Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Jag vet. Gillar att det nästan är lite blåaktigt. Fler bilder på henne finns i mitt galleri, hon är ju även med på min profilbild.

Har kikat på det. den är mycket fin och vacker! Men vänta bara tills den når adult då du kommer att säga wow.... :)

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Pakke skrev:

Har kikat på det. den är mycket fin och vacker! Men vänta bara tills den når adult då du kommer att säga wow.... :)

Jag brukar normalt vara dålig på att spå in i framtiden, men det har jag redan räknat ut att jag kommer tycka =D

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Asiatisk jättebönsyrsa (Hierodula membranaceaär en stor och fin bönsyrsa från Indien och sydostasien. Den är lättskött och enkel att få tag på. Dock går den ofta under namnet Hierodula grandis vilet i själva verket är en annan bönsyrseart som inte finns i hobbyn. Den äter det mesta, jag matar mina med kackerlackor men även syrsor och zofobas fungerar. De små äter bananflugor, men de är klara att ta husflugor/kackisnymfer redan när de slutat med bananflugor. Den blir ca 7-12cm beroende på kön (hanar mindre än honor). Ibland matvägrar de plötsligt och bestämmer sig för att totalvägra att äte byten från pinett. Då tar jag en petbox med bara bönsyrsan och bytet, ingen inredning eller bottensubstrat, i under några timmar. Det brukar alltid fungera sålänge de inte är döende, snart skall ömsa innom kort eller nyligen ömsat.

Skriv gärna egna små "Skötselråd" av denna typen i denna tråden om ni har en art ni tycker att ni har mycket erfarenhet av (ej någon man köt och haft i några veckor, utan om det är en art man fårr att överleva bra och helst haft flera individer av)

179
47
Reptilmannen2002:
Dags och liva upp tråden igen
Miomantis paykulli

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Köpte 6 bönsyrsor på expo väst i lördags

Phyllocrania paradoxa

Deroplatys desiccata

Min andra Deroplatys desiccata

Sphodromantis baccetti

Min andra S.baccetti

Och sist men inte minst världens största bönsyrseart även om min inte är vuxen än: Rhombodera megaera

4
0
Caabaal:
Tjabba!
Tänkte skaffa en bönsyrsa till vår studio! (Tatuerare). 
Har kollat runt och är sugen på en stor art. Gärna som har fina färger i "vingarna". 
Dock verkar det svårt att få tag på! Några rekommendationer på större "coola" arter?!

/Kristian

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Caabaal skrev:
Tjabba!
Tänkte skaffa en bönsyrsa till vår studio! (Tatuerare). 
Har kollat runt och är sugen på en stor art. Gärna som har fina färger i "vingarna". 
Dock verkar det svårt att få tag på! Några rekommendationer på större "coola" arter?!

/Kristian

Rhombodera finns ju, megaera är välldens största bönsyrsa och även r.basalis blir stor. De är röda på undersidan av vingarna. Dock är de som med alla andra bönsyrsor bara adulta som har vingar dock, och de brukar inte visa undersidan av vingarna. Sedan lever de inte jättelnge som vuxna heller, runt ett halvår eller mer om det är en hona och adulta bönsyrsor brukar ha varit adulta ett tag. Sedan kanske det inte är så uppskattat med at odla kackerlakor/ syrsor där folk går och tatuerar sig. Men lycka till iaf.

4
0
Caabaal:
EmanuelKarl skrev:

Rhombodera finns ju, megaera är välldens största bönsyrsa och även r.basalis blir stor. De är röda på undersidan av vingarna. Dock är de som med alla andra bönsyrsor bara adulta som har vingar dock, och de brukar inte visa undersidan av vingarna. Sedan lever de inte jättelnge som vuxna heller, runt ett halvår eller mer om det är en hona och adulta bönsyrsor brukar ha varit adulta ett tag. Sedan kanske det inte är så uppskattat med at odla kackerlakor/ syrsor där folk går och tatuerar sig. Men lycka till iaf.

Tackar för info!
vi matar våra kemelonter med gräshoppor så det borde ju också funka!? 
Hmm. Om de ändå inte "vissr" vingarnas undersida så är det nog vara "storlek" jag kör på då. Diggar om de kan bli lite större. 

248
40
Yoshi123:
Hej vet någon vart man kan få tag på en D dessicata och hur sköter man dessa.

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Yoshi123 skrev:
Hej vet någon vart man kan få tag på en D dessicata och hur sköter man dessa.

Jag har 2 st småttingar och de bor i plasthingar genomskinliga med lock där jag gör lufthål och det har fungerat för mig. Sedan kan man köpa ett 20*20*30 terrarium då dessa inte blir så stora så det räcker. Spraya nåstan varje dag, ge den fri tillgång på bananflugor om den är liten och annars kan man mata med kackerlackor, mjölmask, syrsor m.m. Glasklättrande kackisar verkar de gilla då de oftast sitter stilla i taket och väntar på bytet, och inte gå ned och jaga som t.ex Sphodromantis.

Jag köpe mina av Tropical factory, de har en hel el bönsyrsor och deras djur är friska och välmående. De är på lie mässor här och var i Sverige. De har nog kvar, jag köpte inte alla även om jag var nära att göra det ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild