EmanuelKarl skrev:
Nu är det 7 texter om lite olika småkryp. De flesta enkla insektsgrupper är skrivna om någon art i. Men en saknas: Skalbaggar. Någon som testat svenska skalbaggar får gärna skriva då det är en stor grupp. Jag har ärfarenhet av ca 25 arter men de flesta har jag släppt ut igen. Men sandjägare, lövträdlöpare, parklöpare, guldbagge, tordyvlar och hummelbagge har jag haft lite längre tid. Och en av dessa har jag även avlat på. Men det blev väldigt udda avel då jag inte ville stå ut med att ha träbitar där det inte syns någonting på 2 år för 2-3 veckor som vuxna (på t.ex guldbaggar kan man ta fram larverna en stund för att visa och ligger ibland intill kanten i jorden så de syns). Arten är lövträdlöpare. Dessa är dock mycket svåra och det behövs nog även ett skötselråd på någon enklare. Men jag skriver ändå.
Lövträdlöpare (Rhagium mordax) är en av de jobbigaste skalbaggar jag har haft och jag hade väldig tur att jag lyckats få larver. De vill bo ensamma OCH ha tillgång till att flyga väldigt mycket. Om man släpper ihop dom så biter dom nästan säkert ihjäl varandra, oavsett kön, och jag fick försöka med över 10 hannar innan det var en som överlevde honan. Deras ägg läggs under barken i vitved. Äggen läggs ett och ett med en 5cm mellanrum, larverna lever sedan under barken i 2 år och sedan förpuppas de i ett halvår och sedan kläcks de. Som vuxna lever de i ca 2 veckor. Letar deú upp larverna så kan du bryta av barken på lite ved, seda tar du vetbiten och borrar hål i träet med en borrmaskin. Denan stoppar du en larv i varje hål. lägg sedan på barkbiten och sätt fast barken igen med silvertejp. Jag hade mina i petboxar med 1cm plantation soil och en sål där jag la lite marmelad, äppelmos eller något annat ätbart. Om det är en hona la jag även i en bit vitved ifall hon vill lägga ägg.
Hej
Jag har odlat Oryctes nasicornis (Noshorns bagge) Cetonia aurata,Potosia cuprea (guldbagge). Har sätt i sydeuropa att de sålt Osmoderma eremita (Läderbagge) men den är hotad i Sverige så inget jag har velat testa. har även haft några sydeurobesiska guldbaggar men kommmer inte ihåg namnet på dem.Hummlebaggen borde gå at odla. jag har kläckt larver ur smala ruttna trädgrenar som visat sig vara hummlebaggar
Mvh Micke