Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

459
138
Pakke:
Mantispidae, "mantidfly" kallas de. Finns olika arter av dom. Inte bara wasp.

www.google.se/search?q=Mantidfly&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi2usTluOTMAhXoFJoKHbVtDGAQ_AUIBigB

Sen de "wasp" mantis har jag någonstans läst på, hittar inte den nu, att de lägger äggen på getingsbo och låta deras larver äta upp getingarnas föda sen puppas om till mantispidae.

Dock är jag inte säker på och har inte sett bilder av deras larver som lever i getingsbo.

Ni som säger går ej odla, jo de kan odlas, men det krävs att ni ska ha en getingsbo att få de att odla. Även ni måste ha getingar med också att få fart på dom.

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Pakke skrev:
Mantispidae, "mantidfly" kallas de. Finns olika arter av dom. Inte bara wasp.

www.google.se/search?q=Mantidfly&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi2usTluOTMAhXoFJoKHbVtDGAQ_AUIBigB

Sen de "wasp" mantis har jag någonstans läst på, hittar inte den nu, att de lägger äggen på getingsbo och låta deras larver äta upp getingarnas föda sen puppas om till mantispidae.

Dock är jag inte säker på och har inte sett bilder av deras larver som lever i getingsbo.

Ni som säger går ej odla, jo de kan odlas, men det krävs att ni ska ha en getingsbo att få de att odla. Även ni måste ha getingar med också att få fart på dom.

Kollar man på din länk ser man tydligt på bilderna att det inte är en bönsyrsa, titta t.ex på vingarna och bakkroppen, jag skulle tippa på att det egentligen är en stekel som ser ut som en bönsyrsa vid första anblick. Dessutom så tillhör bönsyrsorna dom insektsgrupperna (dessa grupper är spökskräckor, hopprätvingar, kackerlackor, bönsyrsor och några till) där alla har ägg nymf vuxen som sina utvecklinsstadium. Alltså är det ingen bönsyrsa. Skapa gärna en ny forum-tråd om den.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Kollar man på din länk ser man tydligt på bilderna att det inte är en bönsyrsa, titta t.ex på vingarna och bakkroppen, jag skulle tippa på att det egentligen är en stekel som ser ut som en bönsyrsa vid första anblick. Dessutom så tillhör bönsyrsorna dom insektsgrupperna (dessa grupper är spökskräckor, hopprätvingar, kackerlackor, bönsyrsor och några till) där alla har ägg nymf vuxen som sina utvecklinsstadium. Alltså är det ingen bönsyrsa. Skapa gärna en ny forum-tråd om den.

Då den (länk till youtube) är faktiskt inte en bönsyrsa. =) Den heter "mantidfly"

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Skapa gärna en tråd om den =)

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Hymenopus skrev:
Får nog säga att orkidébönsyrsorna (H. coronatus) är mina favoriter, både till utseende och beteende. Har förutom dem också haft P. paradoxa, H. grandis, P. wahlbergii m.fl.

Just det. Är det du som tagit den bilden?

64
41
Hymenopus:
EmanuelKarl skrev:

Just det. Är det du som tagit den bilden?

Ja, det är på min hona som jag hade förra sommaren.

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Hymenopus skrev:

Ja, det är på min hona som jag hade förra sommaren.

ok

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:

Här kommer ännu en bild!

42
8
JonasC:
Rolig tråd!:)

Fotad i Peru

Och denna är från Nepal

Någon som vet vilka arter det kan vara?

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
JonasC skrev:
Rolig tråd!:)

Fotad i Peru

Och denna är från Nepal

Någon som vet vilka arter det kan vara?

Bild nr 1 har jag ingen aning om vad det kan vara.
Bild nr 2 är troligen en art i Hierodula-släktet, men tanke på storleken gissar jag på hierodula memberanica.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild