Underlag

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

205
26
Strunten:

Tänkte här ta upp ett par underla här. Detta ska lämpa sig för tex skäggagamer samt leopardgeckos. Vad skulle ni tycka, matta? Eller sand? Det är dom 2 underlagen jag vill ta upp. Mattan är enkel att göra renoch byta sanden ser och är säkert bättre. Men vill höra vad det finns för åsikter :)

225
4
ia_:

Åtminstonde när det gäller skäggisar finns det redan ett par trådar som behandlar bottensubstrat.
Kan länka till en utav dem, och där framkommer även min åsikt... ;)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=184

Observera att det mailsvaret handlat om skäggagamer.
Självklart tycker jag att man skall hålla djuret på så naturligt underlag (för respektive art) som man kan, och just i detta fall är det sand+jord.

205
26
Strunten:

Nu var det dom här 2 underlagen jag ville skulle jämföra här. Och inte komma in på något annat

225
4
ia_:

Det var inte att komma in på något annat.

Matta är totalt värdelöst att ha till vilket djur som helst, då inget djur går på mattor i sin naturliga miljö. Inte vad jag sett i alla fall.

Sand kanske funkar bra för leosar, det får någon som kan det bättre än mig uttala sig om, men till skäggisar är enbart sand i ett terrarie inte heller bra, då det bland annat är förr torrt för en skäggis.

Så. Åsikter och fakta angående de ovan nämnda underlagen.

366
157
Linus:

Det är svårt att motivera att något är värdelöst med att det inte är naturligt. Exempelvis är de flesta uppfödare av kenyanska sandboor överens om att träspån (aspen bedding) är bättre som bottensubstrat till dessa ormar än sand, som de oftast (om än inte alltid, de hänger en del i mer jordiga områden också).

225
4
ia_:

Tycker det är jätteenkelt att motivera med att det inte är naturligt.

Ingen skulle väl ställa en häst på parkettgolv bara för att det är snyggt? Klart att mans skall följa djurets naturliga miljö i den utstäckningen det bara går.

Men jag kan komma med fler argument till varför matta inte är bra. (Förutom att australiens klippöknar inte är lagd med heltäckningsmatta)

Matta låter inte djuret gräva, vilket de skall ha möjlighet att göra.
Matta kan bli för hårt/mjukt underlag (beroende på vad för sorts matta man använder)
Mattor som tex heltäckningsmatta eller balkongmatta är full av små öglor där ödlan kan fastna med klorna och slita av lederna i tårna.
Matta håller inte olika temperaturer som sand/jord (tex) gör, vilket ödlor utnyttjar för att reglera värmen genom att tex gräva ner sig i.
Matta är fult. (personlig åsikt)

205
26
Strunten:

Vi nyper nog av denna tråden, blir bara tjafs direkt och bara en persons åsikter som gäller. Vet folk som har haft mattastill sina djur flera år och dom har mått väldigt bra iaf. Men nu nyper vi av här och skoter i att diskutera detta ämnet vi kommer i te Lomma nån vart iaf på detta sätt.

205
26
Strunten:

Bara för att saker inte ingår i deras naturliga miljö behöver det inte vara dåligt. Se bara på oss människor haha

456
202
isdrake:

Leopardgeckos törs jag inte utala mig om men för skäggagamer håller jag med la_. Vare sig matta eller sand är speciellt optimalt. En stor anledning till detta är att skäggagamer tycker om att gräva och vare sig matta eller sand kan erbjuda detta.

Men jag antar att det är möjligt att t ex ha sand som underlag men bygga upp speciella "grävstationer" i terrariumet med grävänligt material.

Men om valet står mellan matta och sand röstar jag för sanden.

91
8
Saraldor:

Vi använder  reptilbark och akvariesten, det fungera fint tycker jag

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild