Exo-terra, EpiWeb bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29

376
359
a6lex:
tenebrosa skrev:

Kör en kvart varannan timme, ca men eftersom du kör mycket lampor så kanske du måste köra oftare men det märker du om mossan börjar torka längst upp.
Och var noga med mossmixen vid kanterna ut till lijanerna.

Tack! Då ska jag börja med det :-)
Har köpt mossmix så jag kan bada i det! Ska smeta på noga så vattnet sprider sig.

Evanjeline skrev:
Kommer bli skitsnyggt när mossan tar sig och det kommer in lite andra växter;>

Tack, hoppas jag att det blir, det svåra blir att välja vilka växter jag ska ha i.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Du märker ganska direkt om mossan "flyttar vattet" eller om det bara rinner i epiweben. Jag fick trixa en hel del innan jag fick till det 

376
359
a6lex:
tenebrosa skrev:
Du märker ganska direkt om mossan "flyttar vattet" eller om det bara rinner i epiweben. Jag fick trixa en hel del innan jag fick till det 

Bra tips, lär säkert också behöva jobba med det!

376
359
a6lex:
Då medlemmar tidigare poängterat att ventilationen kan bli bristfällig så införskaffade jag mig en akvariepump. Istället för syresten är det någon form av formbar perforerad slang. 

Drog in den och la den längs med väggen, den leverarar 150l/min så borde kunna trycka in tillräckligt med frisk luft.

Valde även att löda om kablaget på fläkten så jag för kopplingen utanför terrariet.

Tog en svart 3.5mm sladd och klippte ner.

376
359
a6lex:
Då medlemmar här tidigare informera mig om att det är RO vatten som gäller så införskaffade jag en idag!

Det jag söker nu är bilder och tips på hur man kan motera den snyggt samt koppla in allt smidigt på befintlig rördragning

376
359
a6lex:
Åkte ner till Ahlsell och köpte lite kopplingar för att koppla in Osmosfiltret. Det som tog längst tid var att fatta att man stänger av allt vatten centralt under diskbänken...

Plocka ihop allt och körde gängtejp

Nu var det dags att leka lite rörmokare och kapa! Fick fram att jag skule kapa bort 55,55mm för att få samma längd på röret igen.

Väl på plats blev det ganska diskret, satte den bakom toastoln så syns inte alls

Koppla alla slangar och monteraupp filteret på väggen med hjälp av buntband. Ska jobba lite mer på dragningen av slangarna så det blir lite snyggare, kanske köra alla i vitt.

Tjejen fick sig en chock när hon kom hem men tog ett tag innan hon såg den, gömmer sig fint bakom drapriet

Exprimentera lite med foggern idag, ska bygga en lite kopp/reservoir där foggern ska sitta så den alltid har vatten att köra. Köpte muffinsformar i silikon från Biltema som jag tänker klä i hygrolon på utsidan. Där efter kommer jag använda nätet som satt i toppen på terrariet till att täcka överdelen på formen.

376
359
a6lex:
Fick min Evo efter extremt många förseningar... Kommer även fram till att säljaren måste vara helt dum i huvudet som säljer internationellt utan att någon stans nämna att det inte är EU-plugg.

376
359
a6lex:
Byggde en lite reservoir till osmosvattnet också

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Jäklar vad du fixar och donar. Man blir ju lite energisk och vill fixa något själv!

217
337
MartinJ:
anders skrev:
Jäklar vad du fixar och donar. Man blir ju lite energisk och vill fixa något själv!

Tänker samma sak varje gång jag öppnar tråden. Det enda rätta vore ju om a6lex åkte runt i Sverige för att fixa fräna lösningar till folk. För hobbyns skull görs detta givetvis på hans bekostnad, snarare än terrarieägarens.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 29
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild