Skaffa ödla, vilken sort?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

234
50
costanza:

Lite liten burk men någon liten gecko eller mindre skink kan du ju kolla på.

24
2
Lillestrumpa:

Den storleken på terrariet har jag ju haft i tanke just till Ögonfransen då eftersom de gärna vill ha lite på höjden..

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Som många säger är reptiler inga "keldjur".
Jag tycker däremot att det är trevligare att ha ett djur som man kan utfodra och hantera utan att den ska stressas ihjäl så fort man öppnar terrariumet, och då finns det helt klart en del arter som är mer skygga än andra.

Några skygga ödlor är t.ex. krokodilskinkar (Har dock ingen erfarnhet av dessa själv).

De enda ödlorna jag inte sett några större stressreaktioner av hantering är skäggagamer men det är väldigt individuellt från exemplar till exemplar då det finns väldigt aggressiva och rädda skäggagamer med. Och självklart kan det vara så att de faktiskt blir stressade men inte visar det lika tydligt.

Köper du en ödla får du räkna med att den inte kommer att tycka om att bli hanterad alls.

Jag skulle dock rekommendera ögonfransgeckos.
Inte för att de är "tama" utan snarare för att de är sjukt roliga att kolla på när de hoppar omkring mellan grenar.

24
2
Lillestrumpa:

Det här är varför man ska skriva i forum innan man skaffar djur! :) Det är så underbart med bra respons och att tankeverksamheten får gå på högvarv! :)

Tänk om alla kunde göra såhär innan de skaffar djur!

Anders, det är lite så som du skriver som jag har tänkt mig, jag vill inte att de ska få en hjärtinfarkt av att jag ska städa terrariet eller ställa in mat!

234
50
costanza:

Ögonfransar tycker jag låter klokt, skitroliga ödlor som jag själv skulle vilja ha en vacker dag!

24
2
Lillestrumpa:

Efter lite diskussioner här hemma så blir det nog en Ögonfrans iaf. :)

Men det verkar inte vara lätt att få fatt i en uppfödare?! Som finns hyffsat i närheten då..

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Ögonfransgeckos är ingen ovanlig art, så det borde inte vara några problem att hitta en uppfödare.
Vet att t.ex. Mikachu här på sidan föder upp litegrann, men finns säkert fler än henne.
Det går alltid att hitta på mässor, men det beror lite på hur långt du orkar vänta. Du kanske ändå planerar att köpa det efter nyår eftersom du gärna vill se till att allt funkar innan du skaffar ödlan, och då ska det vara en mässa i slutet på januari vad jag hört.
Var någonstans bor du?

223
6
Susanne:

Skäggagamer är underbara djur! Rekommenderas varmt! 

24
2
Lillestrumpa:

Ja så bråttom har jag inte, men det är klart att det är spännande och alltid lite jobbigt att vänta! ;)

Bor strax utanför Jönköping.

Har letat en del under dagen efter uppfödare till Ögonfransar, men inte hittat alls många och de flesta bor långt borta.

Hur pass "dumt" är det att beställa en genom en djuraffär i annat fall?

456
202
isdrake:

Bra att du tänker efter innan. Här kommer jag med lite fler saker jag tycker du ska tänka på.

För det första är det återigen det här med hanteringen. Jag håller med om att det är trevligt/lättare med  lätthanterliga djur. MEN eftersom reptiler i grunden är titta-på-djur så tycker jag inte man helt ska döma ut övriga art helt för det. För det kanske finns andra arter där ute som är lite mindre fogliga men som du är mycket mer intresserad av? Och då tycker jag inte man ska lägga allt för stor vikt på hur pass handvan arten blir då detta ändå är en mycket liten del av skötseln. 

Om jag tar dom ödlor jag har haft genom åren så var min gamla skäggagam helt klart "tamast". Den kunde man göra nästan vad som helst med utan protest (viktigt att tänka på dock att bara för att ett djur accepterar något så behöver det inte vara positiv eller bra för dem).

Men den ödlan jag tycker ha varit roligast att ha är också den mest nervösa av dom alla. Den ogillar hantering skarpt och tömmer gärna tarmen när jag väl ska hantera den. Men trots det negativa med hanteringen så är det ändå den roligaste ödlan jag haft som sagt. För den väger upp allt det där med att vara grymt snygg, faccinerande och väldigt aktiv i terrariumet. Jag hade valt den arten framför skäggagam alla gånger. Jag hade verkligen gått miste om något om jag blivit avskräckt att dom är kända för att vara nervösa.

Nu säger jag inte att du ska kolla på jättenervösa arter för det. Men det finns massvis med spännande ödlor att välja på förutom dom som är kända för att vara fogliga.

Det andra jag tycker du ska tänka på ifall du verkligen vill ta ut ödlan någolunda reglelbundet är det här med klimatet. Det brukar vara väldigt torr luft i våra vanliga hem. Därför tycker jag du ska kolla på arter som lever torrt i naturen. Tropiska reptiler kräver hög luftfuktiget. Att handas torr luft torkat ut dem på insidan. Även korta stunder påverkar och många tropiska ödlor har blivit sjuka och dött av för torr luft, det är verkligen inget att leka med.

Så ska du ta ut din reptil ur terrariumet bara därföratt regelbundet så rekommenderar jag en art som klarar detta bättre än tropiska arter. Så crested gecko är kanske inte det bästa valet i så fall. Dom lever ganska fuktigt väl?

Den tredje och sista grejen är att du borde kolla runt mycket innan du väljer ödla. Ser att du fått mycket tips om crested, skäggagam och dabbagam. Leopardgecko är också en klassiker folk tenderar att rekommendera. MEN det finns så himla mycket MER reptiler inom hobbyn. Kolla runt noga för chansen är stor att du är mer intresserad av något annat än dessa fyra klassiker.

Lycka till. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild