Första terrariebygge till vår Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

27
15
MrDoriZ:
Efter att grejat med plasten så insåg jag att passformen blev åt hel...
Funderar på om det räcker med att pensla på pva för att fuktspärra botten top och framsidan där det inte ska vara frigolit. vad tror ni?

Blir led lister men skippar levande växter i den här och kollar upp det mer till hans större bostad sen.

27
15
MrDoriZ:
Eller finns det något bättre matrial att "måla" på som tättar men inte kräver 5år torktid?

2966
1648
Hoggaforfan:
MrDoriZ skrev:
Efter att grejat med plasten så insåg jag att passformen blev åt hel...
Funderar på om det räcker med att pensla på pva för att fuktspärra botten top och framsidan där det inte ska vara frigolit. vad tror ni?

Blir led lister men skippar levande växter i den här och kollar upp det mer till hans större bostad sen.

Det borde fungera :-)
Jag har haft skålar med vatten i papper med pva på insidan som testobjekt, det höll i alla fall den veckan jag testade.
Att vi kör dammduk är mest för att vi är paranoida. :-P

27
15
MrDoriZ:
haha okej, det ska ju inte stå vatten i det här heller mest bara väldigt hög fuktighet. 

27
15
MrDoriZ:
Tyvärr så går det inte så fort framåt. Men nu hag jag fått din fronten och ventilationen är också på plats. Hittade passande vetilationsgaller på Bauhouse

Har också börjat skärar till Frigoliten jag ska ha som bakgrund. Köpte mig en cellplastskärare på kjell, väldigt smidig. 
www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/foam-cutter-cellplastskarare-p48732?gclid=Cj0KEQiAxMG1BRDFmu3P3qjwmeMBEiQAEzSDLpUUAxNIF1t5Y9X5En-BuzQsOcv7QBY4NxWsyHYgE1oaAtRr8P8HAQ

Har också rollat på första lagret med lim (fuktspärr). Tänkte lägga på iaf ett lager till, 2 på de ställarna som inte har frigoli över sig. SEn blir det att fortsätta med bakgrunden. Tänkte bygga någon form av stubbe på ena sidan, som ska bli min hotspot.

27
15
MrDoriZ:

Så dags för en ny uppdate

Det jag har gjort sen sist är att jag har isolerat hela lådan med frigolit, lite små bitar kvar, sen har jag skärt ut en skåra i botten frigoliten som en av värmeslingorna går i. tänkte göra en till då vi har det rätt kalt inne i huset för att håla den kalla sidan på rätt temp. Sen har jag också börjat på min solplats. Det kommer bli en trädstam som det är urgöpt, tanken är att det ska hänga en lampa innuit så att man skymer den fula amaturen lite. 
Här kommer lite bilder:

27
15
MrDoriZ:

Sitter och ska bestäla färger till bakgrunden och hittade den här:

www.gulakatten.se/sv/artiklar/klarlack-blank-500-ml.html

Funkar den i ett terrarium med en funktighet runt 65% må tro, den ska vara giftfri och vattenfast. Någon som har provet, känns billigare än epoxylacken

2966
1648
Hoggaforfan:
Har provat, det är en version av PVA-lim. Troligtvis med mer PVA i men ingen aning om %-halten. Den är vattenfast men kan bli vitaktig i kontakt med vatten men när vattnet torkat bort så blir det transparent igen.
Går även att elimenera om man blandar in något material i det så här:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Vet faktiskt inte hur luftfuktigheten påverkar men jag har haft limmade saker i badrummet när jag duschat och de har inte reagerat och då är luftfuktigheten ganska hög. 

Denna tycker jag fungerar lika bra:
www.gulakatten.se/sv/artiklar/lim-allround-5000-ml.html

27
15
MrDoriZ:
Liten uppdatering. Har fått in trädet ny och har gjort stenar till bakgrund av fogmassa. Sprutade ut på trä skivor och skar av en bit upp sen limmade fast som på bakgrunden. Tanken är att jag ska limma fast torv emellan stenarna sen, med silikon.

Igår så la jag på första lagret av fogmassa, hade det hemma så fick bli det.  Sen blir det ett lager till på stenarna och trädet. Efter det måla och på med lack.

Här kommer lite bilder med 

27
15
MrDoriZ:
Ursäkta dåligt med uppdateringar sonen har legat på sjukan.

Men nu har jag fått lite målat gjort och glas är inköpt. 
Slänger upp lite fler bilder 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild