Exo-terra, EpiWeb bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29

376
359
a6lex:
Byggde ihop min lilla hygrostat idag. Fick göra lite finlir på plasten då PLA'n kan vara lite tjurig när man kör större delar. Sätter den med mattejp vilket ger en bra vidhäftning samtidigt som den är lätt att få bort.

Har inte kopplat någon el, men få se i helgen om den fungerar som den ska.

Mest troligt får hålen borras upp innan jag monterar genomföringar för kablage

I det stora hela tycker jag ändå att den blir ganska snyggt. Har lite planer på hur systemet ska kopplas men får se vad jag kommer fram till.

376
359
a6lex:
psyjoh skrev:
En liten parentes är att stickproppen är ju inget problem då det finns adaptrar i var varannan butik som säljer elektronik produkter tex. Clas Ohlson och Kjell & Co. och Teknikproffset. 

Hitta denna som va svart (www.clasohlson.com/se/Reseadapter,-Europe-to-UK/36-3537) men bygger ganska mycket vilket tar mycket plats vilket det är ont om när allt ska gömmas snyggt. Men förstår vad du menar!

376
359
a6lex:
Nu är hygrostatsystemet installerat och testat, Den mäter riktigt bra och har även en fördröjning man kan ställa så det inte hoppar igång konstat med några sekunders mellanrum.

Det ända som är kvar nu är att byta ut sladdrna till båda sennorsrena då de var för korta... Och dra om de på baksidan så de kan gömmas snyggt.
Testet gick riktigt bra och fick en jämn och fin dimma i hela terrariet (svårt att de på bild dock).

Lianerna är inte uppfästa än utan ligger bara i väntan på värmekabel så mossan kan penslas på.

2052
780
psyjoh:
Ska du vänta på att mossan växer innan du släpper in djur eller du ska täcka lianer o grenar med andra växter oxå?

376
359
a6lex:
psyjoh skrev:
Ska du vänta på att mossan växer innan du släpper in djur eller du ska täcka lianer o grenar med andra växter oxå?

Precis, vill få igång all växtlighet innan jag släpper in något. Mycket för at kunna leverar en buffert för temperatur och luftfuktighet. Utan växter är det lätt att både temperatur och luftfuktighet pendlar kraftigt.

Allt ska täckas och bromelior samt klätterväxter ska planteras på alla EpiWeb detaljer, ska kika runt lite på forumet för att hitta inspiration samt vilka växtarter som passar bäst.

376
359
a6lex:
Börja att smeta in baksidan med mossmix. 
La ett ganska tjockt lager först, körde pumpen för att se vad som ramla bort och sedan smeta på mer och täcka de ytor som är kala. Kommer att de närmaste veckorna smeta på lite då och då för att det ska vara helt täckt.

Tog ut alla grenar och lianer som också ska täckas, blir att montera allt ikväll!

Lödde även om alla kablar till hygrostaten så de räcker in till terrariet.

376
359
a6lex:
Nu är allt monterat och klart, det som är kvar nu är att inreda botten.

376
359
a6lex:
Nu är det bara att vänta på att det ska växa, ska byga in foggern lite snyggare aternativ köpe en extern som jag kan ställa under terrariet.

376
359
a6lex:
Torkade resterande mossa i ugnen, lät det stå flera timmar på 70C och sedan ställde det på diskbänken över natten. Blev snustorrt!

Tog även tillfället i akt att göre rent glastaket så man får lite bättre ljusgenomsläpp

Blev rent o fint så får hoppas de växer på snart!

376
359
a6lex:
Går i funderingar på om man inte ska bygga ett kylsystem. Inte för att det kommer behövas i vinter men en kul grej att testa. Lär behövas om man ska bygga större oh köra med salamandrar eller liknade djur som gillar lite kallare klimat.

Förslagt på kylsystem är först och främst denna. Ett peltier element på 15A.

I andra änden av elementet som är tänkt att ligga i vattenreservoaren och kyla allt vatten valde jag denna värmeväxlare.

För att driva runt allt vatten behövs en pump. Jag hitta en lite smidig pump som räcker gott och väl för ändamålet, bara att koppla på 12V som resten av systemet.

För att driva allt sä har jag räknat med att det behövs minst 20A 12V för att inte belasta transformatorn som i sin tur skapar massa värme. Hitta en som går från 220V-12V och levererar 30A.

På allt detta tillkommer sen kablage och slang men kostar kanske 100kr viket inte är så dyrt i denna hobby (har jag förstått).

Allt excl. kablar och slang kommer att gå på 800kr och då har man en duktig kyleffekt! Den har högre effekt än en vinkyl (62 x 107 x 71 cm) med 12°C och plats för 142 vinflaskor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild