Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
GeckoLover99 skrev:
Måste man mata med så smått när dem är vuxna/större eller kan dem äta större byten? Praying mantis (ursäkta, har inte vetenskapliga namnet i huvudet och skriver bara snabbt nu), honorna alltså, äter väl t.o.m. sin partner...? 
Eller är jag helt å cyklar nu?

Nej, det är bara det att orkidebönsyrsa är så liten (1 till 3 cm) att den inte kan ta dibia, men h.grandis, h.memberanica och s. spp är stora nog att ta kackisar m.m.

141
35
GeckoLover99:
EmanuelKarl skrev:

Nej, det är bara det att orkidebönsyrsa är så liten (1 till 3 cm) att den inte kan ta dibia, men h.grandis, h.memberanica och s. spp är stora nog att ta kackisar m.m.

Men bör de inte kunna ta små nymfer som vuxna? 

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
EmanuelKarl skrev:

När jag kollade kunde honor av arten orkidé bönsysra bli uppåt mot 7cm...

www.keepinginsects.com/praying-mantis/species/orchid-mantis/

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
SwedishSnakeMaffia skrev:

När jag kollade kunde honor av arten orkidé bönsysra bli uppåt mot 7cm...

www.keepinginsects.com/praying-mantis/species/orchid-mantis/

Det har jag alldrig hört/läst.
GeckoLover99 skrev:

Men bör de inte kunna ta små nymfer som vuxna? 

Men vissa bönsyrsor (t.ex violinbönsyrsa och orkideebönsyrsa) äter bara flygande insekter, och dubia-nymfer kan inte flyga

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:

En till bild på min bönsyrsa (som tyvärr dog i januari 2016).

459
138
Pakke:
Jag undrar om nån som har Tenodera sinensis, Rhombodera basalis, Idolomantis diabolica eller Gongylus gongylodes?

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Pakke skrev:
Jag undrar om nån som har Tenodera sinensis, Rhombodera basalis, Idolomantis diabolica eller Gongylus gongylodes?

Jag tror att mojs och gurra1 har idolomantis diabolica

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Jag tror att mojs och gurra1 har idolomantis diabolica

Okej, främst och mest sugen jag är på idolomantis diabolica eller Gongylus gongylodes. De är fräna bönsyrsa. Sen har haft en Rhombodera basalis förut, en hona och blev 14 cm stora. Kan tänka ha några stycken igen för de är troligt rolig att titta på och rätt glupskt.

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
EmanuelKarl skrev:

Det har jag alldrig hört/läst.

Men vissa bönsyrsor (t.ex violinbönsyrsa och orkideebönsyrsa) äter bara flygande insekter, och dubia-nymfer kan inte flyga

Jag såg nån mata sin orkidé bönsyrsa med mjölmask och dem kan inte flyga...

141
35
GeckoLover99:
SwedishSnakeMaffia skrev:

Jag såg nån mata sin orkidé bönsyrsa med mjölmask och dem kan inte flyga...

EmanuelKarl skrev:

Antar att man kanske får testa sig fram vad just den individen blir intresserad av?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild