Min skäggagam är konstig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

223
6
Susanne:

Hej isdrake!

Har sett de där forskningarna nämnda på olika ställen. Har googlat och googlat med kan inte hitta texterna. Är det möjligen så att detta är något man måste köpa för att få tillgång till, eller ligger dom någonstans på nätet? 

456
202
isdrake:

Haha jag ber så mycket om ursäkt Linkmeister. :) 

Susanne, jag har dålig koll på hur man får tag på såna där riktiga forskningsrapporter. Jag har själv letat både på nätet och om dom kan tänkas finnas i böcker. Jag har dock lyckats få tag på flera stycken av dom nämna källorna. Dessa fick jag från en som jobbade på ett universitet. Hon kunde tydligen plocka fram dem. Vet dock inte om dom får ge bort sånt hur som helst.

MEN klantig som jag är så har jag förlorat dom vid någon omformatering. Klanting klanting klantigt!! Annars hade jag gärna delat med mig av dem.

223
6
Susanne:

Aha,,, attans. Jag är så nyfiken på detta. Man blir ju som sagt aldrig fullärd och all info som man kan ta del av är ju bra. 

150
14
Hillmans:

Nu menar vi inte leopard gecko eller andra mindre ödlor eller ormar(då vi inte kan något om dom).

När det kommer till stora ödlor till exempel Leguan behöver dom röra på sig mycket.

Så länge rummet inte är under 20 grader, dom har sol plats, tillgång till uv ljus, så är det bara

att ta ut dom korta stunder, och träna dom.

Du har som ansvar att låta din stora ödla röra sig.

3
0
Gurkan123:

Vill bara veta eran åsikt om den här personen som har sin ödla frigående och alltid handmatar och har gjort den "tam" www.youtube.com/user/todeyius/videos Är det okej eller är det fel?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Gurkan123, det är sällan ett ja eller nej-svar. I vissa anseenden kanske man kan tycka det är okej. Men å andra sidan kan det lätt skapa många problem, bland annat att djurets krav på miljö inte tillgodoses korrekt utanför ett terrarium.

Kolla gärna igenom den stora hanteringstråden här:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

3
0
Gurkan123:

Förstår att det inte är lätt ville bara ha lite åsikter om just den jag länka. Har inget djur och skulle inte själv ha en ödla frigående men undra bara vad folk tyckte :) Ska kolla in länken.

160
91
turboadde:

Men ni som är så fruktansvärt emot att man rör sin ödla, hur vet ni att era djur mår så fruktansvärt bra i era tarrarier bara för att ni försöker apa efter deras miljö i en bur? Tex Ödlan eller ormen kanske tycker den där grenen ni satt in e as ful och luktar skit, den kanske t.o.m kommer från en svensk skog där djuret absolut inte lever i som vilda. Jag tycker det är lite löjligt att ni kan sitta och predika vad som är bäst för alla reptiler på denna jord och sen har dom instängda i en glasmonter för att titta på den.

Vetenskap behöver ju inte alltid behöva vara det som är sant. Går att vinkla och vrida på det mesta om man bara har gett sig sjutton på att bevisa att det är så.

Det finns ju dom som predikar om att fåglar ska vara vilda och inte röras med men ändå sitter dom på axlar och blir handmatade och sträcker fram huvudet för att bli kliad bakom nacken och pratar.

Har hört vetenskap att guldfiskar inte har något minne men lik förbannat så e den framme vid mathålet varje gång man går förbi akvariet.

Jag tror det är väldigt individuelt för olika arter och individer hur dom kan bli behandlade. Och om ödlan kommer fram till luckan när man öppnar och vill krypa upp på axeln för att sitta där och titta ibland så e det väll ingen fara för den.

Finns ju även många urbefolkningar som lever väldigt nära djuren i sin värd som varken ni eller vetenskapen kan förklara hur det funkar.

Det är självklart att man ska hantera ett djur så lite som möjligt som inte vill bli hanterat och att man ska iakta försiktigheter när det gäller vilda djur (Vet dock inte hur många generationer det behövs för att dom kanske inte borde heta vild djur längre då dom föds upp i fångenskap) men man ska även acceptera att inte alla har samma åsikter och att det funkar lite annorlunda hemma hos endel andra än vad det gör i erat hem.

3
0
Gurkan123:

Jag tror den mår jättebra och det var massa andra anledningar för att jag inte skulle ha en frigående. (All tid för att göra ordning och träna ödlan) 

366
157
Linus:

Turboadde, det finns svar på dina frågor och argument i den stora hanteringstråden som Anders hänvisade till.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild