Min skäggagam är konstig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

30
0
Kapten_Kroon:

Som många vet så går åsikterna isär när det kommer till hantering. Jag har själv precis köpt min första egna reptil, en skäggis. Och anledningen att jag köpte en skäggis är för att förutom just det fina i artens utseende så va det för jag alltid hört och sett själv att dom är en "kelen" art. 
Alltid haft åsikten att det är leguaner och agamer som är kel arter så att säga. Dom kommer självmant fram, dom vill klättra upp på axeln, dom gillar att få en solplats i fönstret på en kudde osv osv. 
Det är min uppfattning om arten. 

Sen som inkmaster säger, ett djur har det bäst i sin naturliga miljö. Men vad säger att en ödla inte accepterar ägarens lägenhet som sin naturliga miljö? Om ödlan får vara ute mycket och den är tillräckligt varm under längre stunder så tror jag den använder sitt lokalsinne precis som alla andra djur. En vild agam har knappast några kvadratmeter som den lever på. Så varför skulle den inte kunna utforska en lägenhet och känna sig trygg? Har man samma teperatur i lägenheten som på tillexempel den svala delen i terrariet borde ju ödlan klara sig fint även om den sitter i soffan och kollar på Macgyver! ^^

Sen är jag personligen en sån som försöker läsa av kroppsspråk istället för att tro blint på vad som skrivs och sägs. Alla individer är olika, oavsett art! Människa, fluga, ödla eller ål. Om din ödla går undan varje gång du sätter in handen och hugger varje gång du närmar dig, ja då kan du kanske fatta att den inte är social av sig. Vissa vill inte helt enkelt. Men om din ödla går fram, sträcker ut hakan som den gör varje dag och börjar blunda när du kliar den under hakan, ja då vill den nog bli kliad under hakan. Annars hade den ju inte gått fram varje dag! =)

En agam jag träffat va riktigt social, gick fram och bankade på fönstret för den ville ut. Gick och bankade tills man öppnade. Och så fort man tog in handen så sprang den fram och skulle upp, för den visste att då va det lekdags, då hade den 150 kvadrat att springa runt på, ett annat terrarie den kunde gå förbi och reta en vattenagam i. Stod utanför på golvet och tittade upp och vinkade med handen lite innan den sprang ut och tittade på burken med syrsor. Där stod den och dunkade huvudet lite för att visa att det va matdags. Fick maten, va nöjd som fan och sprang mot sitt terrarie och stod där tills man lyfte in den. 
Så att säga att reptiler inte är sociala djur känns ganska fel, även om jag förstår exakt vad du menar för reptiler är egentligen inga keldjur. Men det finns ju ändå många som bryter mot allt vad fakta säger och är kelgrisar. =)

150
14
Hillmans:

Om en ödla vet var hans värme finns och att han kan ta sig dit när han känner fört

så är det helt ok att dom är ute.

Det man kan hålla koll på är ödlans värme i sin kropp, ifall dom har vart runt o gått mycket

utan att vistas i värmen.

Ex; Våran leguan är ute ur sin bur. Även utanför hans bur får han tillgång till fukt då och då,

har tillgång till värme när han vill, uv-ljus finns i rummen, mat, vatten.

Resultat; Han rör på sig flera timmar på dagen dvs han får motion, det är detta

dom gör i sin naturliga miljö fast där handlar det om att överleva istället.

Viktigt att tänka på för en ödla som rör sig;

Det motverkar MBD (metabolic bone disease).

Att ödlan själv motverkar detta ska man vara tacksam för.

Du får en frisk, aktiv, stark ödla, som även är handtam.

Detta tackar jag inte nej till, för vi vill väl alla våra djur det bästa.

I böcker är det vetenskapligt bevisat att en leguan kan bli lojal till ens ägare.

Jag kan leta fram denna bok om ni är intresserade av att se.

456
202
isdrake:

Jag förstår inte hur detta fortfarande år 2012 kan vara ett sådant diskuterat ämnet. Det finns MASSVIS med vetenskapliga studier på ämnet vilket talar sitt tydliga språk, nämligen att man inte bör hantera reptiler mer än nödvändigt. Så jag tycker inte det finns så mycket att diskutera när det redan finns svart på vitt? 

Sen blir jag faktiskt lite mörkrädd när folk låter sina leguaner traska runt fritt. Och då tänker jag främst på klimatet. Tropiska reptiler behöver hög luftfuktighet annars torkar dom ut på insidan. Kollar man bakåt i tiden har massvis med leguaner dött pga dom fått komma ut ur terrariumen lite för ofta.

Men visst kan man fixa rätt klimat i lägenhet/huset så är det kanske inte så farligt. Men jag har själv haft en subtropiskt terrarium (alltså inte fullt lika extremt som tropiskt klimat) i den storleken att jag själv var tvungen att krypa runt där inne för att plocka skit mm. Och kan säga att det är INGEN miljö jag skulle vilja ha i övriga hemmet. Dessutom kan det inte vara så nyttigt vare sig för möbler, väggar och golv. :)

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Jag är helt med linkmeister.

Bara för att det inte syns på djuret om det far illa eller inte, innebär det inte att det per automatik blir bra för djuret. 
Synd att se så många så kallade djurvänner sitta och inte kunna acceptera ett enkelt faktum som att reptiler inte har några känslor, inte har något behov av närhet eller att komma utanför sitt terrarium, bara för sitt eget egos skull. För det är inte för djurens skull ni har dom ute och kelar med, det är bara för er egen skull. 
För hur mycket vinning har något djur överhuvudtaget av vår närhet, egentligen?

366
157
Linus:

Ödlan skall ju ha tillräckligt mycket utrymme i sitt terrarium för att röra på sig och därigenom motverka den sjukdom du nämner, så att komma ut bör ju inte vara något den skall behöva. Folk underskattar klimatets vikt i reptilernas välmående och hälsa, det är inte bara temperatur det gäller (som Isdrake ju redan påpekat). 

Och som nämnts tidigare i tråden: Om man nu vill ha ett djur som man kan klappa och kela med (vilket jag har full förståelse för) så skaffa då ett socialt djur, typ hund eller råtta eller liknande till det syftet och låt reptilerna vara kvar i sina terrarium i största utsträckning.

223
6
Susanne:

"Synd att se så många så kallade djurvänner sitta och inte kunna acceptera ett enkelt faktum som att reptiler inte har några känslor, inte har något behov av närhet eller att komma utanför sitt terrarium"'

Jag skulle gärna vilja se bevisen för detta påstående. Hur kan någon veta med säkerhet vad en reptil "känner" och inte "känner". De kanske inte kan visa på samma sätt som andra djur, men hur vet någon vad som pågår i en reptils huvud? 

Ärligt.. jag vill gärna läsa de forskningar som påstår detta. Var finns de? Länkar tas tacksamt emot för detta är ett intressant ämne. Synd bara att vi inte kan tala respektfullt med varandra om detta. Det där "så kallade djurvänner" var väl inte nödvändigt. Jag skulle kunna vända på det och säga att "de där så kallade djurvännerna som låser in sina djur". 

Jag fortsätter nog att ta det säkra för det osäkra och anta att mina djur har känslor, kanske inte samma typ av känslor som människor och andra djur har, men dock känslor på deras sätt. Och jag är övertygad om att inga djur uppskattar att vara instängda i en bur hela sitt liv. 

150
14
Hillmans:

Exempel på en bok; ormar ödlor sköldpaddor och andra djur i terrariet  Av; Uwe Dost.

På svenska.

Står att gröna leguaner blir mycket tillitsfulla och tama.

våran förra leguan blev 19 år. Var fortfarande aktiv.

Tack vare motion, kost, värme, stimulans av oss människor.

456
202
isdrake:

Om vi nu ska droppa källor så kan jag också nämna ett par (har fler om någon är intresserad):

Cabanac C and Cabanac M (2000). Heart rate response to gentle handling of frog and lizard. Bahavioural processes 52:89-95

Cabanac M and Gosselin F (1993). Emotional fever in the lizard Callopistes maculatus. Animal behaviour 46:200-202.

Greenberg N. (2002) Ethological aspects of stress in a model lizard,

Kaplan M. (2002a) Signs of illness and stress in reptiles.

456
202
isdrake:

Och så en liten parantes till Susanne. Dessa är alltså INTE en repsons på din efterfrågan av länkar. Jag har aldrig påstått att reptiler inte skulle ha känslor. :P

Men jag tror inte Linkmeister riktigt menade det han sa heller, för känslor har reptiler såklart. ;P Jag tror han menade "socialakänslor". 

366
157
Linus:

Det var faktiskt inte jag som droppade känslocitatet, det var PinupZombie :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild