende i fångenskap. Även om marklevande arter
kan visa liknande beteende så är det inte det han letar efter om han vill ha den typen av jakt. (När jag säger marklevande så menar jag såklart
inte dessa
Obligate Burrower arter)
Du som själv tar hand om en
A.geniculata borde ju observerat att dessa jagar helt olikt från arter som tex
P.muticus eller
H.lividum som är
Obligate Burrowers. (måste hitta den svenska översättningen är, för detta är sjukt omständigt)
Jag vet iaf att min
A.geniculata absolut inte jagar så, och jag har helt ärligt aldrig sett en marklevande art som jagar så.
Kolla på dessa tex
H.lividum Obligate Burrower: www.youtube.com/watch?v=DWITGq4rLXU
T.stirmi marklevande: www.youtube.com/watch?v=BgtCYBO1YaY
Nu var inte lividumen så värst blixtsnabb i just denna videon men ma nser ju en uppenbar skillnad.