fluffis skrev:
Var får du ordet rekommendation från?
Det kan diskuteras fram och tillbaka om detta verkligen är en lag eller inte. Jag har sagt det flera gånger redan men som gebon skriver så är det enligt Jordbruksverket förbjudet att mata med levande föda. Jordbruksverket har trots allt fått förtroendet att tolka djurskyddslagen, vilket är en lag. Indirekt blir då detta en lag i mina öron.
Hur får du in ordet rekommandation och hur kommer du fram till det i din tolkning?
Ordet rekomendation har jag fått från jordbruksverket själva :) Pratar man med personer på myndigheten och förklarar olika situationer som kan uppstå så står dom inte ens själva bakom att det skulle ingå i lagboken att det är totalt förbjudet att mata med levande gnagare. Som du skriver själv så tolkar jordbruksverket på ett sätt, i mina öron lämnar det utrymme för även annan tolkning.
Om jordbruksverkets skrivningar har vi nog vitt skilda åsikter och det är inte så konstigt kanske då det endast är tolkningar och ingen lagtext ;) Det är min tolkning av skrivelsen.
Hade jag någon gång haft en "värdefull" orm som vägrat äta dött hade valet för mig personligen att mata med levande varit enkelt, det är givetvis en personlig tolkning och åsikt :) Att låta en orm svälta ihjäl under månader eller års tid hade inte varit aktuellt för mig, gnagarens sista sekunder i livet kan jag leva med sålänge ormarna inte svälter.
Jag är medveten om att den här diskussionen funnits i hobbyn lika länge som hobbyn i sig funnits och förmodligen kommer diskussionen även finnas i fortsättningen och även då dela människor i olika grupper vad gäller tolkningen av jbv skrivelser.
Jag matar alla ormar med redan döda byten och ser inga fördelar alls i att mata med levande bytesdjur, fördelarna är så otroligt många med ormar som äter döda foderdjur!