Skaffa ödla, vilken sort?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

24
2
Lillestrumpa:

Vår Leguan var 12-13 år när vi sålde honom och verkade vara vid god hälsa! Fick beröm av veterinären!

Han levde i ett rätt så stort terrarium hos oss, takhöjd, lite mer än 1 m djup och närmre 3 m långt har jag för mig. Han verkade trivas iaf och han kom gladeligen ut och gick en sväng när man öppnade terrariet, men blev lika "glad" när man kom in till honom och "pysslade".

Jag ger mig inte in i diskussionen om vad som är rätt eller fel, för det kan jag inte svara på och jag vet inte själv vad jag riktigt tycker. Men vi skötte vår leguan efter råd och tips som vi fått av tidigare ägare och veterinär och det som det såg ut på Leguanen så mådde han bra! :)

Ha en superbra dag i snön hörrni! :)

150
14
Hillmans:

Det är såna som du som ska skaffa leguan. Du låter dom få det dom behöver :)

Du tillät han att vara utanför terrariet för att röra på sig!

Bättre kan det inte bli!! :)

Tack vare den här så kallat lilla svängen så höll ni tillbaka sjukdomar och stärkte hans immunförsvar :)

Det är detta lilla som gör att din reptil mår bra!

Och viktigaste av allt, ni har hade en glad ödla, vem vill inte ha det :)

225
4
ia_:

Hm. Jag vill också rada upp massa punkter, för det ser så coolt ut! :)

För det första: 
MDB och benskörhet är inte samma sjukdom.
MDB är en förkortning av det engelska namnet Metabolic bone disease medans benskörhet beror på helt andra orsaker.

För det andra:
Finns det massor med vetenskapliga studier att läsa om man bara använder sig av google. Dessa är hundra gånger mer intressanta är vanliga enkla skötselråt som vem som helst kan skriva på wikipedia eller i böcker.

Gällande tex MDB kan man läsa denna studie: exoticpets.about.com/cs/reptilesgeneral/a/metabolicbd.htm som är skriven av en veterinär som även doktorerar i veterinärmedicin och har en del andra examens inom området. Där finns också länkar om man vill läsa vidare.
Som man kan läsa i hennes skrivelse beror MDB på ett metaboliskt fel från fel hållning, enkelt beskrivet. Det har alltså inte ett skräp med vare sig muskelmassa eller motion att göra.

För det tredje:
Går man dessutom in på benskörhet (Osteoporosis från grekiskan) och även hänvisar (som i tidigare inlägg) till människor, finns även här en hel del info. Tillexempel kan man läsa på Läkemedelverkets sida, att benskörhet uppkommer pga "på grund av minskade halter av det kvinnliga könshormonet östrogen" (Primär) eller "... orsakad av andra sjukdomar, eller av läkemedel" (sekundär). Inte heller här handlar det om motion eller något liknande, utan andra sjukdomar, metaboliska differenter eller naturligt åldrande. Länk till sidan slänger jag in här: www.lakemedelsverket.se/malgrupp/allmanhet/att-anvanda-lakemedel/sjukdom-och-behandling/behandlingsrekommendationer---listan/osteoporos-benskorhet/

För det fjärde:  
Hoppas jag att någon har nytta av länkarna, kollar upp fakta innan man går ut med den som just, fakta och att i alla fall någon är glad över att eventuellt lära sig något nytt nytt från länkarna/sidorna ovan, så har jag bidragit med något i alla fall! =)

150
14
Hillmans:

MDB är en bland diagnos, den ger inte bara benskörhet.
Metabolic bone disease ja det heter det. det står skrivet.

som det står på den hemsidan du gav
Ge ditt djur:

- uvb
- calcium
- värme

Men nu kommer vi till det jag vill få fram som bara står i den hemsidan jag har använt mig av.

- Motion, motion gör så att allt detta tas upp av reptilens kropp.

Det gäller även varm blodiga djur.
Vi kan också drabbas av detta.

MDB Symtom

Benskörhet, muskelryckningar, muskelförsvagningar, med andra ord svårt att förflytta sig, tillväxten avtar, dom blir mjuka runt käken, Ryggen kan bli krokig, tassarna och klorna kan bli krokiga, ögonen kan bli väldigt utstående, lättare att bryta ben i kroppen, diarre då även matsmältnings organen drabbas, får svårt att ta upp näring.

Jag har sätt dessa symtom med egna ögon därför vill ja få fram hur viktigt rörelse är.

Det tar lång tid innan man ser symtomen.
När man ser dom är det oftast försent att göra något.

Detta är en sjukdom som i stort sätt inte finns i naturen, därför att ute i naturen kan djuret själv tillgodose sina behov.

I fångenskap är dom helt beroende av sina ägare. Det är ägarens ansvar att se till att reptilen får sina behov. Även rörelse om dom är stilla mycket.

16
1
paddan:

Hej jag föredrar leopardgecko eller skäggagam för jag har ödlor av båda arterna så jag vet hur dem är skriv gärna på min sida om det är något du undrar över så svarar jag så fort jag kan :-) //paddan

16
1
paddan:

Men jag skulle mest föredra en skäggis :-) //paddan

225
4
ia_:

"Men nu kommer vi till det jag vill få fram som bara står i den hemsidan jag har använt mig av"

Om det  nu är så bra och riktig info... är det inte LITE märkligt att det bara nämns på en enda sida och inte någon annanstans...?

Definitivt inget som jag skulle klassa som tillförlitlig fakta.

366
157
Linus:

Det är väldigt märkligt. Och det är inga vetenskapliga undersöknar Hillmans hänvisar till heller, det är bara ett utökat skötselråd som är skrivet av författarinnan till boken "Iguanas for dummies". Jag är skeptisk till trovärdigheten, och därför tycker jag att Hillmans åsikter i frågan om leguaner (och andra terrariedjur) bör vistas utanför sitt terrarium, och hur ofta detta bör ske, förkastliga.

225
4
ia_:

Är benägen att hålla med dig, Link. 
Även när det gäller sjukdomsråden, vilka inte alls stämmer. 

Men alla får väl göra sin egen bedömning av alla inlägg, efter egen reson och logik. Har man det så är det ju inte heller så svårt att se vart bristerna i diverse argument är. =)

741
681
Binks:

Så länge det funkar bra för djuret och det trivs och inte köbber sig stressad så tycker jag de nog ska funka. Vet en arbetskamrat tull morsan som hade 2 Leguaner som gick upp med dem på morgonen och duschade och passa på och skit ur sig i duschen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild